zavřít

Ty to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮ



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Emisní povolenky, ilustrační foto
Emisní povolenky, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Ekonomové kroutí hlavami. Německý klimatický balíček podle nich nemůže fungovat

02. října 2019, 15:49  -  František Novák
Emisní povolenky, ilustrační foto
Emisní povolenky, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
02. října 2019, 15:49

S velkými rozpaky hledí ekonomové mnichovského ekonomického institutu Ifo na klimatický balíček německé vlády. Za velmi problematické považují například stanovení pevné ceny za emise skleníkových plynů do roku 2025, což podle nich k požadovanému snížení množství vyprodukovaného CO2 nepovede.

Ekonomové v Německu vyjádřili pochybnosti nad kompromisem, ke kterému dospěli zástupci německé vlády v rámci klimatického balíčku, jímž chce Berlín výrazně snížit emise skleníkových plynů do roku 2030. Největší spor se vedl o cenu za emisní povolenky, které se budou uplatňovat od roku 2021 také v dopravě a při vytápění domácností. Nakonec byla dohodnuta cena ve výši 10 eur za tunu vypuštěného CO2 v roce 2021, do roku 2025 se má cena zvýšit na 35 eur.

To ale považuje mnichovský Ifo-Institut za nefunkční řešení. „Pokud bude cena povolenek pevně stanovena do roku 2025, jedná se o podvod,“ tvrdí Karen Pittelová, jež je v institutu zodpovědná za obor energetiky, klimatu a přírodních zdrojů. Zásadním problémem podle ní je to, že množství CO2 není nijak omezeno, takže se benefity z obchodování s povolenkami ztratí. Navíc pokud jsou ceny nízké, je nepravděpodobné, že by se emise snižovaly. Za účinnější považuje režim flexibilních cen.

Ředitel institutu Clemens Fuest kritizuje i řadu doplňujících ustanovení, jako je kombinace zákazu používání topných olejů a současné využívání povolenek ve stavebnictví. Politici by měli určit maximální produkci skleníkových plynů v jednotlivých sektorech, ale dále ponechat lidem i firmám co nejvíce svobody. „To je jediný způsob, jak dosáhnout dostatečných soukromých investic a technologií, které přispívají ke snižování CO2,“ dodal.


Demoralizuje mládež. Nejbohatší Evropan sepsul Thunbergovou


Někteří odborníci varují, že cena za emisní povolenky by měla být výrazně vyšší, aby se podařilo snižovat uhlíkovou stopu celé společnosti. Profesor univerzity v Münsteru Andreas Löschel, který se specializuje na energetiku, tvrdí, že cena za oxid uhličitý by měla být třikrát až pětkrát vyšší, než plánuje německá vláda. To znamená, že od roku 2021 by to mělo být minimálně 35 eur.

„Smysl dává jen takový systém, ve kterém je chování šetrné ke klimatu skutečně atraktivní,“ zdůraznil Löschel.

Cena povolenek je kompromisem mezi vládními stranami CDU/CSU a SPD. Opatření kritizuje opoziční FDP. Upozorňuje na to, že jejich zavedení by mohlo být dokonce protiústavní. Emisní povolenky zdraží benzín, naftu, topné oleje i zemní plyn.

Infografika: Může za změnu klimatu člověk?

Dále čtěte:

Klimatolog Ač: Potřebujeme uhlíkovou daň a další systémové změny, sázet stromy nestačí

Martin Vrba z Extinction Rebellion: Klimatická krize si vyžaduje občanskou neposlušnost

Dům bez inženýrských sítí? Česká firma chce uspět v éře klimatických změn


Čtěte také

 Indie, ilustrační foto

Jak expandovat do Indie? Pomocnou ruku nabízí CzechTrade

Příležitosti pro export do Indie a inspiraci od úspěšných firem mohli mezi 21. a 23.…

před 12 minutami

 Nemocnice, ilustrační foto

Nemocnice pod palbou. Kyberútoků na zdravotnická zařízení přibývá

Nemocnice jsou pro hackery lákavým cílem. Už v minulosti si ověřili, že jsou nedostatečně…

před 13 minutami

 Kandidáti na předsedu KDU-ČSL: europoslanec Tomáš Zdechovský, předseda lidoveckého poslaneckého klubu a místopředseda strany Jan Bartošek a poslanec Marian Jurečka,

Hledá se krizový manažer. Dva veteráni a nováček se utkají o post šéfa lidovců

KDU-ČSL volí nového předsedu. Střetnou se poslanci Marian Jurečka, Jan Bartošek a…

před 2 hodinami

 Ministr průmyslu Karel Havlíček

Havlíček převzal ministerstvo dopravy. Povede dva resorty současně

Vicepremiér a současný ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček se ujal funkce ministra…

před 3 hodinami

Rybolov - ilustrační foto

Pobrexitová jednání mohou zkomplikovat sporné body: banky, zemědělství či rybolov

Týden před odchodem Británie z Evropské unie dokončuje Brusel přípravy na vyjednávání…

před 3 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 7 | Průměrné hodnocení: 3.29

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak vypočítat daň z nemovitých věcí v daňovém přiznání?
Pravděpodobné pojistné je opět vyšší
Růst průměrné mzdy - co všechno ovlivní v roce 2020?
Zaměstnanci a daně: roční zúčtování a slevy
Sociální pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Auta
VW Arteon Shooting Brake míří i k českým zákazníkům. Dorazí…
Elektrický a pro každodenní ježdění. Bugatti plánuje svůj druhý sériový model
Škoda Kodiaq vozí záchranáře nejen u nás, ale i v Británii
Nový ředitel Renault Trucks pro ČR a SR
Skladem, ale za tři čtvrtě milionu. Suzuki Jimny je nedostatek, z Evropy asi odejde
Hry pro příležitostné hráče