Přechod na obnovitelné zdroje energie v posledních letech hýbe celým průmyslem, a tak není divu, že se tomuto rostoucímu odvětví věnuje čím dál více firem. Jednou z nich je i česká společnost Wattstor, která se zaměřuje na navržení a realizaci ideálního energetického řešení převážně pro malé a středně velké podniky. To většinou zahrnuje fotovoltaické panely, bateriová úložiště, energetický management a financování.
Hlavním cílem společnosti je všechny tyto technologie nakombinovat tak, aby měli její zákazníci z výsledného řešení co možná největší prospěch. „Ve Wattstoru chceme pomáhat komerčním zákazníkům se snižováním emisí a dosažením uhlíkové neutrality, a to s pomocí lokálních zdrojů, jako jsou fotovoltaické panely a bateriová úložiště. Snažíme se zároveň zajistit, aby byl celý tento ekosystém nastaven a řízen co možná nejefektivněji, díky čemuž našim klientům přinese značné finanční úspory,“ dušuje se vedoucí prodeje zmíněné české firmy Patrik Pinkoš.
Wattstor se chytrými a úspornými energetickými řešeními začal zabývat už před dvanácti lety, od roku 2017 se ale soustředí hlavně na byznysový sektor. To dává podle Pinkoše mnohem větší smysl, jelikož podniky produkují více emisí než domácnosti.
„Zpočátku bylo celkem těžké zákazníky zaujmout, protože snižování emisí pro ně zkrátka nebylo příliš důležité. Postupem času jim ale začalo docházet, že by mohli snížit svoje náklady třeba s pomocí fotovoltaických systémů. Za této situace k nám přicházeli a my jsme se snažili jim vysvětlit, že k solárním panelům dává smysl pořídit i bateriové úložiště a kvalitní řídicí systém,“ doplnil Pinkoš.
Unikátní řešení pro každého
Zásadním impulsem pro růst Wattstoru byla energetická krize způsobená válkou na Ukrajině, kdy mnoha podnikatelům došlo, že levná elektřina tu nebude věčně a že by se měli postarat o svoji energetickou bezpečnost. Počty zákazníků české firmy tak v tomto období rychle rostly o stovky procent. Dle vedení ale pomohl i fakt, že společnost dokáže svá řešení přizpůsobit klientům podle jejich individuálních potřeb.
„Nikdy nepřijdeme do firmy s tím, že jim chceme prodat nějaký konkrétní typ zařízení či projektu. Se zákazníky vždy diskutujeme o tom, jaké jsou jejich potřeby, očekávání a finanční možnosti. Podle toho vytvoříme případovou studii, a potom ji samozřejmě ještě upravujeme na základě zpětné vazby od zákazníka,“ shrnuje Pinkoš s tím, že samotné vytvoření studie většinou trvá jen pár dní.
Po navržení ideálního řešení pro daný podnik dochází k samotné realizaci projektu, která ale u mnoha zákazníků závisí na tom, zda jsou aktuálně vypsány dotace, jež by jim pokryly aspoň část počátečních nákladů. A protože dotační programy byly v uplynulých letech vypisovány poměrně pravidelně, většina zákazníků na ně chce s realizací počkat.
„Dotace samozřejmě celý tento trh do jisté míry pokřivují, zároveň mu ale pomáhají. Oceňuji navíc to, že oproti minulým rokům se celý jejich systém postupně zlepšuje. Přesto by se však ještě mělo zapracovat na rychlejším zpracování žádostí a také na větší transparentnosti a plnění termínů. Pokud totiž podnikatel neví, co a kdy může očekávat, působí mu to zásadní komplikace v plánování investic i provozu,“ hodnotí Pinkoš.
Přesnost predikcí přesahuje 85 procent
Klíčovou součástí řešení od Wattstoru je platforma Podium, která celý systém řídí a má hned několik funkcí. Především v reálném čase kontroluje správné fungování všech zapojených prvků, kromě toho se ale stará i o propojení daného zákazníka s energetickým trhem. K tomu je využívána umělá inteligence a machine-learningové modely, jež predikují výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů a zároveň spotřebu dané firmy.
Predikce přitom vznikají na základě mnoha různých faktorů, jako je odběr elektřiny v minulosti, aktuální cena spotové elektřiny či aktuální venkovní teplota a oblačnost. Na základě toho následně dochází k efektivnímu nastavení celého energetického systému, což zákazníkům přináší značné finanční benefity.
