S příchodem jarních měsíců se stále více lidí obrací na farmaceuty s prosbou o radu, jak zmírnit příznaky chřipky a nachlazení nebo sezonní alergie. Účinné přípravky i odborné poradenství hledají přirozeně v lékárnách, jenže těch dlouhodobě ubývá.
Co do jejich počtu byl dosud rekordní rok 2014. Tehdy v Česku existovalo na 2 601 lékáren a dalších 253 takzvaných odloučených oddělení pro výdej léků a zdravotnických prostředků (OOVL). Předloni se tato čísla smrskla na 2 549 lékáren a 203 OOVL (jejichž činnost je však oproti standardním lékárnám značně omezena – pozn. red). Zároveň se ve sledovaném období zvýšil počet lidí připadajících na jedno lékárenské místo z 3 692 na 3 954 osob.
„Trend je zřejmý – dochází k postupnému poklesu počtu samostatných, neřetězcových lékáren, zatímco počet lékáren zapojených do řetězců nebo virtuálních sdružení neustále roste. V průběhu let dochází i k přesunům mezi jednotlivými virtuálními sdruženími,“ popisuje aktuální stav prezident České lékárnické komory (ČlnK) Aleš Krebs.
Dr. Max a BENU, pak dlouho nikdo
Mezi naprosto dominantní hráče na trhu patří Dr. Max s více než 50procentním podílem a necelými 530 pobočkami jen v Česku. Následuje BENU, které včetně franšízových lékáren provozuje přibližně 400 poboček a jemuž patří více než čtvrtinový podíl. Tyto dva řetězce mají dokonce i svoji vlastní Asociaci provozovatelů lékárenských sítí, jejímž členem je vedle firmy Česká lékárna holding (provozující Dr. Maxe) a Benu ČR ještě společnost Devětsil JST.
Posilují i další subjekty na trhu, třebaže na zmíněné Dr. Maxe a BENU už ztrácí relativně hodně. Na třetím místě je v tomto ohledu s pětiprocentním podílem společnost Sanovia, která je provozovatelem virtuálního řetězce Moje lékárna. Ten sdružuje přes 390 nezávislých lékáren po celém Česku. Na dalších příčkách pomyslného žebříčku se nacházejí Health and Beauty shops, Pilulka Lékárny, Repharm, zmíněný Devětsil JST, TREVIN Pharm, LÉKÁRNÍCI 95 či Královéhradecká lékárna. Těm ale patří tržní podíl maximálně od jednoho do tří procent.
Podstatný je také fakt, že nové lékárny téměř výhradně vznikají v těch městech nebo místech, kde již nějaká existuje, takže dostupnost lékárenské péče nijak nerozšiřují. „Zanikající lékárny jsou naopak velmi často v obcích, kde již jiná lékárna není. Vznik nové lékárny v menších obcích je výjimkou. Nové lékárny vznikají spíše na lukrativních místech (obchodní centra, blízkost nemocnic nebo poliklinik) než na místech, kde je pacienti potřebují. Lékárny v menších obcích jsou tak často uzavírány bez náhrady, protože lékárník nemá další pokračovatele nebo koupě takové lékárny není pro jednotlivce ekonomicky udržitelná a pro velké společnosti ekonomicky zajímavá,“ doplňuje Krebs.
Jeho slova potvrzuje i pohled na podrobnou tabulku ČlnK z výroční zprávy za rok 2023. V posledních letech přibývají lékárny v Praze, ve Středočeském kraji a v Jihomoravském. V těch ostatních buď stagnují, anebo naopak ubývají.
Nový prodejní koncept i roboti
Kromě počtu provozoven lékárenských řetězců roste i jejich prodej přes e-shopy. Co se týká čísel, jasným vítězem je zmíněný Dr. Max ze skupiny Penta. Ten loni přidal 30 nových poboček – v únoru otevíral pětistou a rok uzavíral na 524 provozovnách. Navíc platí, že nové lékárny otevírá i nadále, a to nejenom v Česku. Aktuálně jich po celé Evropě má už přes tři tisíce.
Pokud jde o finanční výsledky, v roce 2023 vykázala společnost obrat přes 2,6 miliardy korun, přičemž silná čísla se měla dostavit i během loňských 12 kalendářních měsíců. E-shop se na tržbách ve volném prodeji podílí asi ze čtvrtiny, což je v ostrém kontrastu s obdobím před pěti lety, kdy jednalo o pouhých pět procent. Aktuálně v něm Dr. Max nabízí okolo 35 tisíc položek a jeho věrnostní program aktivně využívá téměř 4,5 milionů zákazníků.
Rozšiřováním lékáren, potažmo e-shopu to pochopitelně pro Dr. Maxe nekončí. Jsou tu také inovace. V roce 2023 byly v jeho kamenných pobočkách vůbec poprvé zprovozněny čtyři expediční roboti, vloni jich pak přibylo dalších deset. V prosinci navíc Dr. Max otevřel v nákupním centru Westfield na pražském Chodově nový prodejní koncept, a sice beauty store Bjut. Ten na ploše přes 300 metrů čtverečních nabízí kromě produktů i diagnostiku pleti nebo screening vlasů, včetně testování hladiny vitaminů a minerálů.
Trochu jiný příběh
Ani v případě BENU není podíl e-shopu na celkových tržbách společnosti zanedbatelný, ba naopak naposledy činil znatelných 15 procent. V uplynulém fiskálním roce (od února 2024 do leden 2025) se navíc řetězci dařilo otevírat i nové kamenné pobočky. Deset zprovozněných lékáren bylo vlastních, devět dalších je pak součástí franšízy. A pokud jde o zákaznický program, v něm má BENU na dva miliony aktivních klientů.
V ostrém kontrastu s tím se nacházejí Pilulka Lékárny, jimž se vymstila expanze na tři zahraniční trhy najednou. A když se pak nepovedl ani druhotný úpis akcií, nebylo již toto rozšiřování čím financovat, v důsledku čehož došlo i na změnu majetkových poměrů uvnitř společnosti. Ta na svých webových stránkách před několika dny uvedla, že k 24. březnu 2025 uplatnila firma Growth Expert vlastněná podnikatelem Tomášem Čuprem opci k nabytí kontrolního podílu od některých stávajících akcionářů za předem dohodnutých podmínek.
Jejich přesné znění je dle komentáře J&T Banky nejasné. Stejně tak je nejasné, jaké kroky budou následovat vzápětí. „Tedy především jestli dojde k nabídce odkupu stávajícím akcionářům. Jen připomínáme, že firma GE poskytla Pilulce půjčku 80 milionů korun, aby se vyhnula úpadku,“ píše se ve zmíněném komentáři.
Dalším významným věřitelem je Česká spořitelna, která poskytla odklad splacení dluhu, čímž údajně dodala Pilulce čas na další restrukturalizaci a vyhnutí se úpadku. Čupr pak podle serveru e15 uvažuje o tom, že, prodej léků přenechá konkurenci a z Pilulky udělá silného well-being hráče, které doplní jeho retailové portfolio vedle Rohlíku.