Menu Zavřít

Vytýkací dopis upozorňuje na porušení pracovních povinností. Platný je, i když jej pracovník nepřijme

Autor: Depositphotos.com

Máte podřízeného či kolegu, který neustále chodí pozdě do práce? Nebo se dotyčný vyhýbá svým pracovním povinnostem a tráví většinu pracovní doby v kuřárně či kuchyňce? Každý zaměstnanec bohužel není spolehlivý a pracovitý. Aby byl zaměstnavatel před takovým chováním chráněn, existuje řešení v podobě vytýkacího dopisu, který je možné využít k nápravě pracovní morálky zaměstnance.

Co je to vytýkací dopis

Vytýkací dopis je písemné upozornění adresované zaměstnanci od nadřízeného nebo personalisty, jehož účelem je informovat daného pracovníka o porušení právních předpisů, pracovní kázně či nedostatečném pracovním výkonu. 

Cílem této písemnosti je eliminovat zaměstnancovo nevhodné chování, zlepšit pracovní morálku a zvýšit pracovní výkonnost. Vytýkací dopis má tak zaměstnavatel právo použít v momentě, kdy zaměstnanec porušil pracovní povinnosti vyplývající z jeho pracovního místa. 

Náležitosti vytýkacího dopisu

Každý vytýkací dopis musí obsahovat konkrétní náležitosti, aby mohl být považován za platný. Na začátku dokumentu musí být vždy jasně uvedeno, kdo jej vystavuje a komu je adresován. To znamená, že zde nesmí chybět identifikace zaměstnavatele, tedy název, identifikační číslo, sídlo a jméno jednatele, a dále údaje o daném zaměstnanci, kam patří jméno a příjmení, adresa bydliště a datum narození.

Následuje samotné tělo textu, kde je nejprve potřeba zmínit, od kdy dotyčná osoba pro daného zaměstnavatele pracuje a na jaké pracovní pozici. V dalším odstavci se uvede právní úprava, která stanovuje povinnosti zaměstnance vůči zaměstnavateli (tedy zákoník práce a jeho konkrétní část). 

Dále je potřeba popsat důvod vytýkacího dopisu a případně uvést svědky, kteří porušení povinností daného zaměstnance mohou potvrdit. Na konci vytýkacího dopisu pak nesmí chybět podpis osoby, která za zaměstnavatele jedná. Obvykle jí bývá přímý nadřízený nebo pověřený pracovník personálního oddělení.

Vzor vytýkacího dopisu

Na internetu je poměrně jednoduché vyhledat pro vytýkací dopis vzor zdarma, který lze stáhnout do vlastního zařízení. Problém těchto veřejně dostupných šablon však spočívá v tom, že nejsou zpracované pro jednotlivé konkrétní případy. Tyto vzory jsou sepsané buď obecně, nebo s nějakým určitým příkladem. Proto je potřeba daný dokument vždy upravit podle svých potřeb, aby odpovídal skutečnosti. I přesto se jedná o šikovnou pomůcku, která může zaměstnavateli nebo personalistovi sloužit jako inspirace a usnadnit práci s vytvářením vytýkacího dopisu.

Důvody pro vytýkací dopis

Existuje řada konkrétních důvodů, na základě kterých může zaměstnanec vytýkací dopis obdržet. Tato písemnost má především chránit zaměstnavatele před nespolehlivými zaměstnanci, kteří svoji pracovní náplň nevykonávají tak, jak je sjednáno v právních předpisech. Pokud zaměstnanec opakovaně nedodržuje své povinnosti, může to mít negativní dopad na provoz podniku i na pracovní morálku ostatních kolegů. Na základě porušení svých pracovních povinností může zaměstnanec obdržet například následující písemnosti:

  • vytýkací dopis za nevhodné chování,
  • vytýkací dopis za neuspokojivé pracovní výsledky,
  • vytýkací dopis za alkohol na pracovišti,
  • vytýkací dopis za neomluvenou absenci a tak dále.

Poměrně častým jevem u některých zaměstnanců je nedodržování pracovní doby nebo trávení velkého množství času jinými aktivitami, než je výkon sjednané náplně práce. Vytýkací dopis tak představuje nenásilnou formu upozornění, jež může zabránit dalším nepříjemnostem, pokud si jej zaměstnanec vezme k srdci.

Odmítnutí podpisu vytýkacího dopisu

Nepříjemnou zprávou pro zaměstnance, kteří obdrželi vytýkací dopis, je, že na jeho odmítnutí se nevztahuje žádná právní ochrana. V případě, že pracovník toto písemné oznámení odmítne převzít, bude dokument stále evidován jako doručený, a tím pádem také platný, a to i ve chvíli, kdy by došlo k soudnímu sporu.

Ukončení pracovního poměru je možné několika způsoby. Nejčastěji se setkáte s výpovědí či dohodou
Přečtěte si také:

Ukončení pracovního poměru je možné několika způsoby. Nejčastěji se setkáte s výpovědí či dohodou

Vytýkací dopis je možné předat pracovníkovi buď v tištěné formě, nebo elektronicky. Pokud zaměstnavatel zvolí druhou variantu, je potřeba, aby byl dokument opatřen elektronickými podpisy obou zúčastněných stran. Zároveň je platný pouze za předpokladu, že obsahuje všechny důležité náležitosti, jako jsou identifikace zúčastněných stran, odůvodnění a podpis oprávněného jednatele. 

Co je to vytýkací dopis?
Vytýkací dopis představuje písemné vyrozumění zaměstnanci od nadřízeného nebo pověřeného personálního pracovníka o porušení pracovních povinností vyplývajících z právních předpisů. Zaměstnavatel jej může pracovníkovi doručit za předpokladu, že dotyčný zaměstnanec porušil své pracovní povinnosti. 
Co musí obsahovat vytýkací dopis?
Aby byl vytýkací dopis platný, musí z něj být jasně patrné, komu je určen a kdo jej vydává. To znamená, že na začátku dokumentu je potřeba identifikovat zúčastněné strany, tedy název, sídlo a identifikační číslo zaměstnavatele a údaje o jednateli, a dále zapsat jméno a příjmení zaměstnance, jeho datum narození a bydliště. Poté se uvede, od kdy a na jaké pozici pracovník v daném zaměstnání pracuje. Následuje informace o právní úpravě, která stanovuje povinnosti zaměstnance vůči zaměstnavateli, a poté je již popsán důvod vytýkacího dopisu. Na konci dokumentu nesmí chybět podpis jednatele.
Co se stane, když zaměstnanec vytýkací dopis odmítne?
V případě, že pracovník odmítne vytýkací dopis přijmout, nijak to jeho situaci nezlepší. Dokument bude přesto zaevidován a považován za platný, a to i v momentě, dojde-li k soudnímu sporu. Jediné, co může zaměstnanec na svoji obranu učinit, je předložit zaměstnavateli písemný odůvodněný nesouhlas s jeho výtkou.
  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek