Společnost Nanomembrane vyvíjí a zpracovává unikátní membránové lamináty s velmi žádanými vlastnostmi, jakými jsou extrémně vysoká paropropustnost, voděodolnost a větruodolnost. „Podle našich informací patříme mezi dvě až tři firmy na světě, které jsou schopny nanovlákna takto zpracovat,“ upozorňuje Lukáš Heřmanský, spolumajitel společnosti, bývalý vrcholový sportovec a současný prezident Svazu lyžařů ČR.
* > Proč jste se po skončení své sportovní aktivity rozhodl vstoupit zrovna do byznysu s funkčním oblečením?
Po olympiádě v roce 2002 v Salt Lake City jsem se rozhodl ukončit kariéru sportovce z důvodu praktik ve vrcholovém sportu. A tak jsem se obrátil na tátu, jestli bych mohl jít pracovat k němu. Jeho firma pracuje s technickým textilem. Přibližně po pěti letech jsem si zahrával s myšlenkou, že by bylo dobré vstoupit do byznysu s nanovlákny a vytvořit něco zcela jiného a nového v oblasti oblékání, co by změnilo myšlení lidí ve vztahu k membránovému oblečení. Jako sportovec jsem moc dobře věděl, jak důležité je kvalitní oblečení pro lidi, kteří sportovní aktivity chtějí prožívat naplno a bez kompromisu.
* > Co rozhodlo, že jste se vydal vlastní cestou?
Při studiu na vysoké škole v Liberci, kterou jsem ukončil v roce 2012, jsem potkal dnešního spoluvlastníka Nanomembrane Romana Knížka. A společně jsme začali posouvat využití nanovláken v membránových materiálech. Dnešní využití je ve zdravotnictví, textilu, automobilovém průmyslu a dalších aplikacích.
* > Dnes nabízíte tři typy membrán. V čem jsou výjimečné?
Zaměřujeme se především na co nejlepší paropropustnost. V tom především spočívá naše know-how.
* > Můžete být konkrétnější?
Výborné paropropustnosti jsme schopni dosáhnout jednak vhodnou laminací a jednak správným výběrem membrán. Do našeho portfolia nyní patří jak klasické membrány – PTFE a hydrofilní membrány –, tak především membrány z nanovláken, to je naše hlavní specializace. Je velmi těžké správně laminovat nanovlákna tak, aby byla zajištěna vysoká odolnost vůči průniku vody, tedy vodní sloupec. Zároveň membránový laminát musí být odolný a nesmí se delaminovat čili rozlepovat po praní. Pokud se vám toto podaří, máte v ruce opravdu unikátní laminát s nepřekonatelnou paropropustností, jinými slovy v bundě z takového materiálu se budete potit daleko méně než v jiných typech membrán. Podle našich informací patříme mezi dvě až tři firmy na světě, které jsou schopny takto nanovlákna zpracovat.
* > Je v tomto byznysu výhodou, že jste byl vrcholovým sportovcem?
Jednoznačně ano. Vytrvalost, dravost a touha po vítězství mě vždy ženou dopředu. Ať je to v současné době firma Nanomembrane, nebo nově jako prezident Svazu lyžařů České republiky.
* > Testujete vaše produkty také sám?
Ano, testujeme je všichni ve firmě a ještě k tomu máme testovací tým horských vůdců a aktivních sportovců.
* > Prosadit se mezi existujícími a mnohdy již tradičními značkami je jistě těžké. Jaké byly začátky?
Každý začátek je velice těžký. Jako vrcholový sportovec jsem věděl, že bude náročné se prosadit mezi stávajícími značkami. Moc lidí změnu nechce, ale postupně se nám daří zákazníky přesvědčovat, že náš výrobek má unikátní vlastnost, tedy paropropustnost.
* > A jaká je dnes situace z hlediska umístění na trhu?