„Vyvinout toto řešení schopné poskytovat predikce a zohlednit množství různých faktorů bylo skutečně velmi náročné. Navíc rozhodně nejde použít jeden model na všechny systémy, takže naši inženýři musí pro každého zákazníka vytvořit co možná nejlepší kombinaci jednotlivých modelů. To je opravdu důležité, protože čím přesnější predikce modely poskytují, tím větších úspor lze dosáhnout,“ vysvětluje Pinkoš.
V současné době přesnost těchto predikcí průměrně přesahuje 85 procent. To, řečeno jinak, znamená, že u středně velké společnosti může finanční úspora nákladů za energie každý měsíc dosáhnout třeba i sta tisíc korun. Kromě finančních úspor má navíc řešení české společnosti vliv i na emise. Tento aspekt ovšem zatím zajímá převážně společnosti ze západoevropských zemí, v případě Česka hlavní motivací firem nadále zůstává právě ušetření peněz.
Co se týče velikosti jednotlivých projektů, ta je samozřejmě velmi individuální, nejčastěji se ale pohybuje od zhruba pěti set kilowattů do dvou megawattů výkonu a dvojnásobku kapacity. Wattstor je každopádně schopný zajistit i menší a podstatně větší systémy, přičemž díky škálování projektů dochází rovněž ke snížení nákladů v poměru k poskytnutému výkonu.
Firma čerpá zkušenosti na Západě
Kromě České republiky Wattstor aktuálně působí také na Slovensku, v Německu, Velké Británii a v zemích Beneluxu, firma ale v dohledné době plánuje i expanzi do dalších evropských zemí. Jak přitom Pinkoš tvrdí, rozdíl mezi jednotlivými státy je v mnoha ohledech obrovský.
„Západní trhy jsou v energetické transformaci výrazně dál než Česko či Slovensko, což ale zároveň znamená, že se od nich můžeme v mnoha ohledech učit. Z tohoto pohledu nás tedy velmi zajímá chování západních zákazníků včetně jejich přání a požadavků, které potom určitým způsobem zohledňujeme při zakázkách ve střední Evropě,“ řekl vedoucí prodeje Wattstoru.

Seriál Vzhůru za hranice pojednává o tuzemských firmách, které jejich byznys přivedl z Česka až za jeho hranice. Sleduje jejich příběhy a přibližuje, s čím vším se na nových trzích setkaly a jakým výzvám musely čelit. Máte-li pro nás tip na firmu se zahraniční zkušeností, o který byste se s námi chtěli podělit, budeme rádi, když se nám ozvete. Vaše náměty prosím posílejte na email redakce@euro.cz.
Podnikání české firmy je samozřejmě do velké míry ovlivněno celkovým vývojem na trhu, takže kromě zmíněných dotací zájem zákazníků závisí i na ekonomické situaci, jejím očekávaném budoucím vývoji a inflaci. V loňském roce bohužel trhy ovládala nejistota, kvůli čemuž mnoho podniků své investice odkládalo, což se projevilo téměř padesátiprocentním propadem v objemu zakázek Wattstoru.
„Už dopředu nám bylo jasné, že loňský rok nebude nejlepší, takže jsme se rozhodli ho využít pro zlepšení naší technologie a interních procesů. To se nám skutečně vyplatilo, jelikož za první měsíce roku 2025 už jsme se dostali na čísla z roku 2023. Za tím stojí především rozvoj podpůrných služeb výkonové rovnováhy, tedy mechanismů, které zajišťují rovnováhu mezi výrobou a spotřebou elektrické energie v reálném čase,“ říká Pinkoš.
Novinkou je Price Protect
Důležitým tahounem růstu Wattstoru je i nový produkt jménem Price Protect, což je unikátní energetický tarif. „Jedná se o zcela novou formu přístupu k našim zákazníkům. Do firem za naše vlastní peníze nainstalujeme všechna potřebná zařízení včetně fotovoltaických panelů a bateriových úložišť a následně celý systém provozujeme, díky čemuž můžeme dané společnosti nabídnout výhodnější elektrický tarif než od klasických dodavatelů,“ objasňuje Pinkoš.
Model Price Protect zatím Wattstor provozuje pouze na trzích v západní Evropě. Už během letošního roku chce ale společnost novinku nabídnout i v Česku a na Slovensku, přičemž první zákazníci by ji měli mít zprovozněnou začátkem následujícího roku.
Kromě služby Price Protect se chce Wattstor do budoucna soustředit rovněž na další inovace svých stávajících služeb a produktů. „Naším hlavním cílem je kontinuálně pracovat na optimalizaci všech systémů tak, aby byly pro naše zákazníky co možná nejvýhodnější. Ačkoliv už nyní dosahují velmi dobrých výsledků, jsme přesvědčeni, že vždycky je co zlepšovat,“ uzavírá Pinkoš.