Hybridní pohony či rozpoznání cyklisty ve slepém úhlu. Nejnovější trendy se projevují i v kamionové dopravě
Systémy udržující vozidlo v pruhu či tempomat, který zaručuje dostatečný odstup od vozidla vpředu, jsou už dnes v kamionech běžně. A díky dalším moderním technologiím by jízda měla být stále bezpečnější. „Vozidla dnes sama sledují topografii trasy a přizpůsobují jí jízdu, brzdové systémy působí autonomně a dokážou zastavit soupravu, rozpoznat chodce vstupujícího nečekaně do cesty či cyklistu ve slepém úhlu. První vozidla začínají komunikovat mezi sebou a navzájem se informují o situaci v provozu. Vše postupně směřuje k autonomní jízdě,“říká Josef Mařík, šéf Mercedes-Benz Trucks ČR.
* Jaké nákladní vozidlo Mercedes-Benz se v Česku prodává nejvíc?
Obecně se na českém trhu prodá nejvíce nákladních automobilů pro silniční dálkovou dopravu a převládají tahače.
U Mercedesu je nejprodávanějším modelem Actros. Velmi početnou skupinou jsou také vozidla pro stavební sektor a komunální vozidla.
* V kategorii nákladních vozidel jste patnáctým rokem po sobě jedničkou na trhu. Čím to?
Nákladní auta jsou pro firmy technikou, která musí generovat zisk. A my se snažíme nabídnout takovou techniku, na kterou se mohou zákazníci spolehnout a které mohou důvěřovat. Nabízíme příznivé provozní náklady a co nejméně starostí pro zákazníka, komplexní službu od pořízení vozidla, jeho financování, monitoring v průběhu životního cyklu, servisní údržbu i zajištění prodeje použitého automobilu.
* Rozhodují se zákazníci spíš podle provozních nákladů, nebo se dívají třeba i na asistenční systémy či další zlepšováky?
Asistenční abezpečnostní systémy jsou přímo spojené s výší provozních nákladů.
Je prokázáno, že vozidla vybavená těmito prvky mají nižší nehodovost. Každá případná nehoda znamená pro podnikatele nejen přímé náklady na opravu, ale i financování techniky, která nevydělává peníze. Vozidlo vybavené těmito systémy dokáže zastat některé úkony lépe než řidič, a může tak uspořit palivo. Samotný řidič se může lépe soustředit a bude i lépe odolávat únavě.
* Jaké jsou aktuální trendy voblasti bezpečnosti u kamionů?
Dnes již jsou samozřejmostí systémy udržující vozidlo v pruhu či tempomat, který udržuje odstup od vozidla vpředu.
Vozidla dnes sama sledují topografii trasy a přizpůsobují jí jízdu, brzdové systémy působí autonomně a dokážou zastavit soupravu, rozpoznat chodce vstupujícího nečekaně do cesty či cyklistu ve slepém úhlu. První vozidla začínají komunikovat mezi sebou a navzájem se informují o situaci v provozu. Vše postupně směřuje k autonomní jízdě.
* Stále víc automobilek se zaměřuje na hybridní pohon, jak je to u nákladních vozidel Mercedes-Benz?
Mercedes-Benz inaše další značka Fuso jsou lídry v této oblasti. Již mnoho let úspěšně dodáváme komunální vozidla Econic poháněná zemním plynem.
Mercedes-Benz i Fuso mají v nabídce vozidla s hybridním pohonem, Fuso už dokonce převzal i první český zákazník. Vše postupně pokračuje směrem k čistě elektrickým a bezemisním vozidlům. V minulém roce jsme představili eTruck - rozvážkový nákladní automobil poháněný čistě elektřinou.
* Řada dopravců si stěžuje na nedostatek kvalitních řidičů. Setkáváte se s tímto problémem během prodeje?
Bohužel ano. Také proto s našimi zákazníky pracujeme na vhodné volbě vozidla, aby mohli řidičům nabídnout špičkové pracovní prostředí. Současně dokážeme provozovatelům pomoci i se školením řidičů tak, aby se naučili co nejlépe pracovat a ovládat svěřený nákladní automobil. *
První vozidla začínají komunikovat mezi sebou a navzájem se informují o situaci v provozu.
O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz