Delší než fotbalové hřiště. Jeff Bezos si objednal novou superjachtu, vyjde ho na půl miliardy dolarů - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Delší než fotbalové hřiště. Jeff Bezos si objednal novou superjachtu, vyjde ho na půl miliardy dolarů

,
Delší než fotbalové hřiště. Jeff Bezos si objednal novou superjachtu, vyjde ho na půl miliardy dolarů
Zdroj: Seattle City Council from Seattle, CC BY 2.0 via Wikimedia Commons
  • Dosud nepojmenovanou loď, která bude na délku měřit 127 metrů, staví holandská společnost Oceanco

  • Plavidlo bude stát kolem 500 milionů dolarů. Takovou sumu si přitom Bezos  loni stihl vydělat v průměru za dva půl dne

  • Loděnicím specializujícím se na výrobu jachet se navzdory pandemii nebývale daří. Poptávku aktuálně ani nestíhají uspokojovat

Jachta, která je tak velká, že potřebuje svoji vlastní jachtu s helipadem, aby se posádka dostala všude tam, kam si zrovna zamane. I takovým popisem lze charakterizovat zbrusu nové luxusní plavidlo, jímž se už za pouhý měsíc bude moci pochlubit nejbohatší muž světa Jeff Bezos. Prozatím je označena jako Y721, až ale bude kompletní, ponese dozajista honosnější jméno.

Nizozemská loděnice Oceanco, která majiteli Amazonu okázalou jachtu staví, novinářům příliš informací neprozradila. Agentura Bloomberg nicméně uvádí, že bude mít hned několik palub a celkem tři stěžně. A také že bude měřit celých 417 stop, tedy 127 metrů. Což mimochodem znamená, že bude delší než fotbalové hřiště.

Nová loď má Bezose vyjít více než 500 milionů dolarů, což dělá přes 10,5 miliardy korun. Uvedená suma se však váže pouze k jachtě samotné. Za podpůrné plavidlo si bude muset americký vizionář extra připlatit. Ovšem vzhledem ke skutečnosti, že na vydělání zmíněné cifry mu díky jeho podnikatelským aktivitám stačilo podle CNN loni v průměru jen dva a půl dne, by to neměl být sebemenší problém.

Na vlnách pandemie

Bezosova zakázka se v rámci odvětví řadí k těm nejdražším za poslední dobu. Ani zdaleka však není jedinou. Podobných objednávek evidují loděnice zabývající stavbou luxusních jachet spoustu. Dokonce tolik, že je ani nestíhají vyrábět.

„Trhu se nesmírně daří,“ okomentoval pro Bloomberg Sam Tucker, analytik londýnské poradenské společnosti VesselsValue. „Získat slot, aby vám v docích postavili novou loď, je nemožné. Loděnice jsou kompletně zabookované,“ dodává s tím, že několik posledních čtvrtletí bylo z pohledu uskutečněných transakcí „rekordních“.

Historie se opakuje. Příští měsíc do Ameriky vypluje další Mayflower, místo lidí ji bude řídit umělá inteligence

Dokládají to i statistiky. Zatímco v časech před pandemií se celosvětově prodalo každé tři měsíce obvykle na 100 až 120 takových jachet, v předposledním kvartálu roku 2020 se jejich počet vyšplhal na 146, následně na 166, aby v prvním letošním čtvrtletí dosáhl dokonce hranice 219 kusů.

Velkou zásluhu na tom má i fakt, že navzdory koronavirové krizi dokázala naprostá většina dolarových miliardářů – řadící se mezi jejich nejčastější majitele – během loňských 12 měsíců ještě více zbohatla. Sám sedmapadesátiletý Bezos toho byl zářným důkazem. Dle Forbesu si totiž polepšil o úctyhodných 64 miliard dolarů (jeho celkový majetek je odhadován na 177 miliard dolarů, tedy přes 3,7 bilionu korun). Třebaže zrovna v jeho případě byla podle informací zmíněné agentury objednávka zadána již před dvěma lety.

Řada jiných superboháčů tak ale učinila právě až v druhé polovině loňského roku poté, co se ujistili, že jejich podnikatelská impéria vyjdou z krize vítězně. A proto evropské loděnice, zejména na severu Německa, praskají podle Tuckera aktuálně ve švech. Odhaduje, že v současné době se v tamních docích staví zhruba padesátka jachet větších než sto metrů.

V kurzu jsou přitom především lodě, které jsou schopné na jednu nádrž urazit vzdálenost i devíti tisíc námořních mil, respektive přes 16,5 tisíce kilometrů. Což může být dle Aina Grapina, šéfa společnosti Winch Design, která se zabývá vybavováním lodních interiérů, právě důsledkem přetrvávající pandemie. „Klienti si mohou užít život na moři po delší dobu, aniž by se museli setkávat s ostatními lidmi,“ říká.

Na Abramoviče je stále krátký

Ačkoliv se nová Bezosova hračka po uvedení do provozu nepochybně na nějaký čas stane vděčným objektem zájmu mnoha více či méně seriózních novinářů, faktem je, že co se jachet týče, bude nejbohatší muž světa stále platit za poměrně malou rybku v moři. Najdou se totiž tací, jejichž plavidla jsou delší a výkonnější.

Jedním z nich je ruský oligarcha a majitel fotbalové Chelsea Roman Abramovič. Rodák ze Saratova vlastnil ve svém životě už spoustu lodí. Některé prodal, o další přišel v rámci rozvodových řízení, a jednu dokonce údajně daroval i prezidentu Vladimiru Putinovi.

Když jedna loď nestačí. Abramovičovo nové luxusní plavidlo má být údajně nejvýkonnější jachtou na světě

Jeho současná kráska nesoucí jméno Eclipse měří na délku jen málo představitelných 169 metrů a na její palubě se nacházejí i takové vymoženosti jako je obranný raketový systém. Přesto všechno se zdá, že známého miliardáře již omrzela. Koncem února totiž svět obletěla zpráva, podle níž si známý bohatýr nechává v německých loděnicích stavět zbrusu nové plavidlo – Solaris. To má být ve srovnání s jeho nepřímým předchůdcem sice o něco menší (jelikož bude měřit „pouhých“ 140 metrů), zato však o dost výkonnější. Údajně o tolik, že ji v této oblasti žádná jiná jachta na světě nepřekoná.