Pamatujete si na krále teleshoppingu Horsta Fuchse a jeho neodolatelné nabídky? Říkalo se o něm, že umí prodat cokoli. Teleshopping byl fenoménem 80. a 90. let. Charismatičtí moderátoři, telefonáty v reálném čase a časově omezené nabídky udělaly z nakupování vzrušující zážitek. Miliony lidí kupovaly produkty, aniž by musely opustit pohovku.
Zmíněný koncept dnes zažívá obrovský návrat – tentokrát však v digitální podobě. Sociální sítě, influenceři a pokročilá personalizace umožňují živé online nakupování a mění ho v dynamický, interaktivní zážitek. Platformy jako TikTok, Instagram či Amazon Live využívají live shopping, a vytvářejí tak ve spolupráci s firmami a influencery nový prostor pro zákazníky.
A nejde jen o módní trend. Prognózy ukazují, že do roku 2026 vzrostou tržby z živého online nakupování o více než třetinu a budou tvořit přes pět procent e-commerce prodeje v Severní Americe, uvádí Forbes. Je tedy jasné, že fenomén live commerce či live shoppingu s námi zůstane delší dobu. Využijí ho celkem pochopitelně hlavně mladí lidé z generace Z, kteří se lépe adaptují na technologické novinky i sociální sítě.
„Legendární Horst Fuchs má dnes své následovníky, stačí jen zasurfovat na některý z TV kanálů. Zároveň známé značky, obchodníci, e-shopy nebo i jednotliví influenceři adaptovali tento obecně velmi účinný prodejní koncept na novou dobu a online svět. Je to ideální prodejní nástroj pro svět kosmetiky, módy, ale třeba i elektroniky. Vlastně je s podivem, že se streamovaná videa s nabídkou zboží neobjevila v online prostoru ve větší míře už dříve,“ komentuje pro Euro.cz tento relativně nový fenomén odborník a lektor marketingu a PR Bohuslav Bohuněk.
Klíčem k úspěchu je autenticita
Pro značky je live shopping skvělý nástroj pro budování komunity i prodej. Klíčem k úspěchu je autenticita – pokud to vypadá jako teleshopping z 90. let, zákazníci odejdou. Pomáhá rovněž takzvaný FOMO efekt (fear of missing out, tedy strach z toho, že nám něco uniká – pozn. red.) ve formě exkluzivní nabídky jen během streamu. Zejména mladá generace si na tento způsob nakupování rychle zvyká, takže by obchodníci zmíněný nástroj rozhodně neměli podceňovat.
„Live shopping v Česku zatím teprve sbírá první zkušenosti, ale zájem o něj jednoznačně roste,“ potvrzuje Michal Presse, šéf a zakladatel tuzemské marketingové agentury Nifty Minds. „V Evropě se do live shoppingu pustilo Zalando, které testuje live streamy v Německu. Anebo Sephora, která propojuje živé vysílání s influencery,“ upřesňuje dále generální ředitel kreativní a marketingové agentury Fairy Tailors Ondřej Tyleček.
Český trh testuje nové možnosti
Fenomén live shoppingu se na Starý kontinent rozšířil především z Asie. Konkrétně například v Číně rozvoji tohoto segmentu hodně pomohla platforma Taobao Live od společnosti Alibaba, kde influenceři jako Viya nebo Li Jiaqi dokážou na stream přilákat až 40 milionů diváků a prodat zboží za stovky milionů dolarů. V Evropě a ve Spojených státech nabízí živé nákupy například již zmíněný Amazon Live, ale také TikTok Shop či Instagram Live Shopping spadající pod stejnojmenné sociální sítě.
Výše uvedené příklady ze zahraničí spojující zábavu, autenticitu a okamžité interakce mezi influencery a zákazníky jasně dokládají potenciál live shoppingu změnit pravidla hry. Dle odborníků je tedy jen otázkou času, než v tomto ohledu dojde k proměně i na české e-commerce scéně.
„Obecně jsou dnes nákupy z videí celkem běžnou praxí u youtuberů. Sice nejsou vždy ze streamu, ale je vlastně jedno, jestli je to stream, anebo z videa postnutého dříve, záleží na publiku,“ popisuje aktuální situaci Jan Skovajsa, zakladatel a CEO společnosti myTimi.
Dle Presseho v Česku se zmíněným trendem experimentuje třeba Notino, potažmo prodejce bot CCC. „Mezi influencery, kteří se tomuto formátu věnují, patří například Shopaholic Nicol nebo GetTheLouk, kteří mají zkušenosti s interaktivními streamy a ví, jak se svým publikem navázat kontakt v reálném čase,“ dodává.
Takováto vysílání v průměru sleduje více než 24 tisíc diváků na webu a přes 20 tisíc na sociálních sítích. „My live shopping vnímáme jako cestu, jak být zákazníkům blíž a komunikovat s nimi a interaktivní formou. Během přenosů jim předáváme užitečné rady a tipy, přičemž klademe důraz na propojení edukačního a zábavného obsahu,“ uvádí PR manažerka Notina Alexandra Išuninová.
Živé vysílání v aplikaci
Některá živá vysílání mohou zájemci sledovat přímo v mobilní aplikaci, kterýžto koncept do Česka jako jedna z prvních dostala značka drogerií dm. Úvodní díl dmLIVE byl odvysílán v září 2022, půl roku po spuštění aplikace Moje dm, přičemž od té doby je mohou lidé sledovat každou druhou středu v měsíci. Živé vysílání, které sleduje v aplikaci průměrně přes pět tisíc diváků, nabízí zajímavá témata, užitečné tipy na produkty a odborné poradenství.
„Během série živých přenosů se diváci mohou nechat inspirovat zkušenostmi kvalifikovaných odborníků nebo známých influencerů. Prostřednictvím online chatu mají možnost klást přímo při živém vysílání dotazy, zároveň si mohou produkty představené ve vysílání rovnou vložit do košíku a objednat. Prodej však pro nás není tím nejdůležitějším aspektem. Hlavní cíl spatřujeme v přímé interakci se zákazníky prostřednictvím dalšího online kanálu, díky kterému jim můžeme představit novinky a šíři sortimentu dm,“ přibližuje manažer komunikace dm Jiří Peroutka.
Výzvy a nástrahy live commerce
Live shopping s sebou přináší pochopitelně také některé nevýhody. Jednou z těch největších může pro obchodníka být právě závislost na influencerech. Spolupráce s nesprávným tvůrcem dokáže reputaci značky poškodit, přičemž pokud influencer selže, negativně to ovlivní i celou firmu. Stejně tak důležitá je ale i produkční stránka věci.
„Kvalitní live shopping vyžaduje technické zajištění, moderátory a tým na odpovídání dotazů v reálném čase. Pokud je produkce amatérská, zákazníci ztratí důvěru,“ upozorňuje Tyleček.
Pro samotné spotřebitele jsou pak rizikem hlavně impulzivní nákupy a unáhlená rozhodnutí, kterých mohou později litovat. Agresivní způsob prodeje může také být zástěrkou pro nekvalitní zboží. „Dále může být problém, stejně jako u všech reklam od influencerů, podvádění lidí a prodávání zcela zbytečných produktů, kde využívají důvěry, kterou v ně lidé vkládají,“ varuje na závěr Skovajsa.