Menu Zavřít

Kávou proti obezitě? Kafaři lépe spalují tuky, tvrdí odborníci

29. 7. 2020
Autor: Profimedia.cz

Britský výzkum prokázal souvislost mezi nízkým body mass indexem (BMI) a pitím kávy. Lidé, kteří pijí dvě až tři kafe denně, mají podle výzkumníků nižší BMI než ti, kdo pijí kafe méně, nebo ho nepijí vůbec. 

O tom, zda káva zdraví škodí či
prospívá, se vedou diskuze již dlouho. Samozřejmě mluvíme o kávě neslazené a
bez mléka či smetany; latté či jiná ochucená kafe zdraví, natož snižování váhy
rozhodně neprospívají.

Ženy „kafařky“ jsou na tom lépe

Podle výzkumu provedeném ve Velké Británii má pití kávy prokazatelně dobrý vliv na udržování ideální hmotnosti, jejímž ukazatelem je takzvaný body mass index (BMI).  Zvláště patrný je vliv pití kávy na nízký BMI u žen. U nich byla prokázána výrazná spojitost mezi pravidelnou konzumací kafe a nižším obsahem tělesného tuku. U mužů pijících denně dva až tři šálky kávy sice studie taktéž prokázala nízký BMI i obsah tělesného tuku, nešlo ale o tak významnou spojitost.

Můžeme kávu skutečně přizvat na
pomoc při boji s nadváhou a vysokým podílem tuku v těle, nebo je
výzkum přitažený za vlasy? Čeští odborníci kávu sice nepovažují za samospásnou,
její pozitivní vliv na udržování zdravé váhy, respektive metabolismu tuků ale
potvrzují.

Podle výživového experta Ivana
Macha se stimulací metabolické aktivity kávou, respektive podporou využití
energie z tuku formou jeho „spalování“, zabývali vědci již v 80. letech minulého století. Právě nevyužité zásoby
tuku jsou totiž nejčastější příčinou rostoucí tělesné hmotnosti, potažmo
zvyšujícího se BMI.

Káva versus nadváha

„Pokud tělo využívá kávu ke stimulaci energetického, tedy metabolického využití tuku, též obvykle lépe vzdoruje nadváze a obezitě. Samozřejmě za předpokladu přiměřené fyzické aktivity, respektive pohybu,“ uvedl Mach. Proč jsou však ženy citlivější vůči stimulačním účinkům kávy na spalování tuků než muži?

Jak často pijete kávu?

„Žena ve svém těle přirozeně obsahuje více tuku a méně svalů než
muž, podíl metabolismu tuků na celkovém metabolismu je u žen tedy vyšší.
U mužů zase nad metabolickou aktivitou tukové tkáně dominuje svalový
metabolismus,“ vysvětlil odborník.

Kofein a střeva

 Zajímavé souvislosti mezi pitím kávy a nízkým BMI zmiňuje lékařka Kateřina Cajthamlová.  To, že lidé, kteří pravidelně pijí kávu, mají nižší BMI, může mít podle ní řadu příčin. „Jednou z nich může být i to, že pití kávy nalačno zvyšuje produkci žaludeční kyseliny a trávicí trakt dráždí. Lidé, kteří nesnídají a pijí kávu nalačno, pak méně jedí a mohou být hubenější než ti, kteří normálně snídají. Kofein také zvyšuje pohyb střev a může vést k pravidelnějšímu vyprazdňování, pravidelné pití kávy mírně může zvýšit obrat stejně jako další stimulační drogy, například nikotin. Dalším důvodem může být odvodňování - pokud pijáci kávy nedoplňují tekutiny dostatečně,“ vysvětlila lékařka.

Doplnila ale, že samotný BMI je poměrně nepřesný údaj a měl by se hodnotit
v souvislostech s typem postavy, robustností, u žen s velikostí prsou
a dalšími aspekty.

WT100

Základ je pestrý jídelníček

Ač má káva prokazatelně pozitivní vliv na metabolismus tuků,
potažmo hmotnost člověka, neznamená to, že pokud ji budeme pít ve velkém
množství, zhubneme. „To
bohužel takto nefunguje, na dávku kofeinu si naše tělo rychle zvykne a časem je
účinek na metabolismus nepatrný. Proto bychom se měli při redukci hmotnosti
spíše zaměřit na vyvážený, pestrý jídelníček, který bude obohacený šálkem
kvalitní kávy, která bude správně připravená,“ doplnila výživová poradkyně
Gabriela Mádrová.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).