Část Hollywoodu se proti umělé inteligenci (AI) bouří, ale spousta tamních filmových tvůrců už ji aktivně využívá. Patří mezi ně startupy zaměřené na animaci včetně společností jako Toonstar nebo Chronicle Studios, ale i studia, která v této technologii vidí šanci na snižování nákladů – například díky snadnějšímu hledání obsahu.
A zatímco giganti typu Disneyho či Universalu žaluji společnost Midjourney z krádeže svých postaviček, spousta dalších filmařů chce jít s dobou a o novinky spojené s AI se vytrvale zajímá. Potvrzuje to mimo jiné i vysoký zájem lidí o konferenci AI on the Lot, kterou letos navštívilo celkem 1 200 účastníků, tedy dvojnásobný počet než před třemi lety. A téměř tisícovka lidí si nenechala ujít ani třetí ročník filmového festivalu společnosti Runway, jež se zabývá střihem snímků právě s pomocí umělé inteligence.
„Ať už si lidé z médií a zábavního průmyslu myslí cokoli, nástroje umělé inteligence tu zůstanou,“ řekl pro Business Insider Peter Csathy, který v této oblasti radí mediálním společnostem.
Personalizace, překlady i animace
Velkou nadějí je AI hlavně ve vyhledávání obsahu. Databáze jsou obrovské a není snadné se v nich vyznat, ale pomáhají s tím startupy, jako je Ecco. Stačí jednoduchý dotaz typu „najdi mi všechny pořady o F1“ a během pár vteřin zmapuje vše napříč různými streamovacími kanály. I díky tomu si již vysloužil investici v hodnotě sedmi milionů dolarů (necelých 150 milionů korun).
Jedním z těch, kteří Ecco podpořili, byl například Ishan Sinha, partner ve společnosti Point72 Ventures. Podle jeho názoru má umělá inteligence největší potenciál v propagaci distribuce, čehož dosahuje prostřednictvím personalizace nebo překladů v reálném čase. „Věříme, že úspěšné produkční společnosti agregují pozornost. Ať už jde o shromažďování obsahu, playlisty nebo duševní vlastnictví, kterými si získávají a udržují uživatele,“ vysvětlil.
V investičním portfoliu Point72 Ventures nechybí ani startup GlobalComix, který díky umělé inteligenci poskytuje doporučení a překlady čtenářům komiksů či mangy. A dále je to například Cheehoo, zabývající se zjednodušením animace, nebo Chronicle Studios, jehož cílem je pomoci animátorům rozšiřovat jejich publikum a monetizovat projekty mimo YouTube.
AI sice zatím sama velkofilm nevtvoří, ale velmi rychle se prosazuje třeba právě v animaci. Zmiňovaný Toonstar s ní mimo jiné vyvíjí dějové linie nebo generuje obrázky a při produkci filmu „StEvEn & Parker“ tak dokázal vytvořit epizody za zlomek nákladů oproti klasickým metodám. Zkušenosti s touto technologií má i řada dalších společností včetně Chronicle Studios, kterou spoluzaložil Chris deFaria, bývalý prezident animace ve Warner Bros. Ten nicméně poukázal i na některé její aktuální nedostatky: „Umělá inteligence nedokáže vymýšlet příběhy, které by měly trvalou hodnotu. Největším problémem je získání publika.“
Speciální efekty z dílny AI
Některé startupy využívají umělou inteligenci jako nástroj pro tvorbu speciálních efektů. Například zmíněná firma Runway, která už získala investici ve výši 545 milionů dolarů (asi 11,5 miliardy korun), nebo Deep Voodoo podporovaná společností Connect Ventures takto hercům odstraňují známky stárnutí. Případně se věnují jiným vizuálním úpravám.
Mimo to hraje AI velkou roli i při urychlení dabingu, naklonování hlasu zesnulých herců nebo obnovení starých filmů a televizních seriálů. S globální expanzí streamingu je navíc velká poptávka po překladu titulů pro nové trhy, přičemž právě tato moderní technologie slibuje mnohem větší efektivitu.
Jedním z hráčů v oblasti AI dabingu je startup Deepdub, který své řešení nedávno rozšířil i na živé sportovní komentáře a zpravodajství. „Vůbec poprvé je možné poskytnout vícejazyčný dabing v reálném čase. Přitom zachycuje nejen slova, ale i naléhavost a autenticitu živého obsahu,“ popsal Ofir Krakowski, generální ředitel společnosti.
Celovečerní film za pár měsíců?
Jak již bylo nastíněno, umělá inteligence může do procesu výroby nových snímků či seriálů vstupovat v různých fázích produkce. Specializované nástroje dokážou pomoct se čtením scénáře, prohledáváním videoték i generováním nových nápadů na celé filmy. Princip je přitom relativně jednoduchý – pracují s tím, co už se v minulosti osvědčilo. A jak dokládají příklady výše, ty nejúspěšnější startupy získávají desetimilionové investice i spolupráci s Warner Bros. Discovery, Hearst Entertainment a dalšími produkčními giganty.
To je ostatně i případ firmy Moments, která podle jednoho ze zakladatelů Phila Petitponta vyrábí klipy pro sociální sítě sedmkrát rychleji, než je běžné. To s trochou nadsázky znamená, že pokud by se tento způsob ujal, vytvořit celovečerní dokument ze své vlastní videotéky by zabralo jen několik měsíců.
Vedení startupu zároveň myslí i na oslovení relevantního publika, čehož chce do roka dosáhnout pomocí nástrojů prediktivního modelování. „Data o publiku jsou třeba na YouTube velmi snadno dostupná. Proto nejsme daleko ani od cílené a personalizované nabídky, která může zvýšit sledovanost,“ uzavřel Petitpont.