Nabroušený Mercedes-Benz AMG GT R přijíždí ze „Zeleného pekla“

04. července 2016, 07:00  -  Jiří Červenka
04. července 2016, 07:00

Nová verze sportovního kupé značky Mercedes-Benz slibuje vyšší výkon, lepší akceleraci a nižší hmotnost. Na první pohled ale nejvíc zaujme barvou pojmenovanou podle místa, kde technici koncernu Daimler nový model vyvíjeli.

Závodník Formule 1 Jackie Stewart kdysi překřtil závodní okruh Nürburgring v německém pohoří Eifel na „Zelené peklo“. Ujalo se to. Závodní trať s mnoha obtížnými pasážemi a minimálními únikovými zónami si vzala mnoho životů, i když její nejslavnější oběť svoji velkou nehodu přežila – právě zde Niki Lauda utrpěl popáleniny, které ho poznamenaly na zbytek života.

Koncovky výfuku jsou zakomponované do velkého zadního difuzoru

Dnes se na starém Nürburgringu jezdí už jen vytrvalostní závody a konají se zde jízdy pro veřejnost. Většinu roku ho však okupují automobilky, pro které je 20,8 km dlouhá trať skvělým testovacím polygonem. 5000 kilometrů najetých na Nürburgringu je pro auto údajně stejná zátěž jako 150 000 km v běžném provozu. Testují se zde úplně běžná auta, ale i ostré sporťáky jako tento Mercedes-Benz AMG GT R. Výrazný zelený lak, vyhrazený jen pro tuto verzi, se jmenuje Green Hell Magno – na počest oblíbenému pracovišti vývojových techniků divize AMG.

„Retro“ maska odkazuje na slavný závodní Mercedes-Benz 300 SL

Zde ale nejde zdaleka jen o barvu. Verze R je výkonnější, rychlejší a lehčí než dosavadní varianty sportovního kupé AMG GT. (Základní parametry uvádíme pro přehlednost v tabulce.) Pyšní se také upraveným naladěním podvozku a jinak řešenou aerodynamikou. To vše s cílem nabídnout ještě ostřejší a sportovnější svezení zejména na závodním okruhu – a nemusí to být zrovna Nürburgring.

Mercedes-Benz AMG GT: Srovnání variant
Model AMG GT AMG GT S AMG GT R
Výkon (kW/k v ot./min.) 340/462 v 6000 375/510 v 6250 430/585 v 5250
Točivý moment (Nm v ot./min.) 600 v 1600-5000 650 v 1750-4750 700 v 1900-5500
Hmotnost (kg) 1540 1570 1555
Nejvyšší rychlost (km/h) 304 310 318
0-100 km/h (s) 4,0 3,8 3,6

Kromě barvy je jasným poznávacím znamením maska s charakteristickým vertikálním žebrováním. Mercedes ji pojmenoval AMG Panamericana, protože její vzhled velmi zřetelně odkazuje na vůz Mercedes SL 300, který v roce 1952 vyhrál stejnojmenný závod napříč Mexikem.

Z velkého zadního křídla i difuzoru pod zadním nárazníkem je zřejmé, že Mercedes AMG GT R má propracovanou aerodynamiku. Jedna z jeho největších aerodynamických fines ale vidět není. V jízdním režimu Race se při dosažení rychlosti 80 km/h vysune pod motorem karbonový díl, který vytváří tzv. Venturiho efekt a snižuje vztlak na přední nápravě – až o 40 kg v rychlosti 250 km/h.

AMG GT R v „Zeleném pekle“

Podvozek naladěný speciálně pro verzi R má adaptivní tlumiče pérování a řízení zadních kol. Ta se v rychlostech do 100 km/h automaticky natáčejí opačně než přední, čímž zvyšují agilitu vozu, zatímco ve vyšším tempu se lehce natočí stejným směrem a přispějí tak k jízdní stabilitě.

Mohli bychom pokračovat ještě dlouho: v devíti stupních přepínatelná kontrola trakce, elektronicky řízený samosvorný diferenciál, díly z uhlíkových vláken… Výčet a popis technických fines Mercedesu AMG GT R nechme motoristickým časopisům. Jedno je jasné: tento model momentálně představuje to nejlepší, co značka s trojcípou hvězdou ve znaku nabízí sportovně založeným řidičům. Přirozeným konkurentem zeleného Mercedesu je třeba Porsche 911 v nekompromisní variantě GT3 RS.


Čtěte dále:

Nový kombík třídy E má nádherný interiér a na dálnici vás potřebuje jen k obsluze blinkrů

Ostré Audi R8 oslavuje závodní úspěchy speciální edicí

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 tipů, proč se vyplatí operativní leasing
Prodám auto. Zn.: rychle a výhodně
Může vás šéf nutit, abyste zůstali v práci přesčas?
Kde o Vánocích čekají na váš dobrý skutek?
Pozor na změnu záloh na zdravotním a sociálním u OSVČ v roce 2018
Auta
„Zóna 30“ přinesla více smrtelných nehod a zranění.…
Motor Mercedesu pro formuli 1 je blízko překročení hranice 1000 koní
I nástupce Subaru WRX STI dostane hybridní pohon. Ale hlavně kvůli dynamice
Nový Volkswagen Touareg se představí v dubnu v Číně. Bude to hybrid
Test Range Rover Velar D300: Takhle má vypadat SUV
Technologie
Čínské firmy pokoušející se o výrobu pamětí DRAM čelí obviněním z krádeže technologií
„Kinect“ v mobilech neuspěl. Google pohřbí nadějnou technologii Tango
Nový život pro starý router. Český Turris za korunu můžete vybavit Wi-Fi 802.11ac
Vědci vytvořili nejmenší vánoční přání. Na poštovní známku by se jich vešlo 200 milionů
Hodnota všech kryptoměn je 30krát vyšší než na začátku roku
Hry pro příležitostné hráče