Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

Jak absolventi hodnotí náplň MBA studia? Zjistili jsme v unikátním průzkumu!

Jsou absolventi MBA studia spokojeni s jeho obsahovou náplní? Jak hodnotí odbornou a…

Sójové boby spolu s kukuřicí představují nejdůležitější položku americké zemědělského vývozu
Sójové boby spolu s kukuřicí představují nejdůležitější položku americké zemědělského vývozu
Autor: Biosphoto / Claudius Thiriet / Profimedia.cz

Farmáři a politika. Jak to bude s auty a zemědělským dovozem?

 Zámečník 14. dubna, 06:01  -  Miroslav Zámečník
Sójové boby spolu s kukuřicí představují nejdůležitější položku americké zemědělského vývozu
Sójové boby spolu s kukuřicí představují nejdůležitější položku americké zemědělského vývozu
Autor: Biosphoto / Claudius Thiriet / Profimedia.cz
14. dubna, 06:01

Jak velkou hrozbu představuje osobní vůz z Evropy pro americkou národní bezpečnost?

Jednou z nejchytřejších nátlakových akcí, kterou můžete ve Spojených státech na Evropskou unii vymyslet, je použít jako vyjednávací kartu zdesetinásobení celní sazby na „evropská“ auta na 25 procent. Vynutíte si tak lepší přístup na „evropský“ trh zemědělských a potravinářských výrobků.

Politická ekonomie na obou stranách Atlantiku je docela jednoznačná - po odchodu Británie z EU zůstane zdaleka nejvýznamnějším vývozcem automobilů Německo, ale na pozici dvojky se dostane - s velkým odstupem - Itálie. Naopak Francie do USA osobní auta vůbec nevyváží.

Pro Německo, ale vlastně celou „hanzovní ligu“ (Holandsko, Skandinávie, Pobaltí) a země Visegrádu, by bylo relativně bezbolestné nabídnout Donaldu Trumpovi bezcelní obchod pro celý zpracovatelský průmysl. Buď jsou v oblasti obchodu tradičně liberální, nebo jsou zapojeni do německého dodavatelského řetězce a nevidí v obchodě průmyslovým zbožím se Spojenými státy hrozbu, ale spíše příležitost.

na objednávku Mazda 3 sedan
Hybrid
Manuální
Motor:
2.0 Skyactiv G/90 kW
Výbava:
G122
510 482 Kč
s DPH
skladem Škoda Scala
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 TSI 85kW
Výbava:
Ambition
355 900 Kč
s DPH
na objednávku BMW X7
Nafta
Automatická
Motor:
xDrive30d AT
Výbava:
Sériové provedení
2 063 685 Kč
s DPH
na objednávku Volvo XC60
Nafta
Manuální
Motor:
D3
Výbava:
Momentum
984 777 Kč
s DPH
na objednávku Toyota Corolla Touring Sports
Benzín
Manuální
Motor:
1.2 Turbo/85 kW
Výbava:
Active
489 155 Kč
s DPH
skladem Lexus LC
Benzín
Automatická
Motor:
500
Výbava:
Sport +
2 850 000 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Superb Combi
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Ambition
655 109 Kč
s DPH
na objednávku Mercedes-Benz CLA kupé
Benzín
Manuální
Motor:
180
Výbava:
Standardní výbava
643 672 Kč
s DPH
na objednávku Toyota ProAce
Nafta
Manuální
Motor:
1.6 D-4D 70kw
Výbava:
City Live
486 130 Kč
s DPH
na objednávku BMW M4 Coupé
Benzín
Manuální
Motor:
M4 Coupé
Výbava:
M4
1 500 590 Kč
s DPH
na objednávku Peugeot 5008
Nafta
Manuální
Motor:
1.5 BlueHDI 96kw
Výbava:
Allure
638 000 Kč
s DPH
skladem Hyundai Santa Fe
Benzín
Automatická
Motor:
2.4 GDI e-CVVT 4x4 AT
Výbava:
Confidence
799 990 Kč
s DPH

Co s Trumpem? Oko za oko, zub za zub?


Kdo dbá na pohodu zvířat

Úplně jiná věc je zemědělský obchod, který naráží v EU na zcela zásadní rozdíly v tom, jak přistupovat ke geneticky modifikovaným organismům, k produkci hovězího s využitím růstových hormonů nebo k dovozu drůbežího masa vykoupaného v chlóru z velkochovů, kde se na pohodu zvířat mírně řečeno nedbá. Spotřebitelé jsou v EU téměř bez výjimky vysoce citliví na to, co Spojené státy mohou nabídnout - sice levné, ale odlišným způsobem produkované zemědělské suroviny, a potraviny zvlášť.

