Srí Lanka se po vážné ekonomické krizi, která svrhla prezidenta Gotabaju Radžapaksu, pomalu vrací k normálu. Důkazem toho budiž fakt, že tamní vláda odvolala počínaje 1. únorem zákaz dovozu některých druhů vozidel – konkrétně autobusů a nákladních a užitkových aut.
Také v případě ostatních automobilů by měly být současné restrikce odvolány, avšak až postupem času. Někteří představitelé vlády varují, že země musí v tomto ohledu postupovat opatrně, aby prudký nárůst dovozu nevyčerpal devizové rezervy.
Spousta Srílančanů nyní čeká především na zrušení dovozu osobních aut, sportovních vozidel a tříkolek, které se běžně používají jako taxíky. A to navzdory skutečnosti, že na nové auto mnohdy nebudou mít – jejich ceny zvyšuje malá nabídka, slabá měna a vysoké daně. Přitom v zemi zaměřené hlavně na cestovní ruch a se špatnou veřejnou dopravou je auto naprostou nezbytností.
Ještě před zmíněným zákazem dovezla ostrovní země ročně vozidla asi za 1,4 miliardy dolarů (téměř 34 miliard korun). Letos plánuje tamní centrální banka vyčlenit na import aut další miliardu (něco přes 24 miliard korun), peníze ale budou uvolňovány postupně.
Dlouhé čekání
Aktuální zpráva o zrušení zákazu dovozu vozidel vyvolala rozruch především mezi těmi Srílančany, kteří na koupi nového auta či dodávky čekali roky. Podle předsedy ekonomického think tanku Advocata Murtaza Jafeerjee však měl být tento krok učiněn již dávno.
„Dovoz vozidel zvýší nejen příjmy vlády, ale povzbudí i další ekonomické aktivity jako financování aut, příjmy prodejců, servisů a další související činnosti. To vše má potenciál vytvořit nová pracovní místa,“ uvedl pro BBC.
Prudký nárůst cen
Nedostatek aut pociťují Srílančané o to více, že v zemi nepůsobí v podstatě žádné domácí automobilky. Všechna vozidla se proto musí dovážet například z Japonska, Indie nebo Číny, odkud na více než 22milionový ostrov putují především elektromobily.
Naneštěstí pro tamní obyvatele, kdo si nyní bude chtít auto pořídit, musí počítat s výrazným nárůstem jejich cen. Některé modely aktuálně stojí dvakrát až třikrát víc než před zavedením restrikcí, což je způsobeno skutečností, že srílanská vláda prudce zvýšila spotřební daň na nová i ojetá vozidla z dovozu. Kromě ní je navíc potřeba zaplatit také 18procentní daň z přidané hodnoty.
„Na pořízení vozidla jsme čekali dlouho, ale náklady na průměrně velké auto se nejen kvůli daním zdvojnásobily z 2,5 milionu rupií (8450 dolarů, 204 tisíc korun) na pět milionů. To by nás stálo celé jmění,“ nechal se slyšet učitel R. Yasodha.
Podobných případů je celá řada a pociťují je přirozeně i podnikatelé. Třeba Gayan Indika, který pronajímá auta na svatby a na částečný úvazek pracuje jako taxikář, přichází bez automobilu o velkou část příjmů: „Potřebuji si koupit nové auto, abych mohl dělat svoji práci a obnovil pronájem soukromého taxíku.“
Rovněž Arosha Rodrigo z Asociace dovozců vozidel upozornil, že přes zrušený zákaz importu si mnoho lidí stejně z výše popsaných důvodů auto koupit nemůže. Jeho samotného přitom opatření také značně postihlo. S rodinou provozuje již více než čtyři desetiletí autosalon, který před zákazem dovážel asi 100 vozidel měsíčně. Poté, co došlo k omezení, nepřibylo ani jedno.
Pomalý návrat do normálu
Finanční situace vyhledávané dovolenkové destinace se nyní postupně vrací do normálu poté, co si v roce 2022 prošla rozsáhlou krizí. Tehdy se země potýkala s vážným nedostatkem devizových rezerv, takže poprvé ve své historii nebyla schopna dostát svým závazkům vůči věřitelům. Srí Lanka v té době čelila chaosu a velkému nedostatku paliv, potravin a léků nebo výpadkům elektřiny. O několik měsíců později pak masivní protivládní protesty svrhly tehdejšího prezidenta Gotabaju Radžapaksu.
K přečkání obtížného období pomohl záchranný balíček ve výši 2,9 miliardy dolarů (70 miliard korun) od Mezinárodního měnového fondu. S jeho vyjednáním tehdy asistovala mimo jiné Čína, která patří k největším věřitelům ostrovního státu. Radžapaksův nástupce Anura Kumara Dissanajake poté zavedl úsporná opatření, včetně zvýšení daní a ukončení dotací na energie.