Menu Zavřít

Jednodušší prodej úrody i nákup hnojiv. Česká společnost Agdata spustila první nezávislý marketplace pro zemědělce

Zakladatelé společnosti Agdata Jiří Jirásko, Jiří Musil a Lukáš Musil
Autor: Agdata
  • Firma Agdata zprovoznila platformu AgDeals, která má sloužit jako první nezávislý marketplace pro zemědělce
  • Na novém webu budou moci farmáři prodat svoji úrodu a zároveň si nakoupit vše potřebné přímo od obchodníků
  • Platforma, která funguje zdarma, je podle svých tvůrců důležitým krokem v nezbytné digitalizaci zemědělství

Zavádění nových technologií už v mnoha případech kompletně změnilo léta zažité pořádky a přineslo také zásadní úsporu peněz a času. Tuto ambici má i zcela nová platforma AgDeals, kterou nyní spustila tuzemská společnost Agdata, jež patří k největším poskytovatelům služeb precizního zemědělství v Česku.

Nezávislý marketplace AgDeals by měl usnadnit práci jak zemědělcům, tak i obchodníkům, kteří se v tomto segmentu pohybují. Farmáři totiž na něm budou moci nabídnout k prodeji svoji úrodu a zároveň nakoupit veškeré nezbytné vstupy pro vlastní podnikání. Zásadní výhodou platformy má být především skutečnost, že se obě strany dostanou k mnohem většímu množství nabídek než dříve, což by mělo vést k nárůstu počtu uskutečněných obchodů i lepší ceně.

„Prodej vypěstované úrody i nákup osiv a dalších vstupů probíhá v Česku od 90. let prakticky stejně. Zemědělec má roky v telefonu pár kontaktů, které obvolá a porovná nabídky. My oproti tomu nabídneme několikanásobně více příležitostí, jak úrodu výhodně prodat, což zemědělcům může přinést uspoření nákladů až o sedm procent. V závislosti na velikosti podniku může jít o statisícové až milionové částky,“ přiblížil šéf a zakladatel firmy Agdata Jiří Musil.

Obiloviny, vejce i pohonné hmoty

Princip fungování platformy AgDeals je poměrně jednoduchý. Nejprve je nutné se registrovat, ovšem tento proces je pro obě strany zdarma. Následně už zemědělec zadá nabídku na množství prodávané komodity, dobu, od kdy bude k dispozici, a základní kvalitativní parametry. Tyto údaje se odešlou zapojeným obchodníkům, kteří můžou v případě zájmu zemědělci poslat své nabídky, přičemž je samozřejmě možné o podmínkách kontraktů dále vyjednávat.

„Chtěli jsme zachovat to, na co jsou obě strany při vyjednávání zvyklé, tedy licitaci o podmínkách. AgDeals proto nejsou obyčejnou inzertní stránkou, ale digitálním tržištěