Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

Svastika na hinduistickém chrámu, ilustrační foto
Svastika na hinduistickém chrámu, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Vraťme svastice původní význam, vyzývá tatérská iniciativa

29. listopadu, 18:23  -  Adam Krupa
Svastika na hinduistickém chrámu, ilustrační foto
Svastika na hinduistickém chrámu, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
29. listopadu, 18:23

Svastika, starověký znak síly a štěstí, je snad nejvíce zprofanovaným symbolem historie. Během několika let nacistické vlády a propagandy se změnila ve znak zla. Mezinárodní iniciativa tatérů a dalších bodymodifikátorů se snaží svastiku rehabilitovat a vrátit jí původní význam. Během akce ManWoman Day ji tetují či vypalují do kůže zdarma. Zapojují se i Češi.

Středobodem iniciativy je 13. listopad, na který připadá výročí úmrtí kanadského básníka a umělce ManWomana (1938-2012). Tento syn polské emigrantky, jejíž příbuzní byli zavražděni v Osvětimi, zasvětil svůj život právě svastice. Dle jeho slov se mu ve snu zjevil muž v bílé tunice, který mu symbol ukázal a přikázal mu, aby svastice vrátil její původní význam.

Podobné sny se mu opakovaně vracely. „Zdálo se mi o holčičkách skákajících přes švihadla pokrytá svastikami, servírkách v kavárnách v šatech s motivy svastiky i vtipných zvířatech ve tvaru svastiky,“ řekl ManWoman v roce 2012 webu Vice.com. Když se svěřil svému okolí, rodina a jeho přátelé si nejprve mysleli, že je na pokraji nervového kolapsu.

Bodymodifikace
Obecně jde úpravy těla. Patří sem zejména tetování, piercingy, ale také různé formy skarifikace. Mezi nejznámější patří cutting, tedy vyřezávání jizev za použití skalpelu, a branding – vypalování symbolů za pomoci rozžhaveného železa.

Postupem času ManWoman zjistil, že se symbol opakuje napříč kulturami i kontinenty. Svastiku používají hinduisté, budhisté i severoameričtí indiáni. Objevuje se dokonce i na dresech kanadských sportovních týmů.