Menu Zavřít

Potravinářští obři se radují

30. 9. 2008
Autor: Euro.cz

Zatímco finanční titáni jsou v nesnázích, ...

Celý podtitul:
Zatímco finanční titáni jsou v nesnázích, firmám General Mills, Kellogg a Kraft se vede dobře

Wall Street by měl ustoupit stranou. Je čas, aby zazářilo minnesotské Golden Valley neboli Zlaté údolí. Toto místo, jež takto pojmenovali první osadníci, protože se v krajině rozprostírala tetelící se pšeničná pole, je domovem firmy General Mills vyrábějící fádní, ale spolehlivé značky potravin jako Cheerios, Betty Crocker a Hamburger Helper. V týdnu, kdy došlo k pokoření newyorských finančních titánů, společnost General Mills překonala 17. září odhady příjmů na Wall Streetu o deset centů, protože jí vzrostly prodeje o čtrnáct procent. Její akcie dosáhly ročního maxima, když letos prozatím stouply o 22 procent. Zatímco se jiné společnosti pachtí, aby snížily náklady, v posledním čtvrtletí byly marketingové výdaje firmy General Mills vyšší o 17 procent a vzrostou znovu, až bude propagovat nové druhy koření do polévek a bujony. General Mills není jedinou firmou, která na americkém Středozápadě vyrábí balené potraviny a která se uprostřed zmatku proměnila z nudné ve svůdnou. Ve stejném týdnu dosáhly rekordního maxima rovněž akcie konkurenční firmy Kellogg z Battle Creeku v Michiganu. „Pro potravináře je to dobrá doba,“ tvrdí ředitel Kelloggu David Mackay.

DŮVOD K OSLAVÁM
Společnost Kraft Foods v illinoiském Northfieldu, která vládne sýrařství, zaznamenala v posledním čtvrtletí vzestup prodejů o 21 procent a 22. září se vřítila do kaňonů Wall Streetu, kde nahradila ztrápenou pojišťovnu AIG na Dow Jonesově indexu (DJIA) tvořeném akciemi nejvýznamnějších amerických průmyslových firem. Výkonná ředitelka Kraftu Irene Rosenfeldová byla v té době v Torontu, kde hovořila k zaměstnancům na celopodnikovém veřejném shromáždění a rozhodla se, že tuto poctu nezmíní, až se na ni po jejím projevu zeptal jeden zaměstnanec. „To, že jsme se dostali mezi akcie Dow Jonesova indexu, je skvělým potvrzením našeho vedoucího postavení v potravinářství,“ prohlásila Rosenfeldová. „Myslím, že nejdůležitější otázkou pro nás je, co budeme dělat dál, abychom si místo v tomto indexu zasloužili.“ Přestože se Rosenfeldová rozhodla, že kvůli zařazení Kraftu na Dow Jonesův index nebude otevírat žádné šampaňské, potravinářští obři jednoznačně mají důvod k oslavám. Zhruba 45 procent Američanů se letos nestravuje tak často v restauracích, aby ušetřili peníze, což je podle výzkumné firmy BIGresearch z ohijského Worthingtonu o téměř dvanáct procentních bodů méně než v roce 2007. To je dobrá zpráva pro výrobce snídaňových cereálií, polévek a makaronů se sýrem, kteří dokázali vyvážit rostoucí ceny komodit zvýšením svých cen. Když se to vezme kolem a kolem, spotřebitelé se s tím zdráhavě smířili. Analytici říkají, že při hospodářském poklesu lidé nejedí méně. Prostě tíhnou víc k tomu, aby jedli doma. Pokud však jsou výrobci potravin novými pány světa, tak tento titul neradi akceptují. Mackay z Kelloggu tvrdí, že „vyčníváme na náročném trhu, ale třeba jsme jen nejvyšší mezi trpaslíky“. Rovněž Ian Friendly, provozní ředitel americké maloobchodní firmy General Mills, se zdráhá škodolibě radovat, když říká: „Nebijeme se v prsa.“ Finanční ředitel Don Mulligan dodává: „Nejsme tady od toho, abychom propagovali sami sebe. Jsme tady proto, abychom propagovali své značky.“ Dlužno dodat, že rozhodnutí společnosti General Mills zvýšit letošní odhady příjmů, je přesvědčivým projevem sebedůvěry. Protože se spotřebitelé stravují méně často mimo domov, podle Mulligana z toho „zřetelně profitují takoví jako my, kteří provozují obchody s potravinami“. Analytik banky Lehman Brothers Andrew Lazar poukazuje na to, že vzhledem ke zvyšování cen a ke krokům zaměřeným na snižování nákladů, jako je například zmenšení počtu tvarů těstovin v krabicích Hamburger Helper na polovinu, by firma General Mills „klidně mohla zaznamenat postupem roku ještě větší nárůst“. (Lazarova vlastní společnost ovšem právě požádala konkurzní soud o ochranu, ačkoli divizi, kde Lazar pracuje, koupila banka Barclays.) Není to poprvé, kdy společnosti obchodující s každodenním baleným zbožím měly bohaté žně. V sedmdesátých letech chtěl výkvět absolventů obchodních škol pracovat u firem Kraft, General Foods nebo Nabisco. O generaci později se velkými lákadly staly poradenská činnost, investiční bankovnictví a technologie. Nyní je možné, že ty nejbystřejší podnikatelské hlavy znovu zamíří do spižírny.

/popisek vpravo od foto na s. 48 vpravo nahoře/
Friendly a Mulligan z General Mills očekávají zisk z toho, že se lidé budou méně stravovat mimo domov

EBF24

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

PŘEKLAD: Jiří Kasl

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).