Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

Jak absolventi hodnotí náplň MBA studia? Zjistili jsme v unikátním průzkumu!

Jsou absolventi MBA studia spokojeni s jeho obsahovou náplní? Jak hodnotí odbornou a…

 Český youtuber Jirka Král
Český youtuber Jirka Král
Autor: Facebook/Jirka Král

Generace Z? Nikoliv, spíše generace YouTube! Z nahrávání videí na internet se stává velice slušný byznys

09. dubna, 09:00 - Tomáš Bohuslav
 Český youtuber Jirka Král
Český youtuber Jirka Král
Autor: Facebook/Jirka Král
09. dubna, 09:00

PewDiePie, Jirka Král či Kovy. Nic vám to neříká? Inu, pak zkrátka nejste „dnešní“. Svět se mění překotným tempem, a s tím i způsob, jak lidé konzumují zábavu. Časy vysedávání u televize a sledování sitcomů jsou ty tam. Teď frčí youtubeři. Často i náctileté děti, které komentují aktuální dění ve světě skutečném i virtuálním, ženám vysvětlují, jak se správně líčit, nebo ukazují, jakou novou „hračku“ si právě koupili. A díky tomu si měsíčně vydělají víc než průměrný Čech za čtvrt roku.

Tedy alespoň pokud jde o tuzemské youtubery, pochopitelně. Příjmy těch ze zahraničí jsou na úplně jiné úrovni, přirozeně. Ano, čtete správně, příjmy. Youtuber je totiž skutečné povolání. Zní to neuvěřitelně, leč je tomu tak. Co dřív byl jen pouhý koníček, který by zejména starší generace označovaly jako nějakou pokleslou formu zábavy, je dnes skutečný byznys, v němž se začínají točit opravdu velké – a skutečné – peníze.

O tom, že nelze zpochybňovat potenciál sociálních sítí, se lidé již přesvědčili. Nyní se začínají rovněž utvrzovat v tom, že slušný prostor pro generování nemalých příjmů naskýtá i zdánlivě nevinné nahrávání vlastních videí na web s nejrůznější tématikou. Mladí tato videa, respektive vlogy – tedy video blogy, jak zní jejich název v nezkrácené podobě - hltají po stovkách. Jejich sledováním stráví klidně i více než deset hodin týdně, díky čemuž může jedno takové video mít neuvěřitelných 41 milionů zhlédnutí.

Za youtubery platí Alza, ČSOB i studio Disney

A firmy jsou si toho velmi dobře vědomy už pěkných pár let. Investovat do reklamy na vlastní produkt, která poběží v televizi v hlavním vysílacím čase, najednou už nezní zas až tak lákavé. Ne ve srovnání s možností propagace na internetu v rámci videa nějakého profláknutého youtubera. Postupem času na to přišla naprostá většina z nich.

na objednávku Škoda Superb Combi
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Ambition
655 109 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Touareg
Nafta
Automatická
Motor:
3.0 TDI 210kW 4x4 AT
Výbava:
Elegance
1 442 232 Kč
s DPH
skladem Lexus LC
Benzín
Automatická
Motor:
500
Výbava:
Sport +
2 850 000 Kč
s DPH
skladem Hyundai Tucson
Benzín
Manuální
Motor:
1.6 GDi 97 kW
Výbava:
TUCSON
449 990 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Kodiaq RS
Nafta
Automatická
Motor:
2.0 TDI 176 kW 4x4 DSG
Výbava:
RS
1 094 708 Kč
s DPH
skladem BMW X5
Nafta
Automatická
Motor:
xDrive30d AT
Výbava:
xLine
1 788 024 Kč
s DPH
skladem Škoda Fabia
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 MPI/44 kW
Výbava:
Active
3 789 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Passat Alltrack
Nafta
Automatická
Motor:
2.0 TDI 140 kW 4Motion DSG
Výbava:
Alltrack
916 110 Kč
s DPH
na objednávku Mazda 3 sedan
Hybrid
Manuální
Motor:
2.0 Skyactiv G/90 kW
Výbava:
G122
510 482 Kč
s DPH
na objednávku Renault Kadjar
Benzín
Manuální
Motor:
1.3 TCe/103 kW GPF
Výbava:
Edition
444 900 Kč
s DPH
na objednávku Peugeot Rifter
Nafta
Manuální
Motor:
1.5 BlueHDI 96kw
Výbava:
Active
445 000 Kč
s DPH
na objednávku SEAT Tarraco
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI/110kW
Výbava:
Style
12 113 Kč
s DPH

Tak například zřejmě nejznámější český youtuber Jirka Král, z jehož vlastního kanálu odebírá podle aktuálních čísel obsah více než 1,1 milionu uživatelů, se netají dlouhodobou propagací internetových obchodů Alza a CZC. Vedle toho se v rámci jeho vlogů objevují rovněž zmínky o výrobci herních konzolí Playstation či Xbox, společnosti Nvidia specializujících se na výrobu grafických procesorů a počítačů nebo portálu s online hrami Gamee.

