Jako z bondovky. Nizozemská společnost Pal-V chce létající auta prodávat už letos, čeká na licenci - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Jako z bondovky. Nizozemská společnost Pal-V chce létající auta prodávat už letos, čeká na licenci

,
  • Společnost Pal-V, která chce na trh přinést létající automobil Liberty, je v poslední fázi testování

  • Pro výcvik budoucích pilotů svých vozidel nově zřídila dvě letecké základny v Coventry a Oxfordu

  • Se zahájením prodeje hybridních strojů čeká společnost na licenci od evropského leteckého úřadu. Auto může zatím legálně užívat jen na silnici

  • Létající automobil vyvíjí kromě Pal-V také několik dalších firem. Jeho uvedení na trh je blízko například slovenská KleinVision

Každý fanoušek sci-fi ví, že pokud je něco pro budoucnost v kinematografii opravdu typické, jsou to jednoznačně létající automobily. Co bylo doposud běžné vidět jen na filmovém plátně, se však možná ještě letos stane součástí „běžného“ provozu. Nizozemská společnost Pal-V, která vyvíjí létající automobil Pal-V Liberty, oznámila, že zřídila základny v Coventry a Oxfordu, na nichž bude po získání licence probíhat výcvik budoucích pilotů. Její vůz Pal-V Liberty momentálně prochází závěrečným testováním.

Za automobil a létající stroj podobající se vírníku v jednom, který by společnost chtěla začít prodávat už letos, zájemci zaplatí něco přes 300 tisíc eur, tedy v přepočtu více než 7,4 milionu korun. Informoval o tom zpravodajský web BBC. Podle Pal-V bude stroj určený pro muže a ženy „s Jamesem Bondem v srdci“.

Automobil Pal-V Liberty bude létat na podobném principu jako helikoptéra. Zdroj: Pal-V

Na Liberty pracovala společnost celých 12 let a v roce 2020 jako první na světě získala evropskou silniční certifikaci, díky které může auto legálně používat na evropských pozemních komunikacích. S leteckou licencí je to podstatně složitější, nicméně už loni se společnost pochlubila, že splnila kompletní certifikaci Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA), což byl první krok k úspěchu. Pokud by šlo vše podle plánu, měla by licenci obdržet již letos, čímž by si otevřela nebe nejen nad Evropou, ale také Čínou a Spojenými státy.

Bez pilotního průkazu to nepůjde

Ačkoli se částečně jedná o automobil, samotný řidičský průkaz k jeho řízení určitě stačit nebude. Aby s ním budoucí piloti mohli vzlétnout podobným způsobem jako se zmíněným vírníkem, budou muset nejprve absolvovat letecký výcvik. Z lehkého letadla na automobil pak vůz přestaví během deseti minut. Na silnici bude Liberty schopné vyvinout rychlost až 159 km/h, v letovém režimu pak poletí nanejvýš „stoosmdesátkou“, přičemž jeho maximální dolet bude 500 kilometrů.

Podle obchodního ředitele Andyho Walla má již teď Pal-V mnoho objednávek od zákazníků, kteří nechtějí jen další loď či luxusní auto. „Máme spoustu lidí, kteří opravdu sní o létání, a my říkáme, že tohle je nejrychlejší způsob, jak se stát pilotem,“ konstatuje.

Letoun, který pětkrát překoná rychlost zvuku, by měl vzlétnout už příští rok. Společnost Hermeus posouvá k cíli nová investice

Pal-V však není zdaleka jedinou firmou, jež má ambice uvést na trh první létající automobil. Podle magazínu The Next Web spadajícího pod deník The Financial Times může sériovou výrobu zahájit i slovenská KleinVision konstruktéra Štefana Kleina. Ta na svůj stroj získala od tamního dopravního úřadu osvědčení o letové způsobilosti v průběhu letoška. Dvoumístné létající auto rovněž absolvovalo zatím svůj nejdelší let trvající zhruba půl hodiny. Po přistání přeměnil Klein letadlo ve sportovní vůz za méně než tři minuty.

V dřívějších testech letěl stroj, který obsahuje zatahovací křídla, sklopné ocasní plochy a záchranný padákový systém, ve výšce 2500 metrů a byl schopný vyvinout rychlost 190 km/h. Druhý, vylepšený prototyp disponující vrtulí s proměnlivým sklonem usiluje o rychlost až 300 km/h s doletem tisíc kilometrů. Společnost plánuje také čtyřmístnou verzi automobilu.

Slovenská konkurence

Kromě KleinVision vyvíjí létající automobil na Slovensku také firma AeroMobil. I za jejím stejnojmenným vozem stojí konstruktér Štefan Klein, který pro společnost v minulosti pracoval. AeroMobil v březnu loňského roku úspěšně otestovala dvoumístný vůz 4.0, jenž nabízí dolet až 740 kilometrů, případně dojezd rovných tisíc kilometrů. Sériová výroba tohoto hybridního letounu je naplánovaná na rok 2023, čtyřmístná verze by měla být k dispozici o dva roky později.

Osvědčení o letové způsobilosti Federální letecké správy (FAA) typu Special Light-Sport Aircraft (lehké sportovní letadlo), díky kterému může vozidlo legálně létat v USA, získala loni též čínská společnost Terrafugia se sídlem ve Spojených státech. V té době uváděla, že pro oblohu i silnici hodlá mít vozidlo schválené do roku 2022. Po krátké době však společnost propustila více než 100 zaměstnanců a v současnosti nenabízí žádný konkrétní čas, během kterého by její stroj mohl být uveden na trh.