Zaplaťte, jinak odsud neodplujete. Egyptské úřady žádají po majiteli Ever Given masivní 20miliardové odškodné - Euro.cz

Přihlášení

Zaplaťte, jinak odsud neodplujete. Egyptské úřady žádají po majiteli Ever Given masivní 20miliardové odškodné

,
Zaplaťte, jinak odsud neodplujete. Egyptské úřady žádají po majiteli Ever Given masivní 20miliardové odškodné
Zdroj: Robert Schwemmer for NOAA's National Ocean Service, CC BY-SA 2.0 via Wikimedia Commons
  • Úřad pro Suezský průplav (CSA) vystavil majiteli nákladní lodě Ever Given účet za bezmála týden trvající blokádu této strategické obchodní cesty. Požaduje po něm odškodné 916 milionů dolarů (zhruba 20 miliard korun)

  • Pojišťovna oprávněnost takto vysokých finančních kompenzací zpochybňuje

  • Egyptské úřady uvedly, že dokud neskončí vyšetřování nehody a dokud nebude jimi požadované odškodnění uhrazeno, hodlá loď zadržovat

Nákladní loď Ever Given blokující Suezský průplav se sice koncem března po usilovné práci podařilo vysvobodit, tím však celá kauza ani zdaleka neskončila. Nyní je potřeba vyřešit ještě finanční stránku věci. A to by pro jejího majitele, japonskou společnost Shoei Kisen Kaish, mohlo znamenat potenciálně další velký problém. Podle egyptské státní agentury Al Ahram si totiž CSA řekl o odškodnění v přepočtu ve výši 20 miliard korun.

V částce jsou zahrnuty náklady na záchrannou operaci, výdaje spjaté se zastavením provozu, stejně jako ušlý zisk, který by průplav realizoval v případě, že by k žádné blokádě nedošlo, nebo poškození dobrého jména. Dokud CSA peníze neobdrží a dokud nebude ukončeno probíhající vyšetřování nehody, hodlá Egypt na základě rozhodnutí tamního soudu čtyřsetmetrový námořní kolos nadále ve svých vodách zadržovat, uvádí Reuters.

Výsledky šetření by podle dostupných informací měly být známy ještě během tohoto týdne, s úhradou odškodnění ale bude nejspíš – ačkoliv ne nečekaně – problém. Alespoň takový závěr lze vydedukovat z prohlášení společnosti UK Club, u níž je loď pojištěna.

Žerty stranou. Vzpříčená loď odstartovala vedle záplavy memů i vážnou krizi mezinárodní přepravy

„SCA neposkytla detailní odůvodnění svých neobyčejně vysokých odškodňovacích nároků, které zahrnují 300milionový nárok na ‚záchranný bonus‘ a další 300milionový nárok za ‚ztrátu reputace‘,“ cituje web CNN zmíněnou pojišťovnu. „Uvíznutí lodě nezpůsobilo žádné znečištění a ani žádné zranění. Plavidlo bylo po šesti dnech vyproštěno a Suezský průplav hned na to opět zahájil svůj komerční provoz,“ dodává UK Club.

Každý den minus 300 miliard

Určit přesnou výši škody, která v důsledku zablokovaného Suezu jeho provozovatelům, rejdařským společnostem a dalším zainteresovaným subjektům vznikla, je velmi obtížné. Má se za to, že průplavem, jenž byl otevřen již na konci šedesátých let devatenáctého století, každoročně proudí zboží představující až 12 procent celosvětového obchodu.

Šéf SCA Usáma Rabía už dříve BBC řekl, že s každým dnem, kdy je námořní cesta, která zkracuje vzdálenost mezi Asií a Evropou zhruba o 10 dní, zablokována, přichází jeho společnost o 14 až 15 miliard dolarů (přibližně 308 až 330 miliard korun). Ratingová agentura Moody’s následně dodala, že průplav jako takový se na egyptském HDP podílí zhruba dvěma procenty.

Právní spor může trvat roky

Jak dlouho bude kontejnerová loď Ever Given s tonáží 224 tisíc tun v egyptských vodách skutečně zadržována, v tuto chvíli nikdo netuší. Vedení dotčené pojišťovny podle Reuters věří, že se s egyptským úřadem nakonec domluví a dospějí k řešení, které bude přijatelné pro obě strany. Britský list The Guardian nicméně dodává, že právní boj o náhradu všech škod způsobených šestidenní blokádou se může táhnout celé roky.

Nejdřív zácpa v Suezu, teď prodlevy v přístavech. Námořní doprava se bude muset vypořádat s další složitou výzvou

Mezitím bude odvětví lodní dopravy řešit spoustu jiných, aktuálnějších věcí. Třeba přeplněné přístavy. Za mohutným kolosem plujícím pod panamskou vlajkou se totiž v průběhu necelého týdne vytvořila fronta čítající více než 400 dalších plavidel. A ty teď postupně, avšak v hojném počtu připlouvají do jednotlivých přístavů. Potíže s nedostatkem místa se očekávají od Evropy po Severní Ameriku, což by podle některých odborníků mohlo opět významně narušit celý dodavatelský řetězec.