Dvaadvacetiletý Karel Kovář alias Kovy, další z nejslavnějších tuzemských youtuberů, v minulosti spolupracoval například s bankou ČSOB, a to v rámci své kampaně na její produkt penzijního připojištění.

Shopaholic Nicol, vlastním jménem Nikola Čechová, se pro změnu zabývá spíše módní tématikou. Její kanál pravidelně odebírá bezmála půl milionu uživatelů, díky čemuž i ona patří mezi nejpopulárnější české vlogery a vlogerky. V rámci svých video příspěvků fanouškům nejčastěji ukazuje, co nového si právě koupila na sebe. Za to dostává nemalou finanční odměnu třeba od firmy Reserved. Propaguje rovněž výrobky značky Garnier nebo Dermacol.

Co se zahraničních „influencerů“ týče, zde všem zcela jasně vévodí Švéd Felix Arvid Ulf Kjellberg, jehož většina lidí zná spíše pod přezdívkou PewDiePie. Počet jeho odběratelů činí k dnešnímu dni neuvěřitelných 92,8 milionu.

V minulosti se ocitl na výplatní pásce společnosti Marker Studios spadající pod značku Disney, či dokonce samotného serveru YouTube, jelikož jeho videa spoluvytvářela obsah v jím prémiově nabízené službě YouTube Red.

Avšak poté, co byl před pár lety nařčen z rasismu, o tyto obě lukrativní smlouvy přišel. Naštěstí pro něj, zoufat zřejmě nemusí. Kniha nesoucí název This Book Loves You a vlastní mobilní hry Tuber Simulator a Legend of Brofist mu podle všeho vydělávají víc než dost.

Peníze až na prvním místě

Zodpovědět otázku, kolik si takový youtuber je vlastně schopný vydělat, je poněkud nelehký úkol. Vlogeři své příjmy prozrazují jen velice neradi. A má to pochopitelně své logické opodstatnění. Pakliže by světu sdělili, kolik jim firma za uvedení jejich produktu v rámci videa zaplatila, sami by tak oslabili vlastní pozici pro sjednávání dalších potenciálních „zakázek“. Coby OSVČ jsou povinni své příjmy sdělovat pouze a jen finančnímu úřadu. A řada z nich tak také činí.

Co se nejsledovanějších českých youtuberů týče, je podle dostupných informací přibližně dvacítka z nich schopna si za rok vydělat jeden milion korun. Výše jednotlivých příjmů se přitom v rámci těchto dvanácti měsíců může velice lišit. Nejpřívětivější období tradičně nastává kolem Vánoc, kdy firmy vynakládají na nejrůznější marketingové kampaně nejvíce peněz. Tehdy si mohou přijít na statisíce korun, jindy se může jednat „jen“ o odměny v řádu desítek tisíc.

Záleží rovněž na tom, o jaký druh reklamy se jedná. Peníze totiž může generovat samotné zhlédnutí jejich videa, a to přímo od společnosti Google. V závislosti na tom, pro koho je videopříspěvek určen, zvolí sám youtuber reklamy, které se na jeho začátku, v průběhu, potažmo na konci budou zobrazovat. Zatímco jedna je vhodnější spíše pro děti a náctileté, v případě druhé je zase například větší pravděpodobnost, že osloví generaci třicátníků. Jedná-li se o první variantu, bývá odměna o něco menší.

Příjmy z reklam u videí jsou pro youtubera důležité, v rámci českého internetu si však díky nim může přijít „pouze“ na tisíce, případně desítky tisíc korun. Daleko větší potenciál, pokud jde o generování příjmů, mají pochopitelně videa šité na míru nějaké konkrétní firmě. V takovém případě lze hovořit právě již o zmíněných statisících.

Jaký druh propagace toho kterého výrobku youtuber zvolí, záleží na dohodě mezi oběma stranami. V minulosti se jednalo spíše o skryté formy reklamy, při nichž si uživatel kolikrát ani neuvědomil, že se jedná vlastně o komerční video. Praxe product placementu, tedy skryté reklamy umístěné do videa, je však dnes spíše již na ústupu. Daleko častěji se tak mohou lidé setkat s otevřenou formou propagace, kdy sám youtuber upozorní na to, že se jeho příspěvek bude týkat toho a toho produktu, jenž vyrábí ta a ta firma.

