Menu Zavřít

TikTok, postrach turistiky. Sociální sít udává trendy v cestování, méně známé lokality mění v přeplněné atrakce

Autor: Depositphotos
  • TikTok už není jen o zábavě, pro mnoho mladých lidí se stává klíčovým nástrojem pro plánování cest a objevování zcela nových dovolenkových destinací
  • S novými trendy však přináší i celou řadu problémů. Z klidných částí světa jsou totiž krátká virální videa schopná rychle učinit oblíbené turistické atrakce
  • Na nečekané návaly návštěvníků pak doplácí tamní obyvatelé, příroda i infrastruktura. Problém navíc představuje i propagace neetických a zakázaných aktivit

Sociální síť TikTok už dávno není jen prostředkem pro „zabíjení“ času u krátkých videí. Pro celou řadu firem je dnes i účinným marketingovým nástrojem, který jim pomáhá přiblížit se ke svým potenciálním zákazníkům a zároveň upoutat jejich pozornost – zejména pokud jde o mladší generace do 34 let. Právě ta tvoří 70 procent uživatelů čínské sociální sítě.

A ačkoli je oproti hráčům jako Facebook či YouTube stále tak trochu nováčkem, vliv TikToku rychle roste a postupně proniká do celé řady dalších odvětví. V módním průmyslu vytváří virální trendy, které ovlivňují prodej i design celých kolekcí, zatímco v hudebním světě se zase stává prostředkem pro objevování nových umělců i hitů. V neposlední řadě má ale důležité slovo také v segmentu gastronomie a cestování.

Jinými slovy, platforma, která si od svého spuštění v roce 2016 získala více než miliardu aktivních uživatelů měsíčně, dnes výrazně ovlivňuje způsob, jakým lidé vyrážejí na dovolenou a objevují nové destinace. A to třeba proto, že na TikToku uživatelé nacházejí nápomocné tipy – od efektivního balení přes přepravní rady až po doporučení méně známých míst, která by v běžném světě snadno přehlédli.

Dovolenkový rádce i alternativní vyhledávač

Od roku 2021 zaznamenal obsah zaměřený na cestování nárůst zájmu o 410 procent. Pro mnoho lidí se tak TikTok stal nejen zdrojem inspirace, ale rovněž jakýmsi alternativním vyhledávačem. 

Na jednu stranu se není čemu divit. Vždyť jen zadání fráze „top místa v Paříži“ přinese nekonečné množství videí, která nabízí detailní pohledy na tamní atrakce. Následně pak algoritmus přizpůsobí obsah dalším zájmům daného uživatele, přičemž se řídí třeba i tím, kde se dotyčný zrovna nachází.

Hledáte na TikToku inspiraci pro cestování?

  • Ano
    7 %
  • Ne
    93 %

„Více než 70 procent evropských uživatelů TikToku uvádí, že si pravděpodobně zarezervují dovolenou na základě doporučení, které na platformě viděli. Podle průzkumu (softwarové firmy) Adobe více než 60 procent Američanů z generace Z používá TikTok jako vyhledávač,“ píše National Geographic.

Na TikTok jako cestovního rádce spoléhá třeba pětadvacetiletá sekretářka z Velké Británie Gen Mohacsyová. „Vždy používám TikTok k plánování itinerářů, když cestuji – často je lepší než Tripadvisor. Videa nabízejí detailní pohled na místo, jaký z pouhého čtení nezískáte,“ říká a dodává, že tímto způsobem našla třeba večerní trhy v Aucklandu.

Na lovu klidných míst i průzkumu supermarketů

Popularita TikToku zároveň vytváří i nové trendy v cestování. Mezi ně patří například „grocery store tourism“, tedy průzkum zahraničních supermarketů, nebo „travel dupes“, tedy výměna přeplněných destinací za méně známé alternativy – třeba Chorvatsko za Černou Horu. Což pro do té doby klidná místa může představovat problém. Na rychlou proměnu v „magnety na turisty“ tyto lokality totiž často nebývají připraveny.

Kvíz: Jak dobře znáte sociální sítě?
Přečtěte si také:

Kvíz: Jak dobře znáte sociální sítě?

Například čínský národní park Jianfengling se po jednom virálním videu stal okamžitě přeplněnou turistickou destinací, což přineslo zátěž pro tamní dopravu i životní prostředí. „Zatímco turisté pomohli zlepšit ekonomickou situaci, přinesli také dopravní zácpy a přeplněnost, čímž zatížili infrastrukturu,“ uvádí studie publikovaná v Journal of Outdoor Recreation and Tourism.

Podobný problém zažívají i některé podniky. Třeba newyorská kavárna Dae byla kvůli přílivu návštěvníků nucena přistoupit k zákazu natáčení videí, přicházející davy lidí totiž narušovaly její běžný provoz.

Dalším problémem je pak propagace neetických praktik, kdy některá videa na čínské sociální síti podporují aktivity, které jsou v rozporu s principy odpovědného cestování. Americká veterinářka Natara Looseová během své návštěvy Mauricia zjistila, že TikTok běžně propaguje plavání s delfíny, ačkoli je tato aktivita v zemi zakázaná.

Zákaz sociálních sítí děti do offline světa nevrátí, shodují se odborníci. Požene je do ještě nebezpečnějších koutů internetu
Přečtěte si také:

Zákaz sociálních sítí děti do offline světa nevrátí, shodují se odborníci. Požene je do ještě nebezpečnějších koutů internetu

I když i přes uvedené potíže zůstává TikTok pro mnoho mladých cestovatelů nadále nezastupitelným rádcem, je zřejmé, že do budoucna se v tomto ohledu bude muset něco změnit. Tedy za předpokladu, že se čínská sociální síť chce stát odpovědnou platformou s udržitelným přístupem k cestování. Protože jedině tak půjde negativní dopady turistického ruchu na přírodu, kulturu i samotné místní obyvatele do značné míry minimalizovat.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek