zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Vybíráte vysokozdvižné vozíky? Prověřte si, jak je to s jejich servisem

Dobré zařízení nestačí. U manipulační techniky to platí rovněž. Důležitý je i kompletní…

Studie testovacího jumba společnosti Rolls-Royce
Studie testovacího jumba společnosti Rolls-Royce
Autor: Rolls-Royce

Obří jumbo jako ideální testovací zařízení. Rolls-Royce zkouší letecké motory budoucnosti

18. října 2019, 13:01 - Tomáš Bohuslav
Studie testovacího jumba společnosti Rolls-Royce
Studie testovacího jumba společnosti Rolls-Royce
Autor: Rolls-Royce
18. října 2019, 13:01

Osudy vyřazených dopravních letadel mohou být různé. Některé skončí jako cenný zdroj náhradních dílů pro novější kusy, zatímco jiné se stanou vyhledávanými turistickými atrakcemi. Ani jeden z těchto případů se však netýká stroje Boeing 747-400, s nímž se nedávno rozloučily australské aerolinky Qantas. Vyřazené jumbo bude létat dál s tím rozdílem, že na jeho palubě nebudou skuteční cestující, nýbrž inženýři společnosti Rolls-Royce testující příští generaci leteckých motorů.

Záměrem této britské firmy je vyvinout takové pohonné jednotky, které budou během letu produkovat o poznání méně emisí a stanou se úspornějšími z hlediska spotřeby paliva. Na koupi a přestavbu zmíněného letounu manažeři společnosti vyčlenili stranou 70 milionů dolarů (přes 1,6 miliardy korun).

„Královna nebes se stane ozdobou našich globálních testovacích programů,“ nechal na slyšet Gareth Hedicker, vedoucí oddělení vývoje a experimentálního inženýrství ve firmě Rolls-Royce.

„Je to významná investice, která rozšíří naše přední testovací kapacity ještě dále a umožní nám získat více letových dat než kdy předtím,“ objasnil.

Reálné podmínky žádný větrný tunel nenahradí

Vyvíjené pohonné jednotky mají v budoucnu pohánět běžné komerční letouny i takzvané byznys jety. Testování nové technologie bude probíhat ve vyšších výškách i rychlostech.

A proč že se v Rolls-Royce rozhodli právě pro tuto vysoce nákladnou metodu testování? Inu, opodstatnění je vcelku prosté. Díky podobným „zkušebním zařízením“ mají inženýři k dispozici data, která byla získána v reálných podmínkách, nikoliv jen v nějakém větrném tunelu, potažmo pomocí specializovaných počítačových programů. A přesně takto shromážděné údaje jsou ze všech nejcennější a nejvěrohodnější.

Ačkoliv jména pilotů, kteří budou mít celý testovací program na starosti, vedení Rolls-Royce neprozradilo, podle webových stránek společnosti se bude jednat o posádku, jež má za sebou zkušenosti jak s létáním na letounech komerčních, tak i těch vojenských.

Stokrát na Měsíc a zpět

Zmíněný stroj s imatrikulací VH-OJU hájil barvy australských aerolinek dlouhých 20 let. Během té doby nalétal více než 70 milionů kilometrů, což je, jak firma Rolls-Royce sama upozorňuje, vzdálenost rovnající se téměř stovce letů na Měsíc a zpět. Celkem na své palubě pak přepravil na 2,5 milionu pasažérů.

Poslední komerční let této 747, které zaměstnanci Qantasu přezdívali Ostrov lorda Howa (podle stejnojmenného místa nacházejícího se v jižním Pacifiku), se uskutečnil v neděli 13. října letošního roku, a to na trase Sydney – Los Angeles. Následně letoun absolvoval přelet na letiště v americkém Moses Lake, kde má firma Boeing jednu ze svých základen a kde její technici stroj během následujících dvou let přemění v moderní leteckou laboratoř, jež bude sloužit k vývoji nové generace proudových motorů.

Dále čtěte:

Tvrdé přistání: havárie letadel stály Boeing desítky miliard, účet není konečný

Létejte jako císař. Japonské vládní jumbo je na prodej

Žena se za letu pokusila otevřít dveře. Aerolinky ji „odměnily“ několikamilionovou pokutou


Čtěte také

Ilustrační foto

Drážní bianco. Manažeři Českých drah otálejí s podpisem prázdných směnek

Několik českých bank se podle zdrojů týdeníku Euro už dlouhé měsíce marně pokouší dohnat…

před 1 hodinou

Kryptoměny  Šéf francouzské centrální banky François Villeroy de Galhau

Guvernér francouzské centrální banky: Kryptoměny ano, ale jen v rukou státu

Šéf francouzské centrální banky François Villeroy de Galhau uznal užitečnost digitálních…

před 1 hodinou

 Donald Trump a Benjamin Netanjahu

Trumpův mírový plán: nezávislá Palestina a Jeruzalém jako nedělitelné hlavní město Izraele

Americký prezident Donald Trump dnes oznámil, že jeho mírový plán pro Blízký východ…

před 1 hodinou

 Počítačové hry - ilustrační foto

Univerzita Karlova vstupuje na trh počítačových her. Studio Charles Games je začne vyvíjet i prodávat

Dceřiná společnost Univerzity Karlovy, Charles University Innovations Prague, založila…

před 1 hodinou

Generální ředitel ČEZ Daniel Beneš

Tržby ČEZ v energetických službách loni stouply o třetinu na 22 miliard korun

Tržby energetické společnosti ČEZ v komplexních energetických službách (ESCO) loni…

před 1 hodinou

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 5 | Průměrné hodnocení: 4.20

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Kdy si budete muset v roce 2020 doplatit zdravotní pojištění z vlastní kapsy?
Kalendář státních svátků 2020, kdy budou mít obchody zavřeno?
Sleva na manželku (manžela) 5x jinak
Termín pro odevzdání daňového přiznání: v roce 2020?
Lze požadovat odškodné při havárii vozidel MHD?
Auta
Dáváte nohy na palubní desku? Airbag vám je zpřeráží,…
Mercedes pokořil výškový rekord. Jeho Unimog se dostal do 6700 metrů nad mořem
BMW M340d xDrive se vyzradilo předčasným únikem. A to hned v obou karosářských provedeních
Koronavirus zasahuje i automobilky. Stahují zaměstnance z Číny
Nové Caddy a Caddy Cargo se představí už v únoru
Hry pro příležitostné hráče