Airbus vysílá do světa letecké dopravy naději, ve druhé polovině roku hodlá začít s navyšováním produkce - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Airbus vysílá do světa letecké dopravy naději, ve druhé polovině roku hodlá začít s navyšováním produkce

,
Airbus vysílá do světa letecké dopravy naději, ve druhé polovině roku hodlá začít s navyšováním produkce
Zdroj: Airbus
  • Do konce roku chce Airbus navýšit počet vyrobených strojů A320neo o 10 procent. V horizontu příštích dvou let jich hodlá produkovat až 64 měsíčně

  • Sektor letecké dopravy se ale podle vedení společnosti vrátí na předpandemickou úroveň teprve v období let 2023 až 2025

  • Kromě navýšení produkce chystá Airbus rovněž reorganizaci továren. Ta má být největší za uplynulou dekádu

Jak nejlépe poznat, že se krize (nejen) v letectví blíží svému konci? Například tím, že po měsících stagnace začnou výrobci letecké techniky opět pozvolna navyšovat výrobu. Právě takový signál celému odvětví, jež bylo koronavirovou pandemií zasaženo jako málokteré jiné, teď vysílá Airbus.

Evropská společnost oznámila, že ještě před koncem letošního roku hodlá vyrábět až 45 letounů typů A320neo, což značí větší než 10procentní nárůst ve srovnání s tím, kolik strojů opouští jeho továrny nyní.

„Letecký průmysl se začíná z covidové krize vzpamatovávat,“ řekl podle BBC šéf Airbusu Guillaume Faury. Francouz zároveň dodal, že o dva roky později by se uvedený počet měl navýšit o dalších 19 kusů.

Luxus k nezaplacení. Airbus potvrdil nového zájemce o soukromý tryskáč s domácím kinem a doletem přes půl světa

Že se významného nárůstu produkce dočkají zejména úzkotrupé letouny z řady A320neo, není pochopitelně náhoda. Experti předpovídají, že vnitrostátní letecká doprava se bude vzpamatovávat daleko rychleji než mezikontinentální, což podle Fauryho znamená, že trh bude mít v nejbližších letech zájem právě o letadla určená na krátké a střední tratě. I tak nicméně očekává, že na předpandemickou úroveň se celý sektor dostane teprve mezi roky 2023 až 2025.

Mezi dalšími stroji, které by měly v horizontu příštích pěti let vznikat o poznání rychleji než doposud, jsou také letouny A220 – tedy rovněž úzkotrupá letadla s jednou uličkou pro až 160 cestujících, jež byla dříve známá pod označením Bombardier CSeries. S jejich výrobou Airbus započal, respektive na ni navázal v roce 2018 poté, co dokončil koupi kanadské společnosti Bombardier Aerospace.

Vedení evropského výrobce, jehož hlavním sídlem je francouzské město Toulouse, počítá rovněž s tím, že do podzimu příštího roku navýší o jeden kus produkci svého dálkového letadla A350. V současnosti z jeho linek sjíždí pět takových exemplářů měsíčně. To je však zároveň jediná plánovaná změna, která se segmentu letounů schopných obletět půlku světa bez nutnosti tankování týká. „Třistatřicítky“ se ve snaze přizpůsobit se měnícím se potřebám trhu budou i nadále vyrábět tempem dva stroje za měsíc, oznámil Faury.

Reorganizace výrobních závodů

Dodatečných úprav se naopak dočkají samotné továrny: „Proměňujeme náš průmyslový systém tím, že zoptimalizujeme nastavení našich aerostuktur a zmodernizujeme výrobní zařízení určené rodině letounů A320.“

Co konkrétně tím má Faury na mysli, upřesnil Airbus již koncem minulého měsíce. Evropský výrobce plánuje uskutečnit rozsáhlou reorganizaci výrobních závodů ve Francii a sousedním Německu. Ta počítá se sloučením továren v Saint-Nazaire a Nantes, v nichž se montují trupy letounů, s těmi v rámci divize Stelia.

Japonské aerolinky servírují jídlo na palubě uzemněného Boeingu. Stojí 12 tisíc a čekají na něj davy

V Německu má naopak dojít k rozštěpení jednotlivých závodů. Část divize Premium Aerotec bude spojena s aktivitami prováděnými ve měste Stade a jen o kousek vzdálenějším Hamburgu, zatímco ze zbytku se stane samostatná divize.

Velké Británie, kde společnost vyrábí křídla letounů, se změny nijak dotknout nemají. Nejasnosti ovšem panují kolem závodů ve Španělsku, o kterých vedení Airbusu zatím stále jedná. Podle serveru Dopravní noviny je každopádně na spadnutí rozhodnutí, které by znamenalo, že i továrny v Cádizu čeká sloučení „pod jednu střechu“.

Ať už k tomuto kroku nakonec dojde, či nikoliv, jisté je to, že se bude dle agentury Reuters jednat o největší podnikovou reorganizaci za více než 10 let.