Američtí farmáři: dobře už bylo

Američané tyto i další evropské předpisy (včetně geografického značení původu, fytosanitárních předpisů atd.) po desítky let označují v podstatě za skrytou netarifní bariéru. Co si budeme povídat, když je samotná (bez)celní kvóta na dovoz hovězího (bez hormonů) rovna 0,6 procenta evropského trhu s hovězím, tak víte, že o volném obchodě se mluvit nedá.

Léta pracně vyjednávaná Transatlantická obchodní dohoda (TTIP) narazila na obou stranách oceánu na těžko překonatelné rozdíly, které nejde jen tak „odstřelit“ poukazem na tradiční francouzské ochranářství nebo na mimořádnou citlivost vyspělých ekologických hnutí v západní Evropě. Nizozemsko a Německo jsou ve skutečnosti významnější zemědělští exportéři než Francie.

V deseti nejvýznamnějších francouzských exportních položkách je jen jedna potravinářská (nápoje včetně destilátů na osmém místě), nicméně „žluté vesty“, které dnes Macrona velmi trápí, mají původ ve venkovských oblastech a malých městech.

Politická nadváha

„La France profonde“ na jedné straně a „Middle America“ na straně druhé na obou březích Atlantiku po svém demonstrují svou politickou sílu. S tím rozdílem, že konzervativní američtí farmáři volili v roce 2016 většinově Donalda Trumpa. Na zemědělcích, nebo přesněji na farmářské lobby ve vyspělých zemích, je fascinující hlavně to, jak dovedou zacvičit s politikou způsobem, který je zcela nesouměřitelný s jejich klesajícím a dnes již velmi nízkým podílem na celkovém HDP i počtu obyvatel, kteří jsou vázáni na zemědělskou prvovýrobu.

Americký zemědělský vývoz

Ještě po druhé světové válce bylo zemědělství největším zaměstnavatelem v mnoha evropských zemích. Ve Spojených státech to sice již dávno tak nebylo, ale zase je třeba rozumět americké historii a „kultu pionýrů“ osídlujících nová území. Ideálním občanem podle představ „otců zakladatelů“ nebyl ani měšťan, ani velký pozemkový vlastník zaměstnávající nádeníky, ale naopak samostatný farmář hospodařící s rodinou na někdejší panenské půdě, kterou musel nejprve zkultivovat (zábor půdy usedlým indiánským zemědělským kmenům se do obrazu nehodí). Politicky patří zemědělské výbory obou komor Kongresu USA k vlivným a po desítkách let opečovávání voličů v zemědělských státech jsou velmi zkušené v prosazování „své“ legislativy v plénu. Zapomenout nelze ani na fakt, že v Senátu má každý stát po dvou senátorech, což zvýhodňuje méně osídlené státy Unie, kde zemědělství, lesnictví a těžební průmysl mívají disproporční podíl na celkové zaměstnanosti.

Co nejvíc bolí

Díky nadprodukci a nízkým cenám na tom farmáři už před obchodními spory nebyly finančně nijak dobře - opravdu poslední dobrý rok byl 2013, i když nejmizernější byl 2016, kde Trumpa nelze z ničeho vinit (viz graf Američtí farmáři: dobře už bylo). Farmáři sice patřili k nejvýraznějším Trumpovým příznivcům, ale jeho obchodní politika je postihla velmi tvrdě. Obchodní válka s Čínou samozřejmě vyvolala odvetná opatření, která nemají za cíl nic jiného než najít takovou komoditu, která bude politicky „nejvíc bolet“.


