Menu Zavřít

Lekce z čínského průmyslového darwinismu

Autor: Mladá fronta

Je to pár týdnů, co jsem psal o tom, že čínská verze průmyslové politiky dovede s trhem zacvičit, a dokumentoval to na příkladu paralelního přitvrzování emisních norem na auta se spalovacím motorem a snižování dotací na elektromobily a zásuvkové hybridy. Zároveň si člověk říká, že Číňané mají kuráž, když tohle zavádějí v době, kdy trh, již dlouho největší na světě, poprvé od roku 1990 klesl.

Na jedné straně o rok uspíšený přechod na obdobu emisního standardu Euro 6 zacvičil s trhem v červnu, kdy díky obrovským slevám o třicet ale i padesát procent prodej konvenčních aut meziročně stoupl. Vyhlídky na brzké snížení subvencí působily stejným směrem, zájemci o elektromobily a zásuvkové hybridy se také předzásobili. Titulky oslavující oživení trhu byly hodně předčasné.

Prodeje aut v Číně


source: tradingeconomics.com

Podle nových pravidel, platných od léta, čistě elektrické auto s dojezdem do 250 kilometrů nedostane nic, vozy s dojezdem 300-400 kilometrů dostanou místo 45 tisíc jüanů podporu jenom 18 tisíc a auta s dojezdem nad 500 kilometrů poloviční podporu než dřív, tedy 25 tisíc jüanů, což je při současném kurzu něco přes 80 tisíc korun.

V Číně je sto výrobců aut do zásuvky obklopených sítí subdodavatelů, z nichž někteří jsou ve svém oboru na světové špičce. Přesně tohle vláda chtěla: nejdřív plošnou podporou za cenu minimálně 50 miliard dolarů založila neuvěřitelnou evoluční špičku a teď dělá vědomou selekci. Drtivá většina z celkového počtu firem je příliš malých, než aby přežily odebrání dotací, ale ty, které přežijí, si zatančí na jejich hrobech, a díky úsporám z rozsahu budou schopné inovovat a prosperovat i při nižších dotacích. Mimochodem, i čínský trh elektroaut je suverénně největší na světě, loni se jich prodalo jeden a čtvrt milionu, zatímco v Americe něco přes 360 tisíc.

 Prodej elektromobilů v roce 2018

Nejvíc elektroaut se prodá v Číně, největší podíl na celkových prodejích mají v Norsku.

Podle logiky věci by červencová data o prodejích elektrik i benzinových a naftových aut měla být strašná, protože efekt předzásobení pominul a bude působit opačně.

A skutečně, zprávy za červenec mluví o mizerných prodejích. Velmi zajímavý je přehled nejen podle typů, ale i podle značek - nejhůř se daří francouzským (PSA), čínským a americkým, dobře na tom nejsou ani Korejci.

I elektrická vozidla po oslabeném přítoku „dotačního nektaru“ klesají. Třetí čtvrtletí bude stát za starou belu, uvidíme, co bude dál. Takový to byl pěkný graf, podívejte na historický vývoj prodejů motorových vozidel:

EBF24


source: tradingeconomics.com

Čtěte další texty Miroslava Zámečníka

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).