Co ještě před Vánoci doma chybí? Chtělo by to nahradit těch pár ozdob, co vloni ze stromečku shodila kočka. Potom ještě potřebujeme dárek pro tchýni, povlečení třeba. Ale nic drahého, v lednu, až budou slevy, vyměníme sedačku. Podobně nejspíš uvažuje v aktuálním období mnoho Evropanů, a proto zažívá největší vyhledávač nábytku s českými kořeny tak silnou sezónu.
Online nástroj, který si klade za cíl být první myšlenkou, jež probleskne hlavou člověka stojícího uprostřed nezařízeného bytu se jmenuje FAVI.cz. Firma Jana Sellers-Zajice a Radomíra Hejla se umístila na 20. místě žebříčku nejrychleji rostoucích českých společností. A to už prý její vzestup u nás a našich východních sousedů zpomaluje.
„Vloni jsme se umístili dokonce jako čtvrtá nejrychlejší společnost v rámci celé střední Evropy. Základ růstu je, že pracujeme hodně a poctivě. Máme spoustu šikovných lidí, a jak už je naše firma starší - příští rok budeme načínat sedmý rok existence FAVI -, tak nabíráme i zkušenější lidi,“ vysvětluje šéf společnosti Sellers-Zajic. „Myslím si, že nejzajímavější procentuální růsty jsou v novějších trzích, což je pro nás třeba Rumunsko, kde se nám teď velmi daří. Samozřejmě v Česku a na Slovensku, kde jsme nejdéle, už růsty nejsou takové jako před dvěma lety, kdy to bylo meziročně i sto a více procent,“ dodává.
V současnosti jeho firma zažívá jeden ze dvou vrcholů sezóny – ty na sebe navazují a oba přichází v zimním období. Před Vánoci vrcholí počet objednávek drobného zboží, které se dá využít jako dekorace či dárek. FAVI denně odbaví až deset tisíc poptávek po vánočních ozdobách, bytovém textilu a dalších drobnostech.
S velkými kusy nábytku a rekonstrukcemi lidé čekají na leden. Kvůli slevám i protože vlastní spotřebu z časových a finančních důvodů odsouvají na začátek příštího roku. Na období předsevzetí, životních změn a druhé vlny nákupní horečky. Navíc nábytek není hračka, aby ho z e-shopu doručili do dvou dnů - naopak, jeho výroba a doprava zabere i týdny.
Pohovka přijde v balíku
Ještě před dvěma lety rozhodně nebylo běžné, aby si zákazník vybral například gauč zcela online. V nábytkářství byl a stále je rozšířen koncept, kdy si člověk prohlédne nabídku jednotlivých značek na internetu a pak se na zboží jde podívat do kamenné prodejny, kde ho zaplatí. Lidé si totiž chtějí vyzkoušet, jak se na gauči bude sedět, jakou texturu má jeho látka a jestli barva odpovídá fotografiím.
Jenže v době koronavirové, pokud chtěli zákazníci nový nábytek uzávěrám navzdory, neměli jinou možnost. Situaci se museli přizpůsobit výrobci, e-shopy i kamenné prodejny, jež měly mnohdy k online prostředí daleko. „Řekl bych, že FAVI bylo průkopníkem, protože jsme naučili lidi vybírat online i velké kusy nábytku. Tlačili jsme to už dávno před covidem,“ komentuje Sellers-Zajic.
Tato strategie ale vyžaduje od partnerů, kterých má FAVI na dva a půl tisíce, dramatickou úpravu kvality popisků a fotografií. Nyní musí být co nejpodrobnější. Prý je to těžké a obchodníci se to sami teprve učí. Dále pracují na zlepšení svého zákaznického servisu, ačkoli to už FAVI přímo neovlivní.
![](https://i.iinfo.cz/images/481/DSCF3867-1-orig.jpg)
Prodejci se snaží zrychlit doručení, nabízí například vynesení nábytku do patra, montáž nebo odklízení starého vybavení bytu. To dřív rozhodně nebylo běžné kvůli logistické a personální náročnosti podobné činnosti. Nyní ale obchody potřebují získávat především pozitivní recenze od zákazníků, protože ty mají v online světě velkou váhu, a tak se předhání v poskytování nejlepších služeb.