Zhoubná závislost na autoprůmyslu: české i slovenské ekonomice dochází palivo


Všimli jste si, jak často Donald Trump na twitteru zmiňuje, kdo všechno koupí sójové boby? Ty spolu s kukuřicí představují vůbec nejdůležitější položku americké zemědělského vývozu – a v Iowě, Illinois, Minnesotě nebo Nebrasce je to velký byznys - a největším odběratelem byla Čína. Jako odvetu si vybrali sóju, kterou mohou nakoupit hlavně v Brazílii, ale Spojené státy hned tak nenajdou náhradu za výpadek čínského trhu, který odebíral z USA sóju za 14 miliard dolarů. Meziročně loni celkový vývoz sóji klesl o pětinu, v některých měsících Čína nedovezla z Ameriky ani kilo. Donald Trump sice farmáře a rančery podle vlastních slov miluje a schválil jim kompenzační platby za újmy způsobené obchodními spory, ale to už je minulost. Návrh rozpočtu na příští rok jim škrtl podpory prostřednictvím kapitoly ministerstva zemědělství o 15 procent. Škrty se budou týkat hlavně subvencovaného pojištění a podpor pro malé farmáře. V obou táborech návrh rozpočtu samozřejmě narazil.

Zemědělský obchod EU se zbytkem světa

Jak to bude s těmi auty a zemědělským dovozem? Když v červenci 2018 jednal Trump ve Washingtonu o obchodu s šéfem Evropské komise Jeanem-Claudem Junckerem, ležely mu boby na srdci ze všeho nejvíc (zkapalněný zemní plyn byl až druhý): „Zástupci EU mi slíbili, že od našich skvělých farmářů začnou nakupovat sóju okamžitě.“ Trump natolik potřeboval na tomto poli výsledek, že se mu opravdu hodilo, když Unie alespoň zčásti nahradila Čínu, když zvedla v druhém pololetí dovoz sóji o 112 procent, což komise nezapomněla zdůraznit.

Nevím, nevím, zda to bude na odvrácení cel na evropská (německá) auta stačit. Do půlky května má Trump čas se rozhodnout, zda osobní vůz z Evropy představuje hrozbu pro americkou národní bezpečnost.

Přečtěte si komentář Ilony Švihlíkové: Čeho se bojí Německo a proč by nás to mělo zajímat

Dále čtěte:

Česko ztratilo u německých investorů pozici nejatraktivnější země regionu. Vede Estonsko

Zkouška orchestru, než začne stoupat voda. Recese přijde, jsme připraveni?

Německý rozpočet se může propadnout do schodku, varuje vládní dokument

Česká ekonomika se začíná přehřívat. V žebříčku stability se propadla o tři místa


Čtěte také

 Letoun L410NG

Aero dodá kola Kunovicím. Ročně půjde až o 18 sad podvozků

Díky nové dohodě s kunovickou společností Aircraft Industries získalo Aero Vodochody…

před 7 hodinami

 Pražský primátor Zdeněk Hřib

Spor o Letňany. Stát Praze nic neslíbil, tvrdí Hřib. Nabídku má písemně, reaguje Babiš

Premiér Andrej Babiš sdělil pražskému primátorovi Zdeňku Hřibovi, že Praha kvůli…

17. září 2019

 Recese - ilustrační foto

Obavy z globální recese jsou nejsilnější za deset let. Do roka ji očekává 38 procent investorů

Zhruba 38 procent investorů podle průzkumu společnosti Bank of America Merrill Lynch …

17. září 2019

 Jablonecký primátor Milan Kroupa vystoupil z ANO

Jablonecký primátor Kroupa vystoupil z ANO. Rozpad koalice bere za osobní selhání

Jablonecký primátor Milan Kroupa vystoupil z hnutí ANO. Hlavním důvodem je podle něj…

17. září 2019

Budova BLOX v pražských Dejvicích

Realitní byznys za více než dvě miliardy. Dejvický BLOX kupuje Českomoravská Nemovitostní

Administrativní budova BLOX v pražských Dejvicích, ve které sídlí například internetový…

17. září 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak se růst minimální mzdy dotkne rodičů, důchodců či OBZP?
Kolik milionů je třeba na předčasný důchod?
Jak a kde zjistím, že mám dluhy na zdravotním pojištění?
Jak se zvýšení minimální mzdy dotkne zaměstnanců?
Topná sezóna začala. Kolik zaplatíte za dřevo a uhlí?
Auta
Levý pruh je na předjíždění. Zúžení, tunely a úseky se…
Koncern VW má dnes 200 dodavatelů software a u různých značek různou elektroniku. Skoncuje s tím nová divize
Land Rover Discovery Sport s novou technikou. Nad jinými 7místnými SUV vyniká nabídkou motorů i schopnostmi v terénu
Galerie: Zemřel Luigi Colani. Designér, jehož futuristické dopravní prostředky vyrážejí dech
GEFCO slaví 15 let na slovenském trhu
Hry pro příležitostné hráče