Menu Zavřít

Mazal z Hané. Faltýnek přišel o výsadní postavení, s Babišem se ale udobřil

4. 3. 2019
Autor: Tomáš Novák/Euro

Vášnivý malíř a druhý muž hnutí ANO Jaroslav Faltýnek se umravnil a slibuje, že jeho politickým hřištěm už bude jen parlament.

Ještě před rokem patřil Jaroslav Faltýnek mezi nejvlivnější lidi v tomto státě. Pokud jste chtěli cokoli zařídit v Praze, na ministerstvu dopravy nebo v Českých drahách, patrně byste nenašli povolanější osobu. A právě dění v hlavním městě i v resortu dopravy se nakonec stalo Faltýnkovi osudným. O svůj vliv během několika měsíců přišel - zejména kvůli ochlazení vztahů s Andrejem Babišem. „Šéfovi“ se nelíbilo především účinkování Faltýnkova věrného podřízeného z Hané Milana Ferance, který až do loňského srpna vedl dozorčí radu Českých drah a do loňského listopadu šéfoval dozorčí radě ČD-Telematiky.

Právě tato firma je zlatým vejcem ve státním dopravním portfoliu, jelikož disponuje druhou nejrozsáhlejší sítí optických kabelů v zemi. Většinově ji vlastní České dráhy. Její minoritní podíl přitom loni koupila PPF Petra Kellnera od olomouckého miliardáře Pavla Hubáčka, který patří mezi Faltýnkovy nejbližší přátele. Hubáček na prodeji vydělal odhadem až stamiliony korun. České dráhy si totiž nechaly nákup minoritního podílu dvakrát „vyfouknout“. Poprvé v roce 2014, když byl šéfem dozorčí rady někdejší člen představenstva Agrofertu Daniel Kurucz, a podruhé v roce 2016, když tu samou funkci vykonával Milan Feranec. Loňský konec Ferance i dalších Faltýnkových chráněnců z Prostějova - Milana Kucharčíka či Tomáše Drmoly v dozorčích radách Českých drah či ČD-Telematiky - naznačil, že Babiš není s účinkováním Faltýnkovy družiny spokojen.


Faltýnek o sporu s Babišem: Názor pana předsedy prostě vyhrál

 Vášnivý malíř a druhý muž hnutí ANO Jaroslav Faltýnek


„S panem předsedou jsme byli ve sporu o to, zda lidé, kteří jsou v tom hnutí dlouho, jsou s nimi dobré zkušenosti, mohou jít za hnutí do orgánů firem. Pan předseda na to má jiný názor, chce odborníky zvenčí, nikoli lidi z hnutí. Názor pana předsedy prostě vyhrál,“ komentuje to nyní v rozhovoru pro týdeník Euro Faltýnek. Ovšem Faltýnkovi lidé nezmizeli jen z orgánů státních firem; odejít museli úplně. Prostějovský rodák Tomáš Drmola už není náměstkem pro správu majetku Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a další hanácký výsadek Pavel Neoral skončil jako šéf bezpečnostního odboru SŽDC. Z dopravy, pražského dopravního podniku či z magistrátu se v posledních měsících odporoučel další Faltýnkův dobrý známý, přerovský advokát Květoslav Hlína, kterého si Faltýnek do Prahy přivedl. Poslední smlouvy s DPP za více než milion korun uzavřel Hlína těsně po říjnových komunálních volbách. Z postu ředitele dopravního podniku byl navíc před Vánocemi odvolán Hlínův bývalý koncipient Martin Gillar.

Přestože tedy Faltýnek v poslední době přišel o své výsadní postavení v mnoha sférách, zdá se, že se s Babišem nakonec udobřil. Ostatně na nedávném sněmu obhájil post prvního místopředsedy ANO. Zároveň slíbil, že do dopravy už zasahovat nebude. „Já jsem řekl jasně, že moje priorita je sněmovna, zemědělský výbor, problémy v rámci hnutí. Pokud někdo přijde s nějakým problémem týkajícím se ministerstva dopravy, životního prostředí, zemědělství či jiného resortu, tak ho s důvěrou odkážu na resortní ministry,“ tvrdí v rozhovoru pro týdeník Euro Faltýnek.

Sám Faltýnek zůstává i nadále šéfem dozorčí rady FCC Prostějov, bývalých městských technických služeb, které město minoritně spoluvlastní. V prostějovském zastupitelstvu zasedá Faltýnkova švagrová a brněnským zastupitelem byl i loni zvolen Faltýnkův syn, který zůstává zároveň členem dozorčí rady Tepláren Brno a působí také jako poslanecký asistent poslance ANO Rostislava Vyzuly.

Přečtěte si také:

Komentář: Hnutí si rozvracet nedáme

Dobré ráno, Andreji. Babiš se probouzí po mejdanu ekonomického boomu

Konflikt, kam se podíváš: Babiš ani nemůže nebýt ve střetu zájmů

CIF24

Komentář: Šťastná vláda aneb Kdy skončí Andrej Babiš

Návrat ztracených duší. ANO se potřebuje vrátit do pravého středu

  • Našli jste v článku chybu?