Menu Zavřít

Roky strádání, pak růst o tisíce procent. Nanotechnologie v Česku získaly prostředky na rozvoj

10. 3. 2021
Autor: Asociace nanotechnologického průmyslu ČR. Použito se souhlasem
  • Tuzemská společnost nanoSpace díky pandemii vyrostla meziročně o 4,6 tisíce procenta

  • Objednávky zákazníků u firmy díky nabídce speciálních roušek vzrostly z jednotek denně rovnou na tisíce

  • Nejde o náhodný úspěch: nanotechnologie v různých oborech mají v Česku tradici a velký potenciál


Osm let se společnost nanoSpace věnovala extrémně zajímavým, ale v zásadě přehlíženým vynálezům. O její výrobky z takzvaných nanotechnologií měla zájem úzká skupina zákazníků. A jen minimum investorů. Firma fungovala dobře, pokud takovým ohodnocením můžeme označit stav, kdy sice vydělává, ale nemá žádné prostředky na rozvoj. Loni ji zájem především o výrobky sestavené z tkanin o velikosti zhruba tisíciny lidského vlasu vystřelil do byznysových výšin. Její růst o 4,6 tisíce procenta může znamenat změnu hry nejen pro ni.

Může za to hlavně nabídka antivirových roušek a šátků z nanovlákna, tedy ochrany úst a nosu, která podle testů odpovídá hojně žádaným respirátorům FFP2. Jsou české výroby, některé designové, ale především díky tuzemské produkci byly po velkou část loňského roku na skladě.

Ne náhodou je zakladatel společnosti Jiří Kůs zároveň předsedou Asociace nanotechnologického průmyslu ČR. Je totiž velkým nadšencem těchto technologií a věří, že Česko by se mohlo stát jejich velmocí. E-shop nanoSpace proto sdružuje právě české výrobce a velká část zdejších produktů – tedy hlavně ty spojené s ochranou proti koronaviru – není vůbec z dílny firmy.

Zakladatel nanoSpace Jiří Kůs je zároveň předsedou Asociace nanotechnologického průmyslu ČR. Foto: nanoSpace

Zásadně ale přispívají jejímu rozvoji. Loni vyrostl obrat firmy padesátkrát a dostal se na 128 milionů korun. Počet prodaných nanovlákenných roušek se vyšplhal na milion, nanorespirátorů na 250 tisíc, antivirových šátků na desítky tisíc. Ze dne na den vyskočily objednávky z jednotek na tisíce. A jen tak na okraj několikanásobně rostly prodeje protiroztočových přikrývek, polštářů a povlaků s takzvanou nanovlákennou membránou pro alergiky. To jsou vlastně produkty, se kterými nanoSpace do loňska o své postavení na trhu bojoval.

Je tu nějaký nanomateriál

Když nanoSpace v roce 2012 Jiří Kůs zakládal, původní představa byla, že bude společnost v Česku sdružovat nano produkty a prodávat je na e-shopu i mimo něj. Sestavil kolem sebe lidi s nadšením pro nanotechnologie, včetně své dcery, aktuální provozní ředitelky Lucie Konečné.

Ta říká, že nanotechnologie všechny fascinovaly. Jde totiž mnohdy o velmi elegantní řešení řady problémů. Svoje uplatnění najdou ve zdravotnictví, optice, výpočetní technice, elektronice a řadě dalších vědních oblastí. Jsou to technologie v měřítku od jednoho do sta nanometrů, což je těžce představitelná zmíněná zhruba tisícina tloušťky lidského vlasu s podobně obtížně uchopitelnými jevy. Jednoduše řečeno jde o velmi přesnou strukturaci povrchů, stlačení a uspořádání jejich materiálu do takového měřítka a formy, že přes něj například neprojdou bakterie a viry (což se využívá právě u roušek). Popřípadě nepropustí vodu, ale vodní páry projít můžou (goretexové materiály), anebo se dokážou tak přesně nastavit, že i velmi tenký materiál působící jako obyčejný plast perfektně nasměruje světlo, které se tak dá mnohem lépe využít. A to je jen pár příkladů z mnoha možností.

Čeští vědci pracují na výrobě umělého masa. Má být etičtější a levnější než singapurské kuřecí, které se už prodává
Přečtěte si také:

Čeští vědci pracují na výrobě umělého masa. Má být etičtější a levnější než singapurské kuřecí, které se už prodává

Nanotechnologie mají podle odborníků také negativa – zřejmě se snadno například dostávají do organismů. Aktuálně jsou ale na vzestupu. V České republice mají dokonce tradici a tuzemské firmy jsou autory mnoha patentů, na jejichž základě vyrábí společnosti po celém světě. Ostatně první stroj pro průmyslovou výrobu nanovláken na světě vznikl v roce 2004 v Liberci. Podle Kůse to Česko zařadilo mezi nanovlákenné velmoci a tuzemské nanotechnologie začaly prostupovat do celé řady tradičních odvětví.

