Český šéfinženýr u Porsche: Ježíš, to byly nejdelší minuty mého života! - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Český šéfinženýr u Porsche: Ježíš, to byly nejdelší minuty mého života!

,

Je to jen pár dnů, co si automobilka Porsche připsala největší vítězství roku 2020. Její vůz po nervydrásajícím závěru vyhrál slavný 24hodinový závod ve Spa. Zlatý pohár patří i Jarkovi Janišovi, šéfinženýrovi vítězné stáje.

Z celodenního závodu v belgickém Spa bylo v neděli 25. října odpoledne odjeto 23 hodin a 55 minut, když celá garáž německého týmu Rowe Racing připravená slavit „zkoprněla“. Jeho speciál Porsche 911 GT3 R začal vydávat podivné zvuky a pilot Nick Tandy po zběsilé a neuvěřitelné jízdě v hustém dešti, kdy se z pátého místa probojoval až do čela závodu, hlásil, že má potíže s převodovkou. Přitom jen pár vteřin za ním jelo druhé Audi R8 LMS.

Tandy nakonec první místo udržel a továrna Porsche si po neúspěchu v Le Mans a na Nürburgringu mohla díky Rowe Racing a jeho specialistům, včetně českého šéfinženýra stáje Jarka Janiše, připsat důležité a první velké letošní vítězství na evropském kontinentu. „Samozřejmě továrna chtěla všechno, nebo nic,“ popisuje sedmatřicetiletý Janiš v rozhovoru pro týdeník Euro.

Jak jste v garáži prožívali ty poslední minuty, kdy auto začalo podivně řvát a z druhého místa dotíralo audi?

Ježíš! To bylo asi nejdelší jeden a půl kola mého života! Sledujeme telemetrii a najednou vidíme únik tlaku, Tandy nám referoval, že tam jsou extrémní nárazy. My jsme měli nějaký krizový plán, posílali jsme mu informace, co předělávat na řídicím panelu, chtěli jsme, aby imitoval řazení, při brzdění nechal motor na volnoběh a nevytáčel jej, aby nevyužíval obrubníky, aby eliminoval vibrace.

Naštěstí ten tlak vydržel a auto řadilo. Audi za námi začalo ztrácet, protože z nás unikal olej a soupeř na tom klouzal. Když pak Tandy dojel a zastavil před boxy, pod autem byla dvoumetrová olejová skvrna. Člověk by řekl, že tohle se může stát jen ve filmu.

Čím to, že při dešti ke konci závodu jelo vaše porsche tak dobře a ujíždělo ostatním?

Do karet nám hrálo to, že do startu jsme se rozhodli obě týmová auta postavit do neutrálního nastavení, protože jsme předpokládali, že bude pršet. Na suchu sice tak dobře nefunguje a nemá takovou akceleraci, ale na vodě je agresivní.

Věděli jsme, že v dešti můžeme být silní, že to porsche k tomu má dispozice, tak jsme zariskovali. Ostatní týmy totiž zvolily „suché” nastavení, protože předpovědi předpokládaly závod bez deště.

Nicméně během páteční kvalifikaci před závodem vašemu autu soupeři odjížděli.

Nebyli jsme si jisti nastavením, až do dvou do rána jsme pak vyšetřovali, co se děje. Dost věcí jsme během noci změnili, byl tam nepatrný problém se zadním tlumičem, auto nebylo správně vyvážené, tak jsme vyměnili všechny čtyři tlumiče. Po prvním reportu od jezdce po startu závodu jsme věděli, že auto je opravené správně a vše funguje tak, jak má.

Porsche letos žádný velký evropský závod nevyhrálo, byl cítit tlak od továrny a hlad po úspěchu?

Samozřejmě oni chtěli všechno, nebo nic. I proto bylo na startu ve Spa hned několik posádek podporovaných fabrikou. Porsche chtělo ten výsledek, nikde letos nevyhrálo, na hodně závodech měli smůlu, chtěli, ať se to ve Spa povede. A za svůj přístup si to automobilka zasloužila.

Ve Spa jste měli za volantem tříčlennou posádku složenou jedněmi z nejlepších továrních pilotů současnosti.


Sázeli jsme na ni, věděli jsme, že s posádkou Nick Tandy, Earl Bamber a Laurens Vanthoor budeme mít velkou šanci, a Porsche nám ji schválilo. Bamber s Vanthoorem za nás jeli už loni mistrovství světa v Macau, kde skončili druhý, respektive třetí. Tandy je neuvěřitelně rychlý a je to osobnost nad věcí.

Při jízdě je uvolněný tak, že si s vámi povídá, řeší strategii a navrch zajíždí nejlepší časy. Je to člověk na správném místě, což dokázal ten jeho poslední stint, který by asi nikdo jiný psychicky neustál.

Když se vás zeptám, co bylo na letošní čtyřiadvacetihodinovce ve Spa nejtěžší, co odpovíte?

Pro všechny se zásadně změnila pravidla, co se týče techniky a strategie – byla povoleny dva typy tankování, krátké a dlouhé. Pro vysvětlení – když je kompletní tankování, tankuje se auto v boxech doplna, nicméně jen po dobu čtyřiceti vteřin.

Pro krátké tankování, což byla novinka, mohla každá stáj tankovat pouze deset vteřin. To dost promlouvalo do týmové strategie. Šlo o poměrně složitou věc, která nabízela plno možností, a důležité bylo správně se rozhodnout. V tom jsme byli silní a vycházelo nám to.

Pomohlo to i v závěru závodu, kdy se vaše auto s Tandym za volantem během několika desítek minut propracovalo z pátého místa až do čela?

Částečně. Ale strategie ostatních byla také silná. Věděli jsme, že pro jezdce je maximální čas za volantem 195 minut, tedy tři 65minutové stinty. Ke konci jsme měli spočítané, že auto může do cíle všechny stinty odjet s jedním jezdcem.

K tomu jsme ale potřebovali přerušení závodu pod žlutou vlajkou, kdy průjezdem v boxech můžete jeden stint vyresetovat, a jezdec může za volantem pokračovat dál. To byla silná strategie. Počítačový program nám navíc sledoval ostatní týmy, čímž jsme dokázali vyhodnotit jejich strategii a mít je „přečtené“.

Váš tým Rowe Racing nevyhrál jen ve Spa, ale v září ovládl i další legendární čtyřiadvacetihodinovku na německém Nürburgringu, tentokrát s BMW. To třeba v Porsche nikomu nevadí?

Vadilo by to, kdybychom s oběma značkami participovali ve stejných šampionátech, takhle to ale chápou. Nicméně pro nás, jako tým, je to extrémní situace, každé z aut se chová jinak, má jinou telemetrii, jsou u něj jiní lidé. Musíme se přizpůsobit.

Spa i Nürburgring se jely bez přístupu diváků, jak to na vás působilo?

My se stejně na startovní rošt nedostaneme, už když auto najíždí na start, pracujeme s telemetrií. Ale i tak samozřejmě vnímáme, že ta atmosféra je utlumená, bohužel.

Jezdci si během čtyřiadvacetihodinového závodu můžou na pár hodin odpočinout a vyspat se v karavanu, ale jak to má šéfinženýr?

Bez spánku jsem 38 hodin. Jestliže se v sobotu ve tři odpoledne startuje, na okruhu jsme už v sedm ráno, kdy začíná předpříprava. A po závodě v neděli si jdu lehnout mezi desátou jedenáctou večer. Nemáte šanci si odpočinout nebo vystřídat, vy jste ten, kdo rozdává pokyny.

Jsem furt napíchnutý na naše řídící centrum, vedle mě sedí inženýři, na intercomu je dalších patnáct lidí od Porsche, kteří sbírají a vyhodnocují data z telemetrie. Můžu si odskočit jedině na záchod, to si můžu nakrátko odpojit kabel. Nicméně mockrát se mi stalo, že i na záchodě jsem byl stále připojený a povídal si s jezdcem.

Když jste v roce 2016 vyhráli Spa s BMW, auto ihned zamířilo do sbírek automobilky. Tak to bylo i letos s Porsche?

Většinou to tak je. BMW tehdy bylo během deseti dnů přestříkáno do bezbarvého laku, aby se zachovala všechna jeho špína, a pak cestuje po různých akcích a prezentacích. Nürburgring a Spa jsou pro fabriky marketingově velice významné závody, pro ně je čest dát vítězné auto do muzea.

Co vás ještě čeká do konce roku?

Tým mě propůjčil do stáje KüsTeam75 Timo Bernharda v sérii ADAC GT Masters. Tam mají jedno tovární auto a to bych měl šéfinženýrovat během posledních závodů sezóny. V polovině listopadu pak ještě máme v plánu šestihodinovku na francouzském okruhu Paul Ricard.

Sportovním vozům se věnuje i váš bratr Erik, kde je nyní?

Můj bratr je všude tam, kde jsem já. Je se mnou jako datový inženýr. V seriálu ADAC GT Masters poslední dva roky inženýruje v českém týmu ISR Racing, jinak je v Rowe Racing se mnou.

Vy se ale nezaměřujete jen na dirigování z boxů. V ambiciózním českém týmu Buggyra patřícím Martinu Kolocovi byste měl společně s Tomášem Engem sedat za volant vozu kategorie GT3.

Mně to ježdění chybí, co si budeme povídat (Janiš je původně závodník, byl testovacím pilotem stáje Jordan ve Formuli 1 i jezdcem ve vytrvalostních závodech včetně Le Mans, pozn. red.). Když máme testy, v Rowe jezdím s vozem Porsche i BMW a naplňuje mě to. Co se týče Buggyry, na začátku mě oslovil Tomáš Enge, jestli bych jim nepomohl s nastavením jejich mercedesu. Pan Koloc mi pak nabídnul, abych se svezl, což se mi samozřejmě líbilo.

A pak tam padla myšlenka, jestli bych nemohl i pilotovat. I kvůli koronaviru byly všechny programy a plány Buggyry pozastaveny, takže dokud to nebude stoprocentní, nemůžu jejich cíle odtajnit.

Český šéfinženýr u Porsche: Ježíš, to byly nejdelší minuty mého života!
5 (100%) 3 hlasování
Diskuze