Není to jednoduché. Museli jsme trochu pootočit kormidlo a slevit z našeho původního záměru věnovat se především outdooru a sportovnímu oblečení. Jak je dobře známo, většina světové výroby sportovního oblečení probíhá v Asii s důrazem na co nejnižší výrobní cenu. Naši partneři jsou ale hlavně v Evropě. Jelikož tady se už moc sportovních značek nešije, hledáme další segmenty a možnosti uplatnění. Perspektivu vidíme nyní v oblečení pro vojáky, záchranáře, hasiče, myslivce a hlavně v klasické fashion módě, kde jsme schopni nabídnout produkt, který má srovnatelné parametry jako sportovní bunda. Představte si například kvalitní tmavě šedou vlněnou látku, ze které si necháte ušít luxusní kabát do města a bude mít vodní sloupec 10 000 mm a paropropustnost 10 000 g/m2/24. Voda bude z povrchu krásně stékat a vy už nebudete muset nosit na váš oblek lyžařskou bundu. V tomto směru jsme nejdále ve spolupráci s novou značnou Liberal Lark z Londýna. Projekt se právě nyní rozbíhá. Volba na tuto značku padla i proto, že se zaměřuje na inovace, ekologii, spolupracuje s malými a středními podniky v Evropě a současně přináší zákazníkům kvalitu v podobě přírodních materiálů s nanomembránou. Ze sportovních značek bych zmínil hlavně Alpine Pro, se kterou jsme po několikaletém vývoji vyvinuli top produkt, jenž si v ničem nezadá s nejlepšími a nejdražšími značkami na světě a který je od A do Z vyroben v Česku. Ten měl oficiální prezentaci v lednu na výstavě ISPO v Mnichově a na březen byla připravena představovací kampaň v České republice.
Ta se ovšem musela ze známých důvodů odložit.
* > V současné době se vše točí kolem nemoci covid-19. Jak vás situace zasáhla?
Dosti výrazně. Nanovlákenná mebrána totiž funguje i jako nejlepší filtr proti virům s účinností až 100 procent. My do oblečení používáme silnou membránu, která má prodyšnost a hlavně přes ni vůbec nic neprojde. Takže jsme operativně vyvinuli i membránový produkt vhodný pro šití roušek. A ve své podstatě veškeré bundy s nanomembránou fungují jako dokonalá virová ochrana i včetně již zmíněného kabátu z kvalitní vlněné či jiné přírodní látky.
* > Takže uvažujete o vstupu do oblasti zdravotnictví?
Určitě ano. Do nedávna jsme se vůbec nezaobírali myšlenkou angažovat se v medicínském prostředí, ale současná situace nám změnila naše přístupy a hodláme se tomuto uplatnění maximálně věnovat.
* > Zmínil jste se o praktikách ve vrcholovém sportu, kvůli kterým jste z něj odešel. Co jste měl na mysli?
Odešel jsem kvůli aférám dopingu v lyžování, tenkrát byl usvědčen německý reprezentant Johann Mühlegg, Rakušani měnili váčky s krví, Finové byli dopadeni na svém MS a kvůli financování našeho sportu. Pro mě bylo lepší odejít ze sportu a začít pracovat. Možnost jít pracovat k otci byla pro rozhodování v mé budoucí životní cestě jednoduší.
* > Byl to i důvod, proč jste se vloni stal předsedou Svazu lyžařů České republiky?
Jeden z hlavních důvodů, proč jsem se rozhodl kandidovat, bylo pomoci českému lyžování v oblasti financí a dát mu směr k navrácení tradice, kterou historicky má.
* > Taková funkce zabere dost času. Lze to skloubit s podnikáním?
Nejdříve jsem se poradil se svými kolegy ve firmě, oznámil jsem jim možnost kandidatury a oni mě podpořili.
* > Kolik času věnujete funkci prezidenta a kolik firmě?
V současné době bych řekl skoro sto procent prezidentské funkci, mám to nastavené tak, že týden jsem ve Svitavách, kde bydlím a kde sídlí naše firma, a týden v Praze. V Praze to je většinou o schůzkách a ve Svitavách mám zase klid všechny ty schůzky zpracovat. Podnikání nějaký čas také musím věnovat, ale je to spíš o nastolení vizí a kontrole, všechny výkonné funkce a operativu jsem delegoval na kolegy.
Lukáš Heřmanský (39)
Žije ve Svitavách, kde sídlí i společnosti, ve kterých působí. V mládí se věnoval vrcholovému sportu. V roce 2002 reprezentoval Česko na olympiádě v Salt Lake City v severské kombinaci. V témže roce skončil se sportovní profesionální činností a vstoupil do společnosti Svitap J. H. J. V roce 2012 ukončil studium na Textilní fakultě Technické univerzity v Liberci, obor textilní marketing. Společnost Nanomembrane založil se svým bratrem Markem Heřmanským a s kolegou Romanem Knížkem, se kterým se sešel na studiích na vysoké škole.
O autorovi| Vlastimil Poliačik, poliacik@mf.cz