Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Technologie ARISTON pomohou v Grónsku rozkrýt globální oteplování

Společnost Ariston zůstává věrná svému cíli přinášet pohodlí každému a oznámila úspěšné…

Jak si připomenout 100. výročí založení Československé republiky? Svatováclavským dukátem!

Právě dnes slavíme snad nejvýznamnější výročí, jaké naše republika dosud zažila. Je jím…

Zbrojaři mají pomocníka na ministerstvu obrany. Už čtvrtý rok

Firmám podává pomocnou ruku odboru průmyslové spolupráce. Jeho úkolem je, aby se české…

Luxusní vzducholoď Hindenburg shořela před 80 lety

06. května 2017, 14:50 - čtk
06. května 2017, 14:50

Německá vzducholoď nesoucí jméno hrdiny z první světové války a pozdějšího prezidenta Paula von Hindenburga byla největším létajícím aparátem, který kdy člověk postavil. Mohutný, 245 metrů dlouhý a 41 metrů vysoký stroj byl vrcholem evoluce řiditelných vzducholodí a cestujícím nabízel veškerý myslitelný komfort. Po pouhých 14 měsících ve službě a 63 vykonaných letech však 6. května 1937 během pár desítek sekund zanikl - a s ním i jedna éra létání.

Osudný let z Německa do New Yorku měl být přitom začátkem nové kapitoly transatlantických letů, po předchozí sezóně, vyplněné i řadou propagačních letů, měl začít pravidelný provoz vzdušného korábu. Cestu z Evropy do Ameriky dokázal Hindenburg oproti zaoceánským lodím zkrátit na polovinu - ovšem také nebyl pro každého, letenku si mohli dovolit jen opravdu bohatí lidé. Ti na palubě našli vedle pohodlných kabin i jídelnu, promenádu s výhledem, klubovnu nebo pečlivě izolovanou kuřárnu.

Konstruktérům vzducholodě totiž bylo jasné, že stříbrný doutník, naplněný 200.000 krychlovými metry vodíku, by mohla zničit i nepatrná jiskra. Při navrhování Hindenburgu se sice původně počítalo s tím, že nosným plynem bude nehořlavé helium, po nástupu nacistů však Američané, kteří jako jediní disponovali jeho dostatečnými zásobami, odmítli plyn německému výrobci dodat. Nakonec tak bylo 16 obřích vaků, ukrytých uvnitř trupu, naplněno vodíkem.

Podívejte se na poslední okamžiky vzducholodě Hindenburg

Pro společnost založenou hrabětem Ferdinandem von Zeppelinem to ale nepředstavovalo velkou komplikaci, stejný nosný plyn používala na svých předchozích strojích a od prvních letů začátkem 20. století nezaznamenala při komerčním provozu s pasažéry jedinou smrtelnou nehodu. Vše se ovšem mělo změnit v osudný čtvrteční podvečer na základně amerického námořnictva v Lakehurstu nedaleko New Yorku, kde měl Hindenburg přistát po třídenní cestě z Frankfurtu.

Silný protivítr nad Atlantikem zpozdil původně plánovaný přílet přibližně o půl dne, což poněkud komplikovalo situaci před zpátečním letem. Na druhou stranu ale byly posádky na podobné věci zvyklé, vzducholodě létaly relativně nízko a s nástrahami počasí se počítalo. Když už se Hindenburg blížil k Lakehurstu, musel ovšem ještě několik desítek minut počkat na zlepšení počasí. Vítr pak zkomplikoval i samotný přistávací manévr, před kterým loď musela opakovaně změnit směr.

Krátce po čtvrt na osm večer se Hindenburg konečně chystal přistát a posádka z jeho přídě vyhodila pomocná lana. Pár minut poté, ještě předtím, než byla vzducholoď připoutána ke kotevnímu stožáru, se náhle u ocasních ploch objevily plameny, jež rychle zachvátily celou loď. „Uviděl jsem velkou červenou ohnivou kouli a pak to najednou udělalo puf,“ vzpomínal jeden z námořníků, kteří asistovali u přistávacího manévru. Netrvalo ani tři čtvrtě minuty a ze vzducholodi zbyly jen ohořelé trosky.


Britská společnost chce obnovit slávu vzducholodí. Přečtěte si více:

Kříženec vzducholodi s letadlem opět vzlétá a míří na burzu


O život přišlo 36 lidí - 13 z 36 cestujících, 22 z 61 členů posádky a jeden muž pozemního personálu. Celou zkázu zaznamenaly kamery filmových týdeníků. Jako zázrakem nehodu přežilo 62 osob na palubě, někteří z nich ale vyvázli s vážními popáleninami. „Najednou hořel vzduch, byl to jen okamžik a celé to všechno hořelo,“ vzpomínal později Werner Doehner, kterému v době nehody bylo osm let a vracel se s rodiči a sourozenci domů do Mexika; který při nehodě přišel o otce a sestru.

O přesných příčinách nehody, která mimo jiné ukončila éru dopravních vzducholodí, se dodnes spekuluje. Už před 80 lety se objevily spekulace o tom, že se pýcha Hitlerovy říše stala obětí sabotáže. Důkazy ale neexistují a navíc se pravděpodobnější jeví přirozenější příčiny katastrofy. Během prudkých manévrů před přistáním nejspíše prasklo jedno z lan výztuhy, které protrhlo plynový vak na zádi a vysoce hořlavou směs vodíku se vzduchem pak zapálil výboj nahromaděné statické elektřiny.

Přečtěte si také:

Největší stroj světa poprvé ve vzduchu: v Británii vzlétl Airlander

Airbus už letos otestuje létající auto. Prototyp nebude mít pilota

Nebeská narkomanie: čeští letci jsou jedni z nejlepších



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Zájem o úvěry na bydlení v září lámal rekordy
Ceny elektřiny se domácnostem prodraží až o 15 %. Kdy můžete odejít k jinému dodavateli?
Podporu z pracáku nedostanete vždy a její součástí mohou být poukázky (2)
Nové zálohy pro OSVČ v roce 2019: kolik a kdy si změnit platební příkazy?
Jde česká volební účast do kopru?
Auta
Huawei Mate 20 Pro: nejočekávanější smartphone je plný…
Sedm chyb při předjíždění, kterými můžete i někoho zabít
Test asistovaného řízení: Žádné dnešní auto nenabízí autonomní řízení. Ani Tesla ne
Kvíz: Poznáte správně model auta podle fotografie?
Zákazníci vzali Ford GT útokem. Automobilka proto znovu začne přijímat objednávky
Technologie
Auto Pilot od Tesly opravdu není autonomní řízení (test + video)
Přichází „vesmírná sépie“ alias Ubuntu 18.10. Co je nového?
Komplikace pro Intel s paměťmi 3D XPoint a SSD Optane. Ztratí továrnu, kde se vyrábí
Videa už vám neutečou. YouTube dostal nový minipřehrávač
Samsung začal vyrábět čipy už druhou generací 7nm procesu s EUV, technologií 7LPP
Hry pro příležitostné hráče