Podzemní silnice, solární klimatizace i potrubí na sběr odpadu. V Singapuru roste zelené město budoucnosti - Euro.cz

Přihlášení

Podzemní silnice, solární klimatizace i potrubí na sběr odpadu. V Singapuru roste zelené město budoucnosti

,
Podzemní silnice, solární klimatizace i potrubí na sběr odpadu. V Singapuru roste zelené město budoucnosti
Zdroj: Government of Singapore
  • V jihoasijském Singapuru vyroste dosud nejzelenější město Tengah, které má pomoci snížit tamní uhlíkovou stopu

  • Bude disponovat solární centrální klimatizací, podzemními silnicemi i potrubím na sběr a následnou přeměnu odpadu

  • Infrastruktura bude navržena a orientována tak, aby v tropické oblasti co nejvíce snižovala teplotu

  • Prvních 42 tisíc bytů by mělo být dostavěno nejpozději v roce 2023

Když se řekne město budoucnosti, část z nás si pravděpodobně představí létající automobily, vysoké mrakodrapy a hologramy místo billboardů. Pravda je ale trochu jinde. Tedy alespoň co se týče Singapuru, kde jedno město budoucnosti právě vzniká. Projekt Tengah, jehož první část má vyrůst nejpozději do roku 2023, má spíše než fanoušky sci-fi potěšit milovníky přírody. Koneckonců se jedná o dosud nejzelenější město.

Městský stát na jihovýchodě Asie je ve světě proslavený hned z několika důvodů. Jeho ekonomika patří mezi ty nejvyspělejší, disponuje velmi nízkou nezaměstnaností a tamní singapurský přístav se díky bohatému vývozu řadí k nejvytíženějším vůbec.  Kromě toho však Singapur získal také nálepku oblasti, jejíž uhlíková stopa je větší než v mnoha zemích o padesátkrát větší rozloze. To se má ale v budoucnu změnit. Do roku 2050 chce země snížit emise o polovinu.

Klimatizace jsou problém

Pomoci tomu má právě Tengah, jehož součástí bude mimo jiné zelená architektura, městská farma, vakuový sběr odpadu a podzemní silnice. Zásadní roli bude rovněž hrát obří solární chladicí zařízení, které by mělo nahradit klasické klimatizace. Ty jsou dnes v Singapuru velmi rozšířené. Podle zpravodajského webu Bloomberg má tamní národ více chladicích jednotek na obyvatele než kterákoli jiná asijská země.

Město bude rozděleno do pěti okresů. Zdroj: Government of Singapore

Kvůli tropickým teplotám, které se v Singapuru drží po celý rok v průměru kolem 27 stupňů Celsia, počítá tamní výzkum s tím, že mezi lety 2010 a 2030 poroste množství energie potřebné k ochlazení o 73 %. Tento nárůst má zpomalit nové město, které bude využívat síť okresního chlazení. Chladicí jednotky budou napájeny solárně a instalovány na střechy bloků veřejného bydlení.

Provozovatel systému, kterým je společnost SP Group, tvrdí, že síť může snížit spotřebu energie o 30 %, což odpovídá emisím ze 4500 benzinových vozů. Připojení k městské síti však nebude povinné. Obyvatelé města Tengah si budou moci vybrat, zda se připojí k centralizovanému chlazení, nebo si nakoupí vlastní klasickou klimatizaci. „Největší výzva, které čelíme, je přimět obyvatele k registraci,“ říká S. Harsha, singapurský generální ředitel udržitelné energie ve společnosti SP Group. Klíčem podle něj je ukázat obyvatelům, jak jim energetický systém může ušetřit peníze.

Ikona, která přežila náraz skutečného bombardéru i běsnění filmového King Konga. Empire State Building slaví 90 let

Tengah bude mít celkem pět okresů s komunitním zemědělstvím, zahradou a lesy. Těmito okresy pak povede sto metrů široká a pět kilometrů dlouhá alej stromů, která bude ústit do centrální přírodní rezervace ostrova. Předpokládá se, že prvních 42 tisíc plánovaných bytů bude hotovo koncem roku 2022, nejpozději pak v roce 2023. Každý z nich bude mít inteligentní palubní desku, která majitelům umožní sledovat spotřebu energie.

Automobily se přesunou pod zem

Automobily ani jiná motorová vozidla z města zcela nezmizí. Většina železničních sítí, přístupových cest a parkovišť se ale přesune pod zem, čímž vznikne více prostoru pro pěší a cyklistické zóny. V podzemních parkovištích budou instalovány nabíjecí stanice pro elektromobily, s jejichž větším zapojením Singapur v následujících letech počítá. A to hlavně díky spolupráci se společností Hyundai Motor Group.

Doprava bude ve městě vedena pod zemí. Zdroj: Government of Singapore

Při návrhu modelu města využila společnost Housing & Development Board (HDB) 3D software pro modelování prostředí, který simuluje účinky větru, teploty a slunečního světla. Cílem tohoto kroku bylo najít nejlepší způsob, jak navrhnout a orientovat budovy, vegetaci, vodu a otevřené prostory tak, aby podporovaly tvorbu stínu a snižovaly teplotu.

O sběr odpadků se postará automatický dopravní systém, který bude odpad sbírat prostřednictvím podzemního potrubí. „Pomáhá vytvářet čistější a hygieničtější životní prostředí, snižuje zápach a minimalizuje riziko škůdců,“ uvedla společnost HDB. SP Group pak vyvíjí systém, který odpadky pomocí zplyňovacího zařízení promění v energii.

„Tento projekt je rozhodně krok správným směrem. Kromě efektivního designu bude mít také mnohem větší účinek na snížení dlouhodobé uhlíkové stopy, než by měla zeleň,“ komentuje vedoucí vědecký pracovník Singapurského institutu pro výzkum životního prostředí Lahira Wijedase. Dodává rovněž, že budoucí vývoj bude i nadále posouvat hranice tak dlouho, až vznikne nejudržitelnější město, jaké je v dané době možné vybudovat.