Požadujete odškodné za zpožděný let? Klíčem je doba meškání a letová vzdálenost

15. listopadu 2017, 14:32 - vhz
15. listopadu 2017, 14:32

Zpožděný let zažil téměř každý. Málokdo ho však reklamoval a dotáhl až k finančnímu odškodnění. Přečtěte si, jak postupovat a nenechat se ošidit o 250 až 600 eur, na které máte nárok. Základem je znát pravidla trojek, jinak neuspějete. Předem je třeba vědět, že pokud byl váš let opožděn o méně než tři hodiny, je zbytečné o odškodnění žádat.

Pokud váš let ale byl zpožděn o tři hodiny a více, neváhejte a reklamujte ho. Budete apk hrát o odškodnění od 250 do 600 eur. Dobrou zprávou je, že nemusíte až tak spěchat, reklamaci je totiž možné provést až tři roky zpětně. To je ta druhá trojka, kterou musíte brát v potaz.

Tři výše kompenzací podle letecké vzdálenosti
VzdálenostOdškodnění v eurech
1500 km250
u všech letů v Evropském společenství delších než 1500 km a u všech ostatních letů o délce od 1500 do 3500 km400
u všech letů nespadajících pod varianty 250 a 400 eur, většinou tedy u letů delších než 3500 km600

Poznámka: Při splnění podmínek Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004, Pramen: Vaše nároky.cz

K nejčastějším dotazům všech váhajících, zda reklamovat zpoždění letu, je, jak přesně poznám, kdy let skončil a kdo mi to dokáže. Legislativa hovoří jednoznačně.

O odškodnění rozhodují sekundy a otevřené dveře
Bylo vaše zpoždění tři hodiny a vyšší? Máte nárok na odškodnění.
Za konec příletu je považován okamžik, kdy se otevřou dveře letadla. Pokud letadlo přistane se zpožděním 2 hodiny 45 minut, ale dveře se otevřou až přesně za 15 minut, máte nárok na odškodnění.
Žádné firmě se odškodnění platit nechce. O délku zpoždění má však každá letecká společnost přesnou evidenci. Pokud však cestující cítí křivdu a míní, že dopravce zpoždění záměrně snížil, může požádat příslušné letiště příletu o vyjádření k přesné délce zpoždění. I letiště musí mít tento údaj k dispozici. Jestliže letadlo startovalo z území Česka, údaj by měl mít i Úřad pro civilní letectví.

Pokud zpoždění naplňuje všechna kritéria, vaší stížnosti nic nebrání. Formulář k podání reklamace letu si můžete stáhnout ZDE.

Trik, který nelze odhalit

S dalšími překážkami ale musíte počítat. Aerolinkám se samozřejmě do placení kompenzací nechce, takže začaly uměle navyšovat délku svých letů, aby mohly tvrdit, že létají na čas, i když mají zpoždění. Upozorňuje na to web společnosti Vaše nároky.cz, která se právy poškozených cestujících zabývá. Nový trik odhalila studie britské společnosti OAG, srovnávající délky letů dnes a v minulosti a porovnávající časy jednotlivých dopravců.

Jak ukázala studie, letecké společnosti uměle navyšují dobu některých letů, aby se vešly do intervalu, který je ještě možné označit za včasný přílet, i když reálně přiletí se zpožděním. Za takový interval je obecně považováno patnáct minut od příletu, uvedeného v letovém řádu.


Proč se nemá po přistání tleskat? Čtěte:

22 otázek o cestování letadlem, na které jste vždycky chtěli znát odpověď

22 dalších otázek o cestování letadlem. Opravdu nemám po přistání tleskat?


Pozor, tady se nehraje přímo o problém odškodnění, ale „dobré jméno“ společnosti, která létá na čas. Při srovnání délek letů mezi destinacemi dnes a před několika lety se ukázalo, že některé trasy zaberou aerolinkám více času. Letadla přitom létají stále stejnou rychlostí.

