Menu Zavřít

ROSSMANN chce letos v Česku otevřít 200. pobočku. Z pohledu tržeb bychom se mohli vyhoupnout na druhé místo, říká jeho jednatel

29. 8. 2024
Doba čtení: 5 minut
Autor: ROSSMANN

(ROZHOVOR) Od doby, kdy v Česku původně německá drogistická síť ROSSMANN otevřela svoji první pobočku v Českých Budějovicích, letos uběhlo již 30 let. Za tu dobu se společnosti podařilo dosáhnout hned několika milníků, přičemž ty nejdůležitější zdolala zhruba v posledních pěti letech. Například loni v Česku síť dosáhla rekordního obratu a letos tu plánuje otevřít již 200. pobočku. O tom, kolik úsilí společnost do růstu během uplynulých třech dekád vložila, jsme si povídali s jednatelem drogerií ROSSMANN Karolem Jakubkem.

Drogerie ROSSMANN letos slaví 30 let na českém trhu. Jak uběhlé tři dekády hodnotíte?
Třicet let je hodně dlouhá historie, která nějakým způsobem hovoří o stabilitě a dlouhodobých plánech, které s námi naše mateřská společnost má. Nejsilnějších milníků jsme dosáhli za posledních pět šest let, kdy jsme nabrali významnější dynamiku a stali se nejrychleji rostoucím drogistickým řetězcem na českém trhu. A i když nejsme největší, co do tempa růstu se nám daří překonávat ostatní společnosti. Rozhodně tomu pomohla expanze a modernizace našich prodejen. Ostatně, od roku 2019 jsme i s letoškem proinvestovali kolem jedné miliardy korun.

Letos byste rádi otevřeli svoji 200. prodejnu. Jak reálný se tento plán zatím zdá?
Některé projekty samozřejmě nejsou tak úplně v našich rukách, nicméně v tomto okamžiku se zdá, že se plán skutečně drží oněch 200 prodejen. A i kdyby se to náhodou nepovedlo do konce roku, tak zpoždění bude odpovídat jen několika měsícům. V příštím roce pak opět plánujeme otevřít přes 20 poboček. Víme, že historicky jsme v tomto kroku zůstali trochu pozadu, ale nyní se zákazníkům snažíme dostat blíž a oni to oceňují.

Zakladatel sám uřídí firmu do velikosti 20 lidí, říká krizový manažer Horský. Za zdravý považuje růst tržeb o 10 až 15 procent ročně
Přečtěte si také:

Zakladatel sám uřídí firmu do velikosti 20 lidí, říká krizový manažer Horský. Za zdravý považuje růst tržeb o 10 až 15 procent ročně

Kromě nových poboček jste se v posledních letech zaměřovali také na modernizaci těch starých. Kolik prodejen takovouto změnou prošlo?
Za posledních pět let jsme zmodernizovali skoro 100 poboček, současně se snažíme zvětšovat prodejní plochu a přinést tím zákazníkům komfort, což se nám osvědčuje i v nárůstu tržeb. V uplynulých několika letech jsme rostli dvouciferně, loni to bylo téměř 20 procent, o rok předtím ještě více. Co do obratu jsme se za posledních čtyři pět let téměř zdvojnásobili.

Letos možná českou dvojkou

Jak velký podíl má na tržbách celého koncernu právě český trh? Ptám se proto, že zahraniční pobočky rostly rychleji než v domácím Německu.
Celý ROSSMANN má za sebou velice úspěšné období, kdy tempo růstu překročilo 14 procent. My v Česku jsme samozřejmě rostli ještě rychleji, ale musíme brát v potaz skutečnost, že se jedná o různě velké trhy, které se aktuálně nachází v rozdílné fázi. Konkrétně v Česku se snažíme stát se první volbou zákazníků, více penetrovat na trh a získat větší pokrytí. Zároveň ale víme, že nejsme schopní stát se největší z pohledu tržeb, pobočková síť konkurence je přeci jen větší než ta naše. Na druhou stranu je docela pravděpodobné, že se nám letos povede dostat alespoň na druhé místo.

Outstream Placeholder

Takže rekordní loňský obrat ve výši 6,5 miliardy korun plánujete pokořit?
Určitě s tím počítáme, stejně jako s dalším posilováním tržního podílu. Pokud jde o to, o kolik by se měl obrat ideálně navýšit, s tím budu trochu opatrný. Zatím zůstává trend takový, že rosteme dvouciferným číslem. Nicméně počítám s tím, že by tento rok měl být z pohledu tržeb nejúspěšnějším v historii.