To, co nikdo nemá
Samotným výrobcům nábytku každopádně spolupráce s Favi nijak život nekomplikuje. Aby se prodejce stal partnerem, musí splnit určitá technická a kvalitativní kritéria. Obě firmy si většinou plácnou online a e-shop jednoduše získá možnost prokliku ve vyhledávání. Nově pro prodejce Favi připravuje službu FAVI Extra, která se odvíjí od recenzí - e-shopům prodejců nábytku umožní bezplatně sbírat uživatelské recenze na produkty, vylepšovat zákaznickou zkušenost a zkvalitnit nákupní proces.
Za loňský rok získala platforma čistě za přímá zprostředkování prodeje obrat přesahující 650 milionů korun. Hlavní roli v nárůstu výdělku hrají především nové trhy, jako je Maďarsko a Rumunsko. Donedávna byl portál aktivní na šesti evropských trzích, vedle Česka a dvou dalších, již zmíněných se jednalo ještě o Slovensko, Polsko a Chorvatsko. Letos k nim přibyly Švédsko, Velká Británie a Itálie, která prý vypadá obzvláště nadějně. Do budoucna pak má společnost v hledáčku i několik dalších zemí.
Jednotlivé trhy se mimo růstový potenciál liší i stylem. Zatímco v Česku i na Slovensku už několik let vede minimalismus a inspirace skandinávským bydlením, například rumunští zákazníci mají rádi zdobné doplňky a rustikální nábytek. Poláci jsou zase velmi citliví na ceny.
„Některé národy se rády nechají inspirovat, když jim ukážete něco, o čem ani nevěděly, že by se jim to mohlo líbit. Nechají se zjednodušeně řečeno přesvědčit, namotivovat a vybrat si to. K tomu je FAVI ideální, protože hodně jdeme cestou inspirace,“ vysvětluje Sellers-Zajic. Jednu věc mají ale všechny trhy společnou: „Pro Favi jsou nejdůležitější lidé, kteří zařizováním tráví hodně času, baví je to a chtějí něco mimo typickou šeď.“
Výběrové řízení na cizince
I přes velký mezinárodní přesah ale Sellers-Zajic celou firmu buduje z Prahy. Na každou pozici v oddělení, majícím na starost konkrétní zemi, hledá bilingvního člověka vybrané národnosti, který vládne místním jazykem a buď angličtinou, nebo češtinou. Zároveň by ale měl ideálně být fyzicky v kontaktu s týmem a docházet do kanceláře nedaleko Václavského náměstí, takže je velkou výhodou žít v Česku. Do země, kde shání partnery, není vždy nutné dojíždět. Uzavírání smluv s obchodníky se řeší online.
Během pandemie se sice několik kolegů z téměř šedesátičlenného týmu vrátilo do domovských zemí a zůstali u práce vzdálenou formou, nicméně společnost by měla být dále budována z Prahy. V jejích prostorách nejčastěji zní angličtina, ale často je slyšet i český jazyk.
Klíčem k tomuto přístupu je i skutečnost, že se FAVI snaží hodně věcí držet in-house. Například si tedy sami natáčí televizní reklamy a jejich zaměstnanci mají příležitost si vyzkoušet řadu různých oborů. „Samozřejmě není možné, aby si tu každý dělal, co chce, ale snažíme se lidem umožňovat, aby si sáhli i na projekty mimo svůj hlavní obor a mohli být kreativní,“ uvádí to na pravou míru Sellers-Zajic. Zároveň dodává, že nejvíc při náboru bojuje s tím, aby v místě, kde firma sídlí, našel seniorní zástupce oboru e-commerce pro danou zemi, kteří navíc ovládají požadované jazyky a znají místní kulturu.
„Typicky se nám daří na trzích, kde neexistují dva nebo tři velcí výrobci, kteří nabízí všechno. Udržujeme diverzitu na trhu, protože i menším a specializovaným prodejcům nábytku umožňujeme přístup k velkému množství zákazníků a přivádíme jim, například prostřednictvím televizní reklamy, zákazníky i z offline prostředí,“ vysvětluje Sellers-Zajic. Ultimátní cíl, který FAVI ve všech vyjmenovaných zemích sleduje, je každopádně stejný: nabídnout platformu, na níž se dá najít vše, co by mohlo sloužit ke zkrášlení bytu či domu, a zákazník neměl potřebu hledat jinde.