Motorky jsou v pandemii hit. Pomohly zákazy i Euro 5, říká dovozce ikonických italských značek - Euro.cz

Přihlášení

Motorky jsou v pandemii hit. Pomohly zákazy i Euro 5, říká dovozce ikonických italských značek

,
Motorky jsou v pandemii hit. Pomohly zákazy i Euro 5, říká dovozce ikonických italských značek
Zdroj: Jan Altner
  • Český motocyklový trh v pandemickém roce 2020 meziročně rostl

  • Skútry Piaggio si připsaly vzestup odbytu o 74 procent

  • V Rakousku či Německu se ikonická Vespa pravidelně řadí mezi nejprodávanější jednostopá vozidla

Vedle zřejmých kandidátů v podobě e-shopů či rozvozových společností má pandemie i nepravděpodobné vítěze. Třeba prodejce motocyklů. Někteří importéři vykázali růst i o desítky procent. S meziročním přírůstkem 29 % mezi nimi vyčnívá italská skupina Piaggio. Přispěl k tomu zákaz mnoha volnočasových aktivit i příchod nové emisní normy, říká Adam Žert, country manager rakouské společnosti Faber Moto, která na tamní i český trh (stejně jako na Slovensko) dováží motocykly a skútry značek Aprilia, Moto Guzzi, Piaggio a Vespa.

Přestože krize spojená s koronavirem zasáhla tuzemskou ekonomiku velmi těžce, český motocyklový trh meziročně vyrostl o 15 procent. Čím si to vysvětlujete?

Kdybyste se zeptal v dubnu 2020 kohokoli z odvětví, tak by takový výsledek nepředpověděl. V době prvního lockdownu jsme čerstvě nadchli zákazníky na Motosalonu pro novinky a pak šli na pět týdnů do domácího vězení. V době, kdy normálně máme největší poptávku. Motorky jsou sezónní zboží a my byli zavření doma. Ale motorky, skútry a čtyřkolky doopravdy udělaly zajímavý meziroční skok. Důvodů je víc. Paradoxně mezi nimi ale není to, co bychom očekávali jako první, tedy přesun od přeplněných hromadných dopravních prostředků, před kterými nás varovali, k rychlé individuální dopravě.

Spíše jsme se setkávali se scénáři, že lidé nemohli na dovolenou, tak koupili alespoň mladým na chatu čtyřkolku, nebo si splnili sen jezdit po okreskách na motorce, nebo se po městě usmívat na ostatní ze sedla Vespy. K tomu je potřeba také uvést, že pro motocykly končila emisní norma Euro 4. Mnozí tak využili situace, že mohou koupit motorky bez různých ekologických doplňků. Nová emisní norma od roku 2021 samozřejmě znamená nárůst ceny.

Nejsou náhodou motocykly zbytná „hračka“, jakých se lidé v těžké situaci zříkají nejdříve?

Jsou. A propad v prodejích po krizi 2009 a 2010 byl znát. Proto také všichni výrobci loni trochu znervózněli. Na druhou stranu si vezměte, co všechno je zakázané – sporty, cestování, koncerty, kultura, hromadné akce… Kde se jinde člověk může zažít trochu vzrušení, dobrodružství? Takto se doopravdy na motorku dostalo více prvouživatelů, než jsme čekali. Navíc je tu dlouhodobý trend navyšování počtu skútrů a motorek zejména v příměstské mobilitě. Dříve byly motocykly zejména doménou vesnice. Dnes se stávají cenově dostupnou alternativou na dojíždění do práce po dobu devíti měsíců z dvanácti.

Lišila se situace v ČR nějak zásadně od zbytku světa?

Okomentuji Evropu, která je nám neblíže – tam jsme viděli nárůst o čtyři procenta. Což je po jarním covidovém šoku super číslo. Tahounem bylo Německo s meziročním růstem o 27 %. Němci totiž nečekaně změnili legislativu a podobně jako v Česku zpřístupnili skútry 125 cm3 pro běžné řidiče aut bez další potřeby chodit do autoškoly. Tím německý trh u mnohých značek doslova vysál skladové zásoby.