Stejná trasa, stejný stroj

„Rozdíly jsou vidět i na stejných trasách u různých dopravců, kteří ale létají se stejnými stroji,“ píší autoři studie.
Zjevně se tak jedná o nový způsob, jak se aerolinky snaží zlepšit svou image i v případě, že budou stále létat se zpožděním.

„Cestující takový trik navíc prakticky nemají šanci odhalit, a i kdyby ho odhalili, nic proti němu nezmůžou,“ dodává web Vaše nároky.cz


Čtěte: 7 mýtů o dopravních letadlech, kterým nejspíš věříte i vy


Autoři studie nicméně zároveň upozorňují, že důvodů pro prodlužování délky letů může být více. Hustota provozu ve vzduchu se například stále zvětšuje a podobně jako na silnicích může dobu přepravy ovlivňovat, také nová letiště mají ranveje a terminály od sebe mnohem více vzdálené, než bylo obvyklé v minulosti.

I letecké společnosti jsou hájeny

V rámci objektivity je třeba přiznat, že ne vždy jsou letecké společnosti při zpoždění letu na vině. Proto je chrání takzvané mimořádné okolnosti.

Nejčastěji se jedná o nepřízeň počasí, kdy letadlo kvůli špatným povětrnostním podmínkám nemůže vzlétnout nebo se musí vrátit na letiště příletu.


Čtěte více o kompenzacích a o tom, co jsou mimořádné okolnosti, kvůli kterým odpadá nárok na odškodnění

NÁŠ TIP: Zpozdil se váš let? Víme, jak získat nejvyšší možné odškodnění


Co když letím s cestovní kanceláří?

Velké problémy také vznikají, když let v rámci svých služeb ve svém nabídkovém balíčku zajišťují cestovní kanceláře. Ani cestovkám se totiž nechce platit za zpožděný let, který logicky samy nezavinily. Proto ve svém výkladu udělají hodně proto, aby se ze své povinnosti vyvlékly.

Pokud jste ale v právu, nesmí vás to odradit. Není zde žádný rozdíl. Pravidla pro vyplácení kompenzací za zpožděné lety realizované v rámci zájezdu s cestovní kanceláří platí v úplně stejném rozsahu jako v případech, kdy si cestující všechno zajišťuje a objednává sám u leteckého dopravce.

Čtěte také:

Zrušili vám let kvůli stávce? Nárok na kompenzaci nemáte, část peněz ale můžete získat zpět

Vyhoďme ho z kola ven aneb Kdy musí aerolinky platit odškodné?

Globálnímu obchodu se daří. Letecká přeprava nákladů vzrostla nejvíce za sedm let

Na co dát pozor při výběru cestovky?



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 3.67

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy máte nárok na náhradní volno?
Práce v důchodu: která smlouva je pro vás nejlepší
V Česku jezdí tisíce ekologických vozů. Lidé se jich přestávají bát
Určitě víte správně, co si můžete a nemůžete zabalit do příručního zavazadla do letadla?
Láká vás na dovolené zorbing, rafting, canoyning? Pozor na výluky v pojištění
Auta
Zajímavé a nadějné prototypy českých aut, které nikdy…
Kde končí německé dieselové ojetiny? Zájem má Ukrajina, Chorvatsko, Francie i ČR
Dodge Challenger R/T Scat Pack 1320 nabídne 491 atmosférických koní a jen jednu sedačku
Patent odhaluje, že Ferrari chystá hybridní čtyřválec s elektrickým turbem
Citroen Grand C4 Picasso v dlouhodobém testu: Na brzdě trošku trucoval, ale výkonu má dost
Technologie
Jak výkonnostně vyladit Ryzen 7 2700X/2600X jiným způsobem
APU Picasso bude asi refresh čipů Raven Ridge. 12nm proces, architektura Zen 1
Cnews FM #202: Za co vlastně dostal Google rekordní pokutu od EK? [podcast]
Na hodiny bude větší spolehnutí. Windows 10 zpřesní synchronizaci času
Utekly skoro plné specifikace procesorů Amber Lake. 5W Intely poběží až na 4,2 GHz
Hry pro příležitostné hráče