Menu Zavřít

Liberalizace za 12 miliard

1. 5. 2008
Autor: Euro.cz

Modernizaci z velké části zaplatí stát z dividend společnosti ČEZ

KL24

Kdyby Češi neměli vysoce ziskový ČEZ, neměli by ani moderní státní železnici. Zhruba takto lze shrnout novou vládní strategii v Českých drahách (ČD). Obří majetkový přesun z ČD do státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) přibližně za dvanáct miliard korun se zaplatí prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) z dividend ČEZ, které má inkasovat stát. Vláda 21. dubna rozhodla o tom, že rozpočet fondu dopravy bude v letech 2008 až 2009 navýšen celkem o dvanáct miliard korun z těchto výnosů. Peníze pak České dráhy použijí na rozvoj a modernizaci osobní dopravy, zejména na pořízení nových vagonů a lokomotiv. Společně s majetkem přejde pod SŽDC i 10 420 zaměstnanců Českých drah. Jde o důležitý krok, který má napomoci dokončení několikaleté transformace Českých drah a potažmo i liberalizaci železniční dopravy. Prosincové usnesení Ještě loni v prosinci ale vláda rozhodla, že funkci provozovatele dráhy a majetek pro výkon této činnosti převezme státní organizace SŽDC za zcela jiných podmínek. Náklady spojené s plánovaným převodem neměly přesáhnout 400 milionů korun. „Při hledání vhodného způsobu převodu vydefinovaného rozsahu majetku z Českých drah do SŽDC se vycházelo ze skutečnosti, že stát při vzniku akciové společnosti České dráhy (v roce 2003) vložil tento majetek jako nepeněžitý vklad do akciové společnosti a v současné době stát, jako jediný akcionář, má záměr tento majetek vyjmout z akciové společnosti České dráhy a převést do práva hospodaření SŽDC,“ uvádí se ve vládním materiálu ze začátku prosince 2007. Součástí transakce mělo být i snížení základního kapitálu Českých drah tak, aby byla uhrazena ztráta z minulých let.
Loni na podzim se už ale na ministerstvu dopravy pracovalo na nové koncepci restrukturalizace Českých drah a zmíněný vládní materiál z prosince najednou nebyl aktuální. Ministr dopravy letos v únoru v podniku proměnil nejvyšší management, do čela drah se postavil zkušený finančník Petr Žaluda, který do této doby zastával funkci generálního ředitele pojišťovny AXA. JaRNÍ Obrat Vláda během pár měsíců tedy radikálně změnila názor. Rozhodla, že její materiál z prosince 2007 je již překonán a že je zapotřebí změnit příslušné usnesení a hlavně transakční strukturu. Nové rozhodnutí zní: převod se má uskutečnit za tržní cenu. „Jiná forma převodu provozovatele dráhy a s tím souvisejícího majetku podle právních analýz není možná,“ stojí ve vládním materiálu. „Zvažované snížení základního kapitálu Českých drah by bylo zdlouhavé a mohlo by být komplikováno právy věřitelů. Proto se navrhuje transparentní převod části podniku a dalšího nemovitého majetku za tržní cenu,“ stojí v předkládací zprávě čerstvého vládního usnesení z 21. dubna 2008.
Forma převodu bude provedená v souladu s obchodním zákoníkem. Znalecké posudky podle informací týdeníku EURO připravuje poradenská společnost PricewaterhouseCoopers.
„Podle předběžné analýzy se předpokládá cena zhruba 12 miliard korun. Veškeré takto získané finanční prostředky budou účelově vázány na obnovu kolejových vozidel pro rozvoj železniční dopravy a zvýšení technického stavu a tím zlepšení konkurenceschopnosti na trhu,“ uvádí se ve vládním dokumentu.

Nádraží zůstanou Převod majetku se podle informací týdeníku EURO uskuteční ve dvou etapách. Do začátku července letošního roku se převedou koleje včetně pozemků pod nimi, příslušné budovy a 10 420 zaměstnanců. V další fázi, která pravděpodobně skončí na jaře 2009, se na SŽDC převedou rozsáhlé pozemky, které souvisejí s organizováním provozu dráhy. Nádraží, tedy všechny staniční budovy, zůstanou i po této transakci v majetku Českých drah. „Pro česká nádraží jsme již našli 34 silných soukromých investorů, kteří si budovy pronajmou na 30 či 40 let a zaváží se investovat do jejich kompletní rekonstrukce a přestavby,“ řekl letos v březnu mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Tato transakce znamená, že od června 2008 České dráhy již nebudou provozovat celostátní a regionální železniční cesty, tvorba jízdního řádu také přejde na SŽDC, která s dopravci bude uzavírat smlouvy o přístupu na koleje. „Provozovatelem dráhy tak již nebude jeden z dopravců,“ říká generální ředitel SŽDC Jan Komárek.
Novelu zákona (77/2002 Sb.), která řeší dokončení transformačního procesu Českých drah, navrhoval poslanec ODS Oldřich Vojíř. „SŽDC bude zajišťovat veškerý provoz na této cestě včetně investic a údržby. Tímto krokem vznikne model, kdy je drážní cesta oddělena od přepravce (České dráhy, respektive ČD Cargo), což je základ pro vytvoření tržního prostředí v oblasti železniční dopravy. Dalšími kroky budou ještě vytvoření akciové společnosti pro osobní dopravu a případné rozšíření regulačních pravomocí drážního úřadu jako regulátora tohoto typu trhu,“ řekl týdeníku EURO Oldřich Vojíř. Zákon je podle něj před podpisem prezidenta republiky a měl by nabýt účinnosti 1. června 2008.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).