Menu Zavřít

Samoobslužné nákupy jsou na vzestupu. V některých českých řetězcích si své zboží markuje přibližně polovina zákazníků

5. 9. 2023
Doba čtení: 5 minut
Autor: Depositphotos
  • Stále více lidí využívá samoobslužných pokladen nebo chytrých skenerů, které jim umožňují trávit méně času ve frontách v supermarketech
  • Tuzemské řetězce se tomuto trendu přizpůsobují a nové technologie průběžně nasazují na další své pobočky
  • Firmy ale odmítají, že by v budoucnu došlo k úplnému konci pokladních. Osobní kontakt je totiž pro mnoho lidí stále zásadní

Dlouhé fronty, naštvaní zákazníci a rychlý přesun davu ke každé nově otevřené pokladně. Tato nepříjemná situace, kterou při nakupování v supermarketech a hypermarketech zažil téměř každý z nás, by už brzy mohla být jen pouhou vzpomínkou. Zajistit to mají samoobslužné pokladny a chytré skenery, jež v poslední době zavádí téměř všechny tuzemské řetězce.

Čeští zákazníci si uvedené služby oblíbili, což dokazují i data jednotlivých obchodníků. Podle nich samoobslužné pokladny a skenery v některých řetězcích využívá zhruba polovina všech nakupujících. Jejich hlavní předností je totiž šetření času, který zákazníci stráví ve frontách u klasických pokladen.

Jak často používáte v supermarketech samoobslužné pokladny?

Současný trend potvrzuje třeba tiskový mluvčí Tesca Jiří Netík. „Aktuální zastoupení samoobslužných pokladen ve srovnání s těmi klasickými činí téměř 60 procent. Obecně lze říci, že zákazníci si tyto pokladny velmi oblíbili hlavně z důvodu urychlení menších a středních nákupů. Řada lidí ovšem stále upřednostňuje klasické pokladny, v čemž jim vycházíme vstříc. Pokud jde o službu Scan&Shop, tu využívají v průměru tři procenta našich zákazníků, očekáváme ale jejich narůst,“ vysvětlil.

Pozitivní zkušenost s inkriminovanými novinkami má také Lidl, jenž testovací provoz samoobslužných pokladen spustil již v minulém roce. Od té doby vedení společnosti takovéto pokladny dále rozšiřovalo napříč Českou republikou, díky čemuž jsou v současné době k dispozici ve zhruba 40 prodejnách. Jejich počet navíc plánujeme zvyšovat i nadále, na čemž průběžně pracujeme,“ slíbil mluvčí zmíněného řetězce Tomáš Myler.

Samoobsluze se daří hlavně ve větších městech

Že se samoobslužné pokladny stávají běžnou součástí obchodů, potvrzuje rovněž ředitel komunikace společnosti Albert Jiří Mareček. „Možnost placení na samoobslužných pokladnách vzhledem k oblíbenosti mezi zákazníky stále rozšiřujeme, nyní jich máme přes tisíc. K urychlení nákupu pomáhá ve vybraných prodejnách také Albert Scan. Jedná se o odlišnou technologii, při které zákazník načítá položky již během nákupu a u pokladny je zpravidla nemusí vykládat z tašky,“ popsal Mareček redakci Euro.cz.

V udržitelnosti hrají supermarkety prim. Zákazníky chceme v tomto směru vzdělávat, říká CSR manažer Kauflandu
Přečtěte si také:

V udržitelnosti hrají supermarkety prim. Zákazníky chceme v tomto směru vzdělávat, říká CSR manažer Kauflandu

Jedním z řetězců, kde mohou lidé nové technologie používat už delší dobu, je síť hypermarketů Globus. Ta má samoobslužné pokladny a skenery na všech 16 tuzemských pobočkách, přičemž podle její mluvčí Anety Turnovské tvoří tyto bezkontaktní formy dohromady v podstatě polovinu všech nákupů. Dle interních dat společnosti jsou samoobslužné pokladny využívány čím dál častěji, aktuálně z více jak 30 procent.

Podobnou statistiku uvádí i Kaufland, který má samoobslužné pokladny na 129 z celkových 142 prodejen, zatímco ruční skener je pak k dispozici hned na 65 pobočkách. „Skenery průměrně používá přes pět procent zákazníků, a ještě oblíbenější jsou samoobslužné pokladny, které využívá zhruba 42 procent zákazníků,“ shrnula Renata Maierl z oddělení firemní komunikace Kauflandu.

Podle vyjádření řetězců samoobslužné nákupy využívají hlavně lidé s menšími či středními nákupy. „Větší zájem o tuto službu registrujeme mezi zákazníky ve větších městech, naopak v menších obcích lidé upřednostňují osobní kontakt s pokladními,“ vysvětlil mluvčí Penny Tomáš Kubík.

