Menu Zavřít

Lodní doprava produkuje víc emisí než Německo. Je čas jednat

18. 4. 2018
Autor: CC0 via Pixabay

Mezinárodní obchod se z drtivé většiny odehrává na moři. Dostupnost tohoto způsobu přepravy zboží si ale vybírá daň v podobě obrovské klimatické stopy. Segment námořní nákladní dopravy se podílí třemi procenty na celkových globálních emisích CO2 a jeho příspěvek je tak vyšší než objem připadající na celé Německo a srovnatelný s Japonskem. Mezinárodní námořní organizace (IMO) proto chystá rázné opatření k omezení skleníkových plynů.

Po moři cestuje 90 procent zboží v rámci světové obchodní výměny. Jedním z důvodů, proč je lodní přeprava takovým zdrojem emisí, je fakt, že jako pohon pro lodní motory slouží odpadní palivo, které vzniká při rafinaci. Podřadné palivo snižuje náklady na přepravu, a zatraktivňuje tak tento způsob transportu pro zákazníky.

V letech 2007 a 2012 přeprava po moři vyprodukovala v průměru 1 miliardu metrických tun CO2 ročně, což znamená podíl 3,1 % na světových emisích. S tímto výkonem se toto odvětví může měřit s celými státy, a to velmi úspěšně, jak uvádí web Quartz. Se svým výsledkem by se zařadilo na 6. místo mezi průmyslové giganty Japonsko a Německo.

Podíl lodní dopravy na globálních emisích ve srovnání se státy

WT100

Země Objem emisí CO2 (v miliardách metrických tun)
Čína 10,43
USA 5,01
Indie 2,53
Rusko 1,66
Japonsko 1,23
Lodní přeprava 1
Německo 0,78
Kanada 0,68
Írán 0,64
Jižní Korea 0,6

Tato nelichotivá statistika rejdařům kazí reputaci. Členské státy Mezinárodní námořní organizace proto přijaly poprvé společnou mezinárodní strategii pro omezení emisí CO2 z námořní dopravy. Do roku 2050 mají rejdařské společnosti snížit objem emisí o 50 procent proti roku 2008.

IMO uvádí, že chce produkci emisí snižovat, jak nejrychleji to bude možné, ale je zřejmé, že se to neobejde bez zásadních změn v celém odvětví. Letos má začít platit systém povinného hlášení spotřeby paliva. Pokroky dosažené v redukci emisí chce IMO vyhodnotit v roce 2023 a poté případně strategii upravit.

Nejen CO2
Kontejnerové lodě jsou vedle CO2 významným producentem i dalších skleníkových plynů. Lodní palivo může obsahovat až 3500krát více síry než diesel pro auta. Sektor je zodpovědný za 13 % globálních emisí oxidu siřičitého a 15 % emisí oxidů dusíku. Tyto látky jsou považovány za původce řady onemocnění.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).