Vlivem propadu poptávky v západní Evropě poklesl zájem o naše osobní automobily. U největší vývozní položky, silničních vozidel, poklesl vývoz v prvním čtvrtletí meziročně o čtvrtinu.
Autor: Martin Siebert
Z Česka se vyvezly automobily za 83,3 miliardy korun. Podíl na celkovém vývozu se tak snížil na necelých šestnáct procent, ale přesto činil téměř 30 procent celého strojírenství. Kritici tak „díky“ krizi dostali do rukou další argument proti přílišné závislosti českého hospodářství na automobilovém průmyslu.
Anketa Profitu: Škodí naší ekonomice velký podíl automobilového průmyslu?
| NE |
Jaromír Tlustý ředitel Nopo Engineering
Je to hybná síla rozvoje techniky a pokroku vůbec. V případě krize se výrobci se špičkovou technologií mohou lépe než jiní výrobně přeorientovat.
| ANO |
Jaroslava Rezlerová personální agentura Manpower
Závislost na jednom oboru je nebezpečná. Krize ukazuje, že přechod k službám a hi-tech výrobám je nutný.
| ANO |
Dalibor Dědek majitel Jablotronu
Problémy dominantního odvětví se nutně projeví v celé ekonomice. Dalo se to čekat, expanze oboru byla uměle navyšována spotřebou na dluh.
| ANO |
Jan Přerovský generální ředitel Asseco ČR
Vzhledem k současné situaci ano, protože je na toto odvětví navázána řada českých subdodavatelů.
| ANO |
Tomáš Pelikán majitel Terrinvestu
Tvrdý dopad ještě přijde po skončení účinků šrotovného v Německu a Velké Británii. Bude to kolaps celých regionů závislých na tomto odvětví.