Menu Zavřít

Slabé místo bezchybné vlády

22. 10. 2019
Autor: Euro.cz

Za bezmála šest let, po které hnutí ANO vede ministerstvo dopravy, nedokázal žádný z jeho tří ministrů dopravy prosadit smlouvu na výběr mýtného. Řeč je o sumě 10,75 miliardy a tendru na deset let.

Kdykoliv dostane premiér Andrej Babiš příležitost promluvit k veřejnosti, nezapomene svoji vládu pochválit. Česko je podle něj zemí budoucnosti s nejzdravějšími veřejnými financemi v Evropě. Jenže na tom krásném obrázku se začíná při bližším pohledu něco rozmazávat. Ta země budoucnosti se skvělou infrastrukturou má zrušenou smlouvu na výběr mýtného na dálnicích.

Babiš dobře ví, že tohle je nejslabší místo jeho jinak pečlivě budovaného kultu „makající“ vlády. Umí odvracet dotazy na Čapí hnízdo, bruslit se naučil i ve střetu zájmů. Jenže na mýto nemá co říct. Je to černé na bílém a odpovědnost jde za ním.

Proto také dostal na jednání vlády Ministr dopravy Vladimír Kremlík od Babiše kartáč. A to, že Kremlík předbíhal ve frontě na Gotta, už byl pro rozjetého premiéra jen takový moučník. Kdyby byl v téhle republice někdo příčetný, kdo by chtěl dělat ministra dopravy, Babiš by ho v té chvíli s chutí místo Kremlíka angažoval.

Má se mýtné platit i na silnicích nižších tříd?

Situace s mýtem dospěla asi do nejhoršího stadia. Antimonopolní úřad zakázal plnění smlouvy, kterou loni v září uzavřel tehdejší ministr dopravy Dan Ťok s firmou CzechToll ze stáje miliardáře Petra Kellnera. Verdikt má roční odklad a během té doby musí ministerstvo dopravy podle úřadu připravit a dotáhnout nový tendr. Nedá se to stihnout, to z oboru vědí úplně všichni.

Kremlíkovi nezbývá než se modlit, protože se odvolal k předsedovi Antimonopolního úřadu Petru Rafajovi. Ten drží všechny karty. Pokud couvne, problém by se mohl vyřešit, ale tak jednoduché to není, protože o protiprávnosti podpisu smlouvy už rozhodl i Krajský soud v Brně.

Takže počítejme, že Rafaj rozhodnutí svého úřadu potvrdí a vykoupe hnutí ANO v pěkném průšvihu. Když se podíváme do kalendáře, vrchol onoho představení vychází akorát na volební rok 2021. Jen připomeňme, že Rafaj byl až do roku 2009 poslancem ČSSD, tedy věčně ustrkovaného vládního koaličního partnera. Jak roztomilé.


Ministerstvo dopravy chystá nový mýtný tendr. Je to záložní plán, tvrdí Kremlík

 Faltýnkova role v mýtném tendru se provalila díky policejním odposlechům


Co tedy bude dál? Přes koho proteče zhruba miliarda korun měsíčně, kterou zaplatí dopravci za jízdu po dálnicích? Kapsch tlačí na to, aby ministerstvo dopravy nedělalo experimenty a prodloužilo smlouvu s ním coby současným provozovatelem, protože za rok stejně bude muset najít nového správce.

CIF24

Konsorcium CzechToll/SkyToll nicméně testuje své nové zařízení se satelitní technologií a je připraveno od začátku roku podle smlouvy nastoupit. Podle té smlouvy, co bude platná pouhý rok, sluší se dodat. Za onen rok se ale může stát cokoliv, ve hře je ještě jednání Nejvyššího správního soudu. A rok, to je nějakých padesát jednání vlády. Vladimír Kremlík bude mít velmi vyčesanou srst.

Čtěte další texty Petra Weikerta

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).