Na českém trhu se v prvním čtvrtletí prodávala nejlépe Fabia. V závěsu se držela Škoda Octavia. Nejúspěšnějším zahraničním modelem je Renault Thalia. Od ledna do března se na českém trhu zaregistrovalo 234 modelů osobních automobilů a 186 modelů malých užitkových vozů.
Na českém trhu se v prvním čtvrtletí prodávala nejlépe Fabia. V závěsu se držela Škoda Octavia. Nejúspěšnějším zahraničním modelem je Renault Thalia.
Od ledna do března se na českém trhu zaregistrovalo 234 modelů osobních automobilů a 186 modelů malých užitkových vozů. Přitom absolutně nejvíce, 97 modelů, patří mezi malá užitková vozidla od dvou do tří tun celkové hmotnosti. Následuje kategorie velkoprostorových osobních automobilů s 58 modely a třetí jsou malá užitková vozidla do dvou tun.
Ze společné statistiky Sdružení automobilového průmyslu a Svazu dovozců aut vyplývá, že více než 500 registrací zaznamenaly během letošních prvních tří měsíců kromě výše zmíněných již jen modely Opel Astra, Dacia Logan a Škoda Superb. První desítku nejprodávanějších modelů pak ještě doplňují Hyundai Getz, Toyora Yaris a Volkswagen Golf.
PRODEJ AUT SPÍŠE STAGNUJE
V Česku se od začátku letošního roku zaregistrovalo celkem 27 844 nových osobních automobilů, což je o tři procenta méně než ve stejném období loňského roku, a 7023 nových lehkých užitkových automobilů. To je naopak o přibližně 26 procent více než loni.
Zhruba 46procentní podíl na trhu nových osobních aut má firma Škoda Auto, která letos zaregistrovala 12 817 vozů. Další místa na žebříčku patří značkám Renault, Volkswagen, Peugeot a Ford. Mezi užitkovými vozy si nejlépe vedou Volkswagen, Ford, Renault, Peugeot a Škoda. Alarmující je, že stále roste dovoz ojetin. „Nesvědčí to o tom, že by se náš automobilový trh vyvíjel směrem k ozdravění z hlediska zvýšení technické úrovně vozidel, snížení zátěže životního prostředí i snížení budoucích nákladů spojených s likvidací autovraků,“ prohlásil zástupce Svazu dovozců Lubomír Tvardík.
TRVÁ ZÁJEM O MALÉ VOZY
Podle Tvardíka využívá většina lidí levných hypoték a ušetřené peníze vkládá místo do nákupu nového automobilu do bydlení. „Navíc jsou snadno dostupné spotřebitelské úvěry, takže lidem zřejmě nezůstávají peníze na nákup auta na splátky,“ domnívá se Tvardík. Možná i proto přetrvává zájem o malé vozy. Právě automobily této kategorie jsou na českém trhu nejprodávanější.
SROVNÁNÍ REGISTRACÍ NEJPRODÁVANĚJŠÍCH MODELŮ
(v kusech)
| Model | 1. čtvrtletí 2005 | 1. čtvrtletí 2004 |
| Škoda Fabia | 8034 | 8967 |
| Škoda Octavia | 4169 | 2994 |
| Renault Thalia | 1060 | 504 |
| Peugeot 206 | 766 | 911 |
| Opel Astra | 653 | 179 |
| Dacia Logan | 512 | - |
| Škoda Superb | 508 | 458 |
| Hyundai Getz | 485 | 653 |
| Toyota Yaris | 453 | 567 |
| VW Golf | 446 | 493 |
Pramen: SDA
CO CHTĚJÍ PODNIKATELÉ
Při součtu osobních a užitkových aut se letos zaregistrovalo pouze o 1,6 procenta více aut než loni. Podle odborníků stále trvá trend, že fiada podnikatelů registruje osobní vozy jako užitkové, čímž si pak může odepsat DPH.