Co je to výhybka nebo také lidově „veksl“, ví asi každý. Bez ní by nebyl železniční nebo třeba tramvajový provoz vůbec myslitelný, stejně tak se bez ní neobejde metro.
Na výrobě výhybek se podílí i tradiční česká firma z Prostějova DT – Výhybkárna a strojírna (DTVS), založená v roce 1900 původně jako zámečnictví. Ta dodává své produkty i do zahraničí, například do Německa, Švédska, Velké Británie, Itálie, Kanady, Portugalska, Nizozemí a tradičně na Slovensko.
Také letos má firma nasmlouvané velké zakázky právě i do těchto zemí – a právě exportní zakázky představují zhruba třetinu jejího obratu. Jen v Německu, které patří ke klíčovým trhům DTVS, překračuje objem objednávek částku 165 milionů korun. „Celkově nyní máme nasmlouvané zakázky pro rok 2025 v hodnotě přes 1,5 miliardy, ale předpokládáme, že bychom se mohli na konci roku pohybovat ve zhruba stejných číslech jako loni, kdy byl náš obrat ještě řádově o desítky milionů korun vyšší,“ uvádí generální ředitel společnosti Marek Smolka.
Rovněž investice nebyly v předchozím roce malé. Do rozvoje společnosti směřovalo okolo 150 milionů, přičemž i tato položka by letos mohla ještě o něco narůst. „Většina prostředků míří do technologických inovací spojených s modernizací pracovišť, do nákupu nového strojního vybavení a rozšiřování skladovacích ploch,“ doplňuje Smolka.
Majstrštyk pro Brémy i VRT
Kromě rekordního obratu loni firma představila také první českou výhybku určenou pro vysokorychlostní železniční tratě (VRT). Ta umožní jízdu vlaků v přímém směru rychlostí až 350 kilometrů za hodinu a při přejíždění na jinou kolej 230 kilometrů za hodinu.
V uplynulém roce navíc v Prostějově dokončili i poslední část obří zakázky pro německé Brémy – a údajně šlo o skutečný majstrštyk. Na výrobě přes 82 metrů dlouhé a stejně široké tramvajové křižovatky o hmotnosti 162 tun pracovali v DTVS přes půl roku. Jednotlivé části křižovatky bylo nutné s přesností na milimetry sestavit a svařit přímo v jedné z montážních hal, aby následně mohlo být vše dopraveno jako nadměrný náklad na určené místo a spojeno dohromady. Poslední díl mohutného dvoukolejného čtyřúhelníku za téměř dva miliony eur (přes 50 milionů korun) firma odeslala do Brém na konci roku 2024.
„V tomto případě šlo o obrovskou a složitou konstrukci obsahující různé kombinace výměn, výhybek a křižovatek. K samotné instalaci na křížení ulic Bennigsenstrasse a Hastedter Heerstrasse v Brémách, kde nahradí stávající triangl, dojde letos na jaře. Myslím, že málokdo z obyvatel nebo návštěvníků tohoto historického města si uvědomí, že jede po kolejích z moravského Prostějova,“ popisuje Smolka.
Lahůdka pro ozubnicovou dráhu
Na domácím trhu bude letos DTVS pokračovat v dodávkách pro infrastrukturní projekty, jako jsou rekonstrukce pražského Masarykova a Smíchovského nádraží. Dále mezi ně patří modernizace železničních uzlů a traťových úseků Čelákovice-Mstětice, Přibyslav-Pohled, železniční stanice Jihlava, Lipník nad Bečvou – Drahotuše nebo Hrádek nad Nisou – Chrastava. Firma se také podílí na rekonstrukci železničního uzlu v České Třebové a dodává výhybky pro pražské metro.
„Opravdovou ‚lahůdkou‘ je zakázka na dodání tří výhybek pro ozubnicovou dráhu Tanvald–Kořenov–Harrachov, kde pomůžeme zajistit opětovnou instalaci těchto unikátních ozubnicových výhybek s Abtovou ozubnicí ve znovuobnovené výhybně Dolní Polubný. Takové výhybky dnes vyrábí jen několik málo výrobců na světě a o to zajímavější výzvou pro nás tento projekt je,“ přidává se obchodní ředitel Dušan Kadlec.
Klíčový export
Německý trh je pro DTVS po Slovensku druhým nejvýznamnějším zahraničním odbytištěm vůbec. Kromě již zmíněné tramvajové výhybky pro Brémy bude letos prostějovská firmy pokračovat v projektech pro tamní města Duisburg, Kolín nad Rýnem a Krefeld. Tam dodávala výhybkové konstrukce a složité objekty do tramvajových sítí.
Dále to budou železniční výhybky a náhradní díly pro společnost Hansebahn Bremen, která udržuje více než 100 kilometrů železniční sítě pro ocelárnu ArcelorMittal nacházející se rovněž v Brémách. Anebo projekty pro metro v Norimberku.
Ve Velké Británii má letos DTVS pokračovat v realizaci zakázek na dodávky železničních komponent pro modernizaci železniční sítě Network Rail. V Kanadě to pro změnu budou náhradní díly do dříve dodaných výhybek v Calgary, Torontu či Edmontonu. A výhybky z Prostějova rovněž poputují do Portugalska, zatímco v Itálii bude pokračovat spolupráce s FerrovieNord a ATM Milano na modernizaci železničních tratí na severu země.
Hledání nových talentů
S rostoucím objemem zakázek a rozvojem firmy plánuje DTVS nabírání nových zaměstnanců. Těch ovšem není nadbytek, proto se v Prostějově snaží získávat mladé techniky prostřednictvím spolupráce se středními a vysokými školami. Studenti mají možnost zapojit se do firemního stipendijního programu, absolvovat praxe a prohlédnout si výrobu nebo projekty zaměřené na vývoj vysokorychlostních výhybek.
„Chceme jim ukázat, že strojírenská výroba není jen o dělnických profesích. Nabízíme příležitosti k práci a postupné zapojení do špičkových projektů s mezinárodním přesahem. Neustále investujeme do nových technologií jak v oblasti zpracování zakázek, tak výrobního procesu, abychom podpořili rozvoj a růst firmy a tím také našeho know-how,“ uzavírá Smolka.