Tehdy, v době založení nanoSpace, to nicméně neznamenalo velké byznysové příležitosti. „Brzy jsme zjistili, že neexistuje na trhu dostatek konečných nano produktů. Náhodou jsme tehdy potkali Josefa Handrejcha, experta na textil a majitele textilní firmy Kvalitex, který nám sdělil, že má zrovna na stole nějaký nanomateriál,“ popisuje Kůs. Vymysleli spolu funkční nanovlákenné textilie pro alergiky, tehdy úplně nový produkt. „Stali jsme se prakticky první firmou na světě, která vyráběla nanovlákenné produkty pro alergiky na roztoče,“ doplňuje Konečná.

Dotáhnout textilie do stádia, ve kterém mohou jít na trh, ale trvalo roky a stálo miliony. NanoSpace tak postupně rozšiřoval vlastní sortiment se zaměřením na alergiky a zároveň hledal zajímavé tuzemské produkty do e-shopu. „Ten sen stát se portálem s těmi nejzajímavějšími nano produkty jsme nikdy neopustili,“ říká Kůs. Naplnil se ale teprve loni.

Tváří firmy, a velmi viditelnou, je zejména Kůsova dcera Lucie Konečná. Mimo jiné aktivně vystupuje na sociálních sítích

Všechno se změnilo v moment, kdy změny skutečně měly přijít, jen tehdy měly poslat firmu úplně jiným směrem. Na začátku roku 2020 se podle Konečné dostala do fáze, kdy měla skvělý produkt, prodeje rostly, ale chyběly peníze na rozvoj firmy, sklad i marketing. „V nabídce jsme už tehdy měli nano roušky, nano respirátory a nano šátky, ale byl to pro nás pouze okrajový sortiment. Byli jsme rozhodnuti do firmy pustit investora a část jí odprodat. Ale v den, kdy jsme začali vyjednávat podmínky s investorem, najednou přišla zpráva o šíření koronaviru a nám vyskočily prodeje nano roušek z několika kusů denně na tisíce,“ popisuje.

Výchova zákazníků

I teď tvoří ochranné prostředky 90 procent obratu společnosti. Zisk, který z jejich prodeje přichází, ale nanoSpace investoval do rozvoje produktů typu antialergických lůžkovin. Čeká, že se během letoška složení prodejů bude zase významně měnit.

Jeho zákazníci se totiž proti předchozím letům významně proměnili. Zatímco dřív to byli hlavně alergici a onkologicky nemocní, teď jsou to prostě lidé mezi 25 a 85 lety hledající „jen“ ochranu proti koronaviru. „Mezi naše zákazníky patří také lékaři a pracovníci v sociálních službách. Zároveň u nás nakupuje řada lidí, kteří vyhledávají ‚vychytávky‘ do domácnosti a milují nové technologie a inovace. Zvýšila se poptávka po samočistících nátěrech, které umí čistit vzduch a zároveň tyto nátěry čistí samy sebe a odpuzují pavouky. Lidé i více nakupují náplasti s nanočásticemi stříbra či nanokosmetiku pro údržbu domácnosti,“ popisuje Konečná.

Český HDP se loni propadl nejvíce od vzniku samostatné republiky. Přesto jde o výsledek celkem pozitivní, říká analytik
Přečtěte si také:

Český HDP se loni propadl nejvíce od vzniku samostatné republiky. Přesto jde o výsledek celkem pozitivní, říká analytik

Po silném začátku roku si troufá říct, že už teď ví, že firma dosáhne minimálně dvojnásobného obratu. Hrdě hlásí, že za první dva měsíce 2021 je na polovičním obratu roku 2020. Společnost investovala do logistiky i skladů a už je největším prodejcem nanovlákenných ochranných pomůcek s největšími skladovými zásoby v tuzemsku. Přesto se těší, že pandemie pomalu skončí a firma se bude zase více věnovat jiným produktům.

CIF24

Zatím začíná s prodeji v Německu, Francii, Itálii, Španělsku i Anglii, a to přes Amazon a obchodní partnery. Investuje peníze do vývoje nových produktů, hlavně pro alergiky a astmatiky, i do edukace lidí ohledně nanotechnologií. Zajímá ji i oblast módy, kde u nanotechnologií očekává větší prostor, kosmetiky, ale i hojení ran. „Nyní máme prostředky na to, abychom jejich kouzlo ukázali i zbytku České republiky. České nanotechnologie nám mohou nabídnout mnohem víc než kvalitní ochranné pomůcky. A naším cílem je ukázat lidem, jak jim mohou pomoct v každodenním životě,“ uzavírá Konečná.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).