Nárůst krádeží se nekoná

Se samoobslužnými pokladnami a skenery je samozřejmě spojena i možnost, že zákazníci nenamarkují všechny položky ze svého nákupu. Může k tomu dojít cíleně, když lidé chtějí dané zboží ukrást, ale také omylem. To se může stát především u skenerů, kdy zákazníci nějakou věc vloží do svého nákupního vozíku či košíku, přičemž ji předtím zapomenou naskenovat.

Oslovené řetězce ale shodně tvrdí, že ke krádežím ani omylům příliš často nedochází. „V rámci samoobslužných pokladen máme definované pravidelné i nepravidelné kontroly nákupů, o kterých zákazníky informujeme. Dle našich zkušeností zde dochází častěji spíše k chybám při skenování jednotlivých výrobků. Proto se snažíme systém vyvíjet tak, aby zákazníci měli dostatečný přehled o svém nákupu, včetně ceny a počtu kusů zboží,“ doplnila mluvčí Globusu Turnovská.

Rekordní rok pro Rohlík a další český jednorožec. Investice do zdejších startupů vloni dosáhly desítek miliard korun a dále rostou
Přečtěte si také:

Rekordní rok pro Rohlík a další český jednorožec. Investice do zdejších startupů vloni dosáhly desítek miliard korun a dále rostou

Vyšší počet krádeží nezaznamenal podle Maierl ani Kaufland: „Inventurní diference u standardních a samoobslužných pokladen je srovnatelná.“ Jiří Mareček z Albertu pak doplnil, že na samoobslužné pokladny dohlíží pracovníci bezpečnostních služeb, kteří je sledují třeba s pomocí kamerového systému.

Všechny výše uvedené řetězce se každopádně shodují v tom, že počet samoobslužných pokladen bude v nadcházejících letech narůstat. Je tedy pravděpodobné, že za pár let se stanou zcela běžnou součástí všech českých obchodů. 

„Na přelomu roku 2024/2025 bychom chtěli mít na všech našich prodejnách samoobslužné pokladny včetně mobilní aplikace K-Scan. Skenery rozšiřujeme postupně, v budoucnu by ale měly být také na všech prodejnách,“ popsala budoucí plány Kauflandu Maierl.

Konec pokladních? Spíše ne

S rostoucí oblíbeností samoobslužných nákupů vyvstává otázka, zda se v budoucnu pokladní stanou minulostí, takže si všechny nákupy budou muset lidé markovat sami. Na obchod bez zaměstnanců už mohou čeští zákazníci narazit třeba v několika automatických prodejnách spotřebního družstva COOP. V nich pokladní pracují jen v určitých částech dne, zatímco večer a v noci se pak lidé musejí obsloužit zcela sami. Díky tomu může prodejna fungovat de facto nepřetržitě.

„Skutečně již existují obchody, které mají pouze samoobslužné, a nikoliv obsluhované pokladny. Takovou prodejnu v Česku ovšem nemáme a pro většinu lokalit tento model není vhodný. S tím, jak stále více zákazníků objevuje pohodlí a jednoduchost samoobslužných pokladen, ale jejich popularita roste, čemuž přizpůsobujeme jejich počet na prodejnách,“ vysvětlil Mareček z Albertu. Další tuzemské řetězce hovoří velmi podobně. Spíše než úplný konec pokladních připouštějí maximálně snížení počtu klasických pokladen právě na úkor těch samoobslužných.

EBF24

Do města na nákup? Kdeže! Díky COOPu mohou prodejny fungovat 24/7 i na malé vesnici, proti zlodějům teď testuje umělou inteligenci
Přečtěte si také:

Do města na nákup? Kdeže! Díky COOPu mohou prodejny fungovat 24/7 i na malé vesnici, proti zlodějům teď testuje umělou inteligenci

Pro zákazníky jde každopádně o citlivé téma, protože spousta lidí preferuje osobní kontakt, jež je pro ně při nákupu velmi důležitý. I kvůli tomu se supermarket Edeka v německém Schweinfurtu rozhodl, že zavede speciální pokladnu pro ty, kteří si rádi povídají. U takzvané Plauderkasse (plaudern německy znamená ,povídat si nebo ,žvatlat) sedí prodavačka, která zboží záměrně markuje pomalu, aby si mohla s lidmi promluvit i po delší dobu. Spěchající zákazníci můžou samozřejmě využít jiných pokladen.

Podle zpravodajského portálu BR24 se novinka osvědčila, takže by už v supermarketu měla zůstat natrvalo. „Odezva byla velmi dobrá. Zákazníci nyní znají Plauderkasse a celý koncept se pro nás stal nepostradatelným,“ doplnil ředitel supermarketu Marius Höchner.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).