Když mluvíte o těch skladových zásobách – podobně jako výrobci aut nebo spotřební elektroniky se i  motocyklové firmy potýkaly s výpadky výroby či zásobování. Některé značky by prý prodávaly daleko víc, kdyby měly co. Do jaké míry to postihlo vás?

Pomohlo nám, že máme v zádech silné Rakousko. Český trh, to je cca 15 tisíc motocyklů a skútrů. Čtyřkolky nepočítám. V Rakousku ale jen Faber prodá cca 12 tisíc jednostopých vozidel ročně, proto musíme mít v sezoně naskladněno tři až čtyři tisíce motorek. Výkyvy českého trhu, kde jsme loni atakovali celkově 1 300 prodaných vozidel Piaggio Group, jsou v plánování skladu společnosti Faber minoritní faktor. Pouze u náběhu nových modelů, zejména u Piaggia Medley, se čekalo jeden až dva měsíce, a to jen na začátku sezony.

Navíc musím Italy pochválit. Na to, že tam první vlna covidu byla skoro nejsilnější, bylo Piaggio Group jednou z prvních firem, které po lockdownu najely na maximální výrobu. Nám situace s nízkými skladovými zásobami konkurence spíše pomohla.

Jak se dařilo vaší skupině Piaggio a jednotlivým značkám na českém trhu?

Jsme s rokem 2020 moc spokojení, protože jsme opět rostli více než trh. Nejvíc poskočilo samotné Piaggio (+74 %), kde jsme uvedli nový model Medley. Troufám si říct, že tento model v segmentu skútrů o objemu 125 cm3 pro každodenní použití patří k tomu nejlepšímu na trhu. Nejsilnější možný motor, velká kola na rozbité české silnice, obrovský prostor pod sedlem… Nicméně meziroční růst zaznamenaly všechny naše značky. Máme dobré produkty a díky rakouskému zázemí se nám daří také zlepšovat vnímání našich motorek a skútrů.

České statistiky registrací motocyklů uvádějí jen značky, nikoliv konkrétní modely. Prozradíte, o jaké modely byl loni u jednotlivých značek z vaší skupiny největší zájem?

U našich skútrů to jsou modely Medley a Primavera. Mezi motocykly patří k nejprodávanějším cestovní enduro V85 TT od Moto Guzzi. Celosvětově byl doteď oproti Česku výrazně silnější segment do 50 cm3. To u nás vůbec není. A samozřejmě jsou pak trhy, kde se více daří třeba Vespě GTS, nebo Aprilii Tuono.

Češi jsou k elektromobilitě skeptičtější než řada jiných evropských národů. Jak reagují na nedávno představenou elektrickou variantu ikonické Vespy?

Souhlasím s vámi, že jsou zatím v Česku pouze dva segmenty, které táhnou elektromobilitu na dvou kolech – nejlevnější možné skútry z Asie a scootersharing. Ani do jednoho z těchto segmentů Vespa Elettrica nespadá, jedná se doopravdy spíše o „niche“ produkt. Vespa Elettrica má úspěch v zemích, kde je větší kupní síla, ekologičtější smýšlení nebo přísnější regulace. Jsou města, do jejichž center jinak než na elektrovozidle nemůžete. Na druhou stranu je to pro nás takové lákadlo, které k přemýšlení o Vespě přivede i lidi, kteří by jinak o motorce neuvažovali. Elettrica je zejména pro prvouživatele velmi přívětivá a „hodná“, takže ji mohu doporučit i začátečníkům.

Pojďme teď od českého trhu ke globálnímu pohledu. Aprilia není vůbec zastoupena v kategorii cestovních endur, která stále roste a nedávno do ní vstoupil dokonce i Harley-Davidson. Je to udržitelná situace?

Piaggio velmi chytře volí segmenty, ve kterých se pouští do boje. A rozhoduje se, do které „války“ půjde se kterou značkou. Motocyklový trh je velmi segmentovaný, prostě se motorce vymění kola, řídítka, výfuky, nebo jiný prvek, a vzniká nový segment. Výrobce pak musí zvážit, ve kterých segmentech chce bojovat, kde můžete mít konkurenční výhodu, kde zákazníkovi jeho produkty nabídnou něco více než konkurence. Piaggio Group se do segmentu cestovních endur vrátilo modelem V85 TT od Moto Guzzi a vytvořilo jednu z nejstylovějších a nejcharizmatičtějších motorek v segmentu.

Legenda v nesnázích. Harley-Davidson se vydává mimo silnice, aby znovu našel pevnou půdu pod koly

V DNA značky Aprilia je definovaná dravost, síla, chuť závodit. Takové ostré cestovní enduro je Ducati Multistrada. Je na trhu  prostor pro dvě Multistrady? Vedle bestsellerů BMW GS a Honda Africa Twin? Za jakou cenu? S jakou jinou konkurenční výhodou? Od 2017 neměla Aprilia vhodný motor pro tento segment. Teď, s novým motorem 660, přeci jen máme zase nové možnosti a už se šušká, že do roka a do dne by se něco terénnějšího objevit mělo. Určitě ale půjde Aprilia svojí vlastní cestou.

I nabídka Moto Guzzi ale povážlivě zchudla, dnes ji tvoří jen tři retro modely. Proč třeba zmizely velké cruisery řady California?

Tady je otázka, jestli se rozhodovat srdcem, nebo tržně. California mi srdcově bude chybět. Ale segment cruiserů jde dolů, zákazníci stárnou a tolik jich nepřibývá. Podívejte se, co se děje se zavedenějšími značkami. U některých se spekuluje o stažení se z evropského trhu. Navíc do segmentu cruiserů přišlo BMW. Moto Guzzi s modelem V85 TT prakticky zdvojnásobila výrobu v Mandelu. Máme první rok nové emisní normy, takže nyní dostaly přednost modely schopné udělat objemy prodejů. V7 a V9 jsou výbornou alternativou pro zákazníky, kteří se rozjezdili na Vespě. Samozřejmě, že bych chtěl mít co nejvíce variant produktu, na druhou stranu, pokud budu mít méně produktů a prodám jich celkově více, je to dobře pro všechny. Pro zákazníka z hlediska dostupnosti náhradních dílů, pro výrobu z hlediska plánování a pro kvalitu z hlediska spolehlivosti. Určitě i v Mandellu se chystají další motory do V, abychom oslovili také zákazníky, kteří chtějí více výkonu. Něco se chystá a věřím, že to bude bomba.

Jak vidíte budoucnost motocyklů v Evropě? Nestanou se obětí stále přísnějších emisních předpisů nebo příklonu k částečně autonomnímu řízení?

Já doufám, že motorky zůstanou ještě chvilku normální. Aktuálně naopak vidíme, že různé bezpečnostní a asistenční systémy dostávají do trhu více a více zákazníků, pro které je i silná motorka lépe zvládnutelná. Ano, možná ubude těch ukřičených motorek, o kterých ví celá čtvrť. Ale nákup jednostopých vozidel se přesouvá k městům a do měst. Tam těch fanoušků, kteří jsou po ránu zvědaví na váš laděný otevřený výfuk, ubývá. Prostě je snaha segment trochu umírnit, ukáznit. Vždyť doprava houstne, roste počet radarů, je snaha závodníky dostat na krosové, silniční a motardové okruhy. Na silnici bude snaha podpořit zákazníky, kteří jsou ukázněnější. Jak to český zákazník „vyšvejkuje“, je druhá věc.


Společnost Faber Moto je od roku 2017 výhradním importérem produktů koncernu Piaggio, pod nějž spadají značky Aprilia, Moto Guzzi, Piaggio a Vespa. Faber moto je dceřinou společností rodinné rakouské společnosti Faber GmbH, která dováží motocykly a skútry Piaggio do Rakouska od roku 1964 a dnes má na tamním trhu s jednostopými vozidly dominantní postavení. Skupina Piaggio vyrábí více než 530 000 vozidel ročně v šesti výrobních závodech (4 v Itálii, 1 v Indii a 1 ve Vietnamu) a zaměstnává téměř 7000 lidí. Skútr Vespa uvedla na italský trh už v roce 1946.