Když přijde na počet prodejen, jak moc zatím v Česku „zaostáváte“ za nejsilnějšími trhy?
ROSSMANN má dva obrovské trhy, kterými jsou Německo a Polsko. Pro představu, v druhé ze zmíněných zemí máme aktuálně 1800 z celkových 4800 poboček. V Praze jsme během července otevřeli prodejnu v obchodním domě Máj, která byla už 2500. z těch, které se nachází mimo domovský trh. Kromě Polska a Česka působíme už tři dekády také v Maďarsku, čtrnáct let jsme v Turecku, naopak relativně čerstvým trhem jsou pro nás Španělsko, Albánie a Kosovo a první pobočku chystáme ve Švýcarsku.

Nakupujete v drogeriích ROSSMANN?

Za 30 let na trhu se vám podařilo dosáhnout několika důležitých milníků. Řeč je třeba o otevření největší pobočky v Česku nebo o tom, že jste jako první v drogistickém segmentu zavedli samoobslužné pokladny. Výrazným krokem bylo také navázání partnerství s Rohlíkem. Jak se tento pakt zatím osvědčil?
Spolupráci jsme v podstatě navázali už koncem minulého roku, formálně jsme to oznámili až začátkem toho letošního, přičemž zájem podpořit se vzešel z obou stran. My se snažíme dostat do většího povědomí naše privátní značky. Z pohledu Rohlíku jde zase o segment, který může být pro zákazníky cenově atraktivní. V tento moment tedy spolupráce probíhá velice dobře a máme pocit, že aktuálně přesahuje původní předpoklady.

Plánujete v blízké budoucnosti další obdobnou spolupráci i s jinou firmou?
V tomto ohledu ne, sami jsme před dvěma lety spustili vlastní e-shop, který je přes mobilní aplikaci propojený s naším věrnostním programem ROSSMANN CLUB. Takže v tomto ohledu jsme spokojení a vidíme postupné posilování našeho internetového obchodu.

Silnější ve vašem případě však stále zůstávají kamenné obchody, a to i v době, kdy mnoho lidí online nakupování upřednostňuje. Čím to je?
To asi nejlépe vystihl kolega jednatel z Maďarska, který říkal, že nákup v drogerii je pro ženy podobným zážitkem jako pro chlapy hobby market, sport nebo pivo. Jinými slovy, ženy ten nákup chtějí typicky absolvovat osobně. Jsou samozřejmě produkty, které si lidé nechávají vyloženě doručovat domů. Zároveň se často stává, že si nějaké zboží zákazníci prohlížejí online a přijdou si ho fyzicky koupit na prodejnu. V kontextu celkového podílu se ale jedná o jednotky procent.

Široká nabídka? To nestačí…

Jak se za posledních 30 let změnily požadavky vašich zákazníků?
Od dob, kdy jsme otevřeli první prodejnu v Českých Budějovicích, se retailový trh obrovsky proměnil a významně se posunula i kultura nakupování. A kromě toho, že je dnešní zákazník mnohem více edukovaný, hledí také více na zdravý životní styl. A netýká se to jen kosmetiky. Prodáváme také jídlo, dětské produkty a různé doplňky, které vychází právě ze zdravé životosprávy.

CIF24

Široká nabídka produktů ale nestačí. Důležitá je i kvalita služeb ze strany personálu. My měření zpětné vazby od zákazníků provádíme třeba v rámci naší aplikace. Aktuální míra spokojenosti činí více než 90 procent, ve srovnání s jinými zeměmi je vyšší. Můžete mít nejlepší produkt, ale když nebudete mít dobrý pocit ze zaměstnanců, nebude to nikdy ono.

Chceme být to samé jako Uber mezi taxíky, míní zakladatelé českého Jarabotu. Jejich robot Jára má umět vést opravdu smysluplnou konverzaci
Přečtěte si také:

Chceme být to samé jako Uber mezi taxíky, míní zakladatelé českého Jarabotu. Jejich robot Jára má umět vést opravdu smysluplnou konverzaci

A spokojenost je, zdá se, i na straně samotných pracovníků. Tedy alespoň podle červnového ocenění Kincentric Nejlepší zaměstnavatel, Česká republika 2024, o kterém rozhodlo právě vašich 1200 zaměstnanců…
Toho si vážíme víc, než kdyby se jednalo o jakoukoli externí cenu, protože nám ji udělili vlastní zaměstnanci. Moc dobře víme, že práce v retailu je obecně velmi náročná, sám si to zkouším během Vánoc, kdy s ostatními lidmi z centrály na den dva vypomáháme na prodejnách a snažíme se nacítit, co ti naši zaměstnanci musejí dělat a zažívat. Samozřejmě se jedná spíš o symbolickou pomoc.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).