Například výrobce zabezpečovacích zařízení pro železnici AŽD Praha
částečně omezuje výrobu a zvažuje i první výpovědi. „Vypadá to, že nás
propouštění nemine. Záležet bude na tom, kdy vláda a okolní země rozhodnou o
uvolnění opatření. V tuto chvíli musíme snižovat náklady, utlumujeme rozvojové
programy a zastavujeme nákupy,“ shrnul pro týdeník Euro generální ředitel AŽD
Praha Zdeněk Chrdle.
Ostatní hráči na trhu jsou zatím opatrnější a snaží se výrobu udržet na
současné úrovni. „Najeli jsme na krizový režim, ale výroba zatím funguje bez
zásadních omezení,“ řekl týdeníku Euro Josef Bárta, spolumajitel tradičního
výrobce lokomotiv CZ
Loko z České Třebové.
A podobná je situace i v plzeňské Škodě
Transportation z firemní flotily nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. „I přes
určitá omezení dokážeme nadále vyrábět moderní vozidla, pracovat na údržbě
souprav metra v Praze nebo navrhovat nová technická řešení do nadcházejících
tendrů,“ uvedl předseda představenstva Petr Brzezina. Škodovka nedávno rozjela
modernizaci závodu v Ostravě za miliardu korun a navzdory současné krizi hledá
i nadále stovky zaměstnanců.
„Máme zakázky na minimálně tři roky dopředu zajištěné. Jsem si tedy jistý,
že přes těžkosti, kterým čelíme, složitou dobu zvládneme,“ dodal Brzezina.
Kellnerova vlajková loď v průmyslu má dodat například trolejbusy do Prešova,
norského Bergenu a francouzského St. Etienne nebo tramvaje pro německý Bonn.
A bez omezení zatím fungují i Třinecké
železárny, jejichž provoz zajišťující výrobu kolejnic pro železniční tratě
tvoří asi pětinu sortimentu místního „Werku“. „Koncentrujeme se na výrobu pro
Českou republiku a Slovensko a sortiment měníme podle aktuální situace,“
popsala mluvčí železáren Petra Macková. Ten železniční je podle ní zatím
zasažený nejméně. I proto není ve fabrice propouštění zaměstnanců na pořadu
dne. „Zatím vše probíhá podle plánu.“
Slova kapitánů průmyslu potvrzuje i rychlý průzkum, který mezi svými členy
provedla Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI). Vyplývá z něj,
že firmy chtějí maximálně udržet výrobu, a tím i plnou zaměstnanost.
Avšak potýkají se s velkými výpadky subdodávek i nedostatkem klíčových
zaměstnanců. „K většímu uklidnění situace v těchto firmách by pomohlo, kdyby
vláda jasně potvrdila, že pandemie nemoci covid-19 a příslušná krizová opatření
představují zásah vyšší moci,“ uvedla asociace ve zprávě.
Přes hranice ani noha
Otázkou zůstává, jak dlouho dokážou firmy v nouzovém režimu fungovat. Řada z
nich má dlouhodobé exportní zakázky, a pokud nemají výrobu a servisní střediska
venku, nejsou schopny na ně dostat klíčové lidi. „Zahraniční zakázky teď
realizujeme jen obtížně. Přes hranice nejsme schopni dostat na místo ani
minimální počet techniků,“ vylíčil Chrdle, s čím se potýká AŽD Praha. Výrobce
zabezpečovací techniky a špičkové technologie ETCS aktuálně působí třeba v
Polsku, ale ani tam není schopen dostat jediného pracovníka. „Žádali jsme o
pomoc ministerstva dopravy i vnitra, ale zatím bez výsledku. Vystavujeme se tak
riziku velkých zahraničních penále,“ dodal Chrdle.
A problémy na hranicích řeší i v Třinci. „Opatření vlád stěžuje expedici
výrobků, řešíme to operativně prakticky na denní bázi,“ uvedla Macková.
Není přitom vůbec jasné, jak se zahraniční partneři v době krize zachovají.
Pokud se nepodaří najít rozumná řešení, řada původně lukrativních kontraktů se
může stát noční můrou, která stáhne firmy pod čáru ponoru.
A totéž se týká i domácího trhu, kde je klíčovým objednatelem stát v čele s
Českými drahami. „Chtěli bychom proto od vlády slyšet jednoznačné ujištění, že
státní organizace a právnické osoby vlastněné státem budou vstřícní při řešení
případných překročení smluvních termínů,“ vzkázala vládě generální ředitelka
ACRI Marie Vopálenská.
![](https://i.iinfo.cz/images/642/22-C5-BEeleznice-C4-8Dtk-P202003190909001-1-1024x645-orig.jpg)
Turbulentní České dráhy
Národního dopravce vůbec čeká divoké období. Výkony na dálkových a
regionálních tratích se propadly o 10 až 30 procent a potíže může v budoucnu
mít i zlaté vejce Českých drah,
Výzkumný ústav železniční (VUZ). Ten provozuje ve středočeské Velimi zkušební
okruh, na němž se testují vlaky pro celou Evropu, a jen v roce 2018 vydělal
matce přes 150 milionů korun.
„Tři čtvrtiny tržeb nám tvoří
zahraniční zákazníci, většina z nich se logicky vrátila zpět domů,“ popsal
situaci generální ředitel a předseda představenstva VUZ Martin Bělčík. Na
okruhu se tak zaměřují na domácí klientelu a výpadek zakázek vyplňují údržbou,
na kterou není v plném provozu čas. Podle Bělčíka může výzkumák pocítit výrazný
úbytek zakázek až v dalším kvartále nebo na konci roku. „Výhled na další týdny
a měsíce není pozitivní. Prvořadým cílem v této situaci je snížit naše náklady
a současně v maximální míře udržet odborníky, kteří tvoří drtivou většinu
našich zaměstnanců,“ dodal Bělčík.
Soutěska smrti
Částečnou výhodou současné situace je, že krize přišla v relativní
konjunktuře. Část firem má za sebou silného vlastníka, což je případ Škody
Transportation. Další společnosti sahají do rezerv, díky nimž mohou po omezený
čas přežít. To je případ VUZ i AŽD Praha. „Odhaduji, že naše společnost vydrží
ještě zhruba dva měsíce. Otázkou u ostatních je, nakolik je vysály například
jejich zahraniční mateřské společnosti,“ uvedl Chrdle. I Bělčík potvrzuje, že
díky velmi dobrým výsledkům v loňském roce je VUZ finančně stabilní.
Možností jsou i úvěry od bank, které zatím přistupují ke krizi opatrně. „Všichni se snaží být v mezích možností vstřícní,“ potvrdil Bárta. Vše ale bude fungovat jen tehdy, pokud se byznys dostane do normálu v řádech týdnů. Když se tak nestane, čekají firmy těžká rozhodnutí, jak fungovat dále. „Buďto budeme bez rozmyslu škrtat, nebo se naopak pokusíme projít soutěskou smrti a současně budeme identifikovat příležitosti, které nás mohou posunout dopředu,“ uzavřel Bělčík.
Autor je spolupracovníkem redakce