Zejména evropské malé a střední podniky se nevyhnou dodatečnému papírování kvůli změnám pravidel pro daň z přidané hodnoty – od začátku letošního roku se totiž musí kromě vykazování vyvezeného zboží hlásit i všechny „přeshraničně“ poskytnuté služby.
Autor: Martin Siebert
Od 1. ledna tohoto roku vstoupila v celé Unii v platnost nová pravidla pro výběr DPH a jeho vykazování při přeshraničním poskytování služeb, která si kladou za cíl omezit daňové úniky, čítající podle údajů Komise (jen u DPH) asi 60 miliard eur ročně. Problémem je, že pro podniky těžce zkoušené krizí budou znamenat další komplikace a papírování.
Co je nového? Firmy musí od letoška nově jednou za čtvrt roku vykazovat, kterým plátcům DPH v zahraničí poskytly své služby (u zboží tato povinnost zůstává s tím, že se výkazy musí odevzdávat každý měsíc). Zásadní změna tkví u přeshraničních služeb také v tom, že DPH hradí nově společnost, která službu přijímá a ne ta, co ji poskytuje. Pokud tedy česká poradenská firma nabízí své služby plátci DPH v Německu, daň se proplatí německému bernímu úřadu.
To je velká změna například pro některé společnosti, které se rozhodly „outsourcovat“ část svých služeb do Indie, kde pojem DPH neznají. Až dosud tak tuto daň platit nemusely, což se ovšem od začátku letošního roku mění – na služby se nyní vztahují, jak už bylo řečeno, pravidla v zemi jejich příjemce.
Více na EurActiv.cz.