Dalším faktorem výrazně ovlivňujícím, kolik si vloger díky své činnosti vydělá, je skutečnost, zda tuto „zakázku“ uzavřel s dotčeným zadavatelem, tedy firmou, sám, nebo se tak stalo prostřednictvím nějaké agentury. Jedná-li se o druhou variantu, pak pochopitelně část těchto příjmů „spolkne“ provize.

Videa nejsou vše

V neposlední řadě se dají inkasovat nemalé peníze na takzvaném merchandisingu, tedy prodeji věcí – zpravidla oblečení – na nichž je uvedena youtuberova přezdívka. Inu, Cristiano Ronaldo a Lionel Messi nejsou evidentně jediní, kdo mohou na konci desátých let jednadvacátého století propagovat vlastní značku. Máte-li alespoň milionovou fanouškovskou základu a jste-li dostatečně vidět na sociálních sítích, můžete vlastní „merč“ prodávat i vy, chtělo by se říct. Ostatně, youtubeři jsou toho očividným důkazem.

A co se týče vlogerů světové extra třídy, zde jsou pochopitelně finanční odměny s těmi tuzemskými nesrovnatelně vyšší. Podle informací prestižního časopisu Forbes si již zmíněný PewDiePie od června 2017 do května 2018 vydělal na 15,5 milionů dolarů, tedy v přepočtu přibližně 349 milionů korun!

Za sedmiletým Ryanem - ano, skutečně sedmiletým - nicméně ještě stále o poznání zaostává. Jeho kanál Ryan ToysReview sice sleduje „jen“ necelých 19 milionů uživatelů, díky příjmům z reklamy a také vlastní kolekci hraček, která je prodávaná v jednom z největším amerických obchodních řetězců, a sice Walmartu, si toto dítko za stejné období vydělalo dokonce o ještě 6,5 milionu dolarů víc, tedy bez pěti milionů celou půl miliardu korun. Zní to až bláznivě, že?

Světlá budoucnost

Slovo youtuber, potažmo youtubering se už dávno nenachází pouze ve slovníku náctiletých puberťáků. Tento fenomén se pomalu, ale jistě začíná stávat samostatnou vědní disciplínou, podobně jako před desítkami let marketing. Ostatně, oba tyto pojmy mají k sobě vlastně velice blízko. Dnes se žádná firma bez dobře nastaveného a kvalitního marketingu neobejde. Nebude přitom trvat příliš dlouho, a slovo marketing v této větě nahradí pojem Youtuber.


Čtěte také

 Pokud se baterie hybridního superbu nabíjí pomocí nabíjecího wallboxu, trvá nabití 3,5 hodiny

Škoda Auto zahájila v Kvasinách výrobu hybridního superbu. Investovala 311 milionů korun

Automobilka Škoda Auto dnes v závodě v Kvasinách na Rychnovsku zahájila sériovou výrobu…

před 1 hodinou

Události  Wi-Fi 6

Rychlejší sítě s vyšší kapacitou: přichází nová generace wi-fi

Wi-Fi Alliance oznámila, že začala certifikovat zařízení s podporou nové generace…

před 1 hodinou

Finanční úřad, ilustrační foto

Finanční správa šetří, omezí činnost desítek úřadů

Finanční správa omezí v prvním pololetí příštího roku činnost 33 finančních úřadů. Úřady…

před 2 hodinami

 Jablonečtí zastupitelé odvolali primátora Milana Kroupu

Jablonečtí zastupitelé odvolali primátora Milana Kroupu, den po jeho odchodu z ANO

Zastupitelstvo v Jablonci nad Nisou dnes odvolalo primátora Milana Kroupu zvoleného za…

před 2 hodinami

Události  Exekuce, ilustrační foto

Social Watch: Česko je v pasti levné práce, dusí ho i exekuce a nerovnosti

Česká ekonomika zůstává v pasti levné práce, přetrvávají velké rozdíly v odměňování mužů…

před 2 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak se růst minimální mzdy dotkne rodičů, důchodců či OBZP?
Kolik milionů je třeba na předčasný důchod?
Jak a kde zjistím, že mám dluhy na zdravotním pojištění?
Jak se zvýšení minimální mzdy dotkne zaměstnanců?
Topná sezóna začala. Kolik zaplatíte za dřevo a uhlí?
Auta
Video: Co dělat v situaci, když zůstanete na přejezdu mezi…
Na zadním sedadle Rolls-Royce Phantom LWB: Jízdní dojmy z pozice člověka, který za vůz utratí 20 milionů
Škoda Rapid dostala facelift, který z ní udělá alespoň na pohled Škodu Scala
Nejabsurdnější příplatek? Porsche vám za 13 tisíc prodá „elektrický sportovní zvuk“
Soumrak „ruční“ brzdy. Nová auta ji už většinou nemají
Hry pro příležitostné hráče