U skútrů bude zajímavé sledovat, jak se s nástupem elektriky bude smazávat hranice mezi skútrem, elektroskútrem, elektrokolem, elektrokoloběžkou a jinými vozítky. Příměstská mobilita bude tématem a kdo přijde s novými alternativami a dokáže je uvést na trh, ten uspěje. Podívejte se, jak se města zaplnila elektrokoloběžkami. To je změna, která proběhla za pět let.

Faber Moto je doma v Rakousku. Vnímáte nějaké rozdíly v chování a preferencích českých zákazníků oproti Rakušanům?

Určitě. Například v Rakousku i sousedním Německu je třeba Vespa GTS 300 nejprodávanější motorkou vůbec, každý rok se dostane do Top 3. Více než každá druhá se prodá s laděným výfukem. Každý druhý manager je na ní králem semaforů a pro velkou část populace s řidičákem na motorku je povinnost mít i Vespu. U nás jsou předsudky, že na Vespě můžou jezdit jen ti, kdo nosí sukýnku. Měli jsme testovací dny napříč značkami. Asi 50 demo motorek, devět značek na jednom místě. Včetně toho nej, co na trhu je. Vespa GTS vyjela jako poslední z padesáti motorek. A přijela třetí. Za Tuonem a MV Agustou Brutale. A její řidič měl určitě nejširší úsměv ze všech.

Jaké novinky chystají „vaše“ značky na letošní sezónu?

Vezmu to postupně. U Piaggia je nejvýraznější změnou nové Beverly. To je přepracovaný skútr od motoru přes podvozek až po elektroniku, který pojede jako ďábel. Vespa si drží svůj styl a je krásné, když je nějaký produkt tak dobrý a oblíbený, že jediné, co na něm Italové mění, je barva. Takže ano, máme krásnou Vespu, která oslaví 75. výročí.

Test Moto Guzzi Audace Carbon: Uhlíkový svalovec

Aprilia přišla do segmentu 660 cm3 s poměrně vysokým standardem. Velké Tuono (naked bike s technikou superbiku a výkonem 175 k, pozn.) je celoevropsky jeden z nejvysněnějších motocyklů. Prostě taková ta motorka, co bych si jednou koupil, kdyby… Tuono 660 má být dostupnější, zvladatelnější, ale maximálně vybavené. No a končit nemůžu jinde než u Moto Guzzi. Nové V7 a V9 mají o hodně vyšší výkon, tam se moc těším na svezení. A ty barvy! To je prostě klasická motorka, poctivý kus železa s charakterem. Běžnému smrtelníkovi, ochotnému plus minus respektovat limity silničního provozu, dá hrozně moc radosti a úsměvu. A domů k rodině se vrátíte celý. Tady i já osobně hodně uvažuji o rozšíření vlastního vozového parku.

Na čem vlastně jezdíte teď?

Mám svoji Vespu GTS 300 v barvě Yacht Club. Jako tátovi třech dětí mi to k práci stačí. Jezdím celé léto. Každý den, kdy do práce musím jet autem, tak uroním slzu, protože jízda na skútru je super „nabíječ“ pozitivní energií. Ono se to těžko popisuje, ale na Vespě se na vás všichni usmívají, vy se usmíváte na ně, tak nějak prokličkujete zácpou ve městě, a když chcete, zajedete si oklikou za město. Je to neskutečná pohoda a čistič hlavy. Znovu se tedy dostáváme na začátek – je to něco, co teď při zavřených domácnostech člověka skvěle nabudí. Z našeho portfolia motorek mám rád Aprili Dorsoduro 900, je výborně ovladatelná.

A na závěr jedna zákeřná otázka: Jaký model byste si vybral od konkurence, kdyby skupina Piaggio neexistovala?

Já jsem vystudovaný marketér a baví mne odvážné produkty. UFO. Úlet. Prostě pokud se někdo nebojí a jde s kůží na trh. Hromada ortodoxních motorkářů mě třeba ukamenuje, ale jestli něco vyčnívá jako originální projekt, je to Yamaha Niken. Jenom… Já jsem odkojený Italkami. Takový motocykl by tak hrozně potřeboval dravý italský motor, charakter. K tomu laděný výfuk, to by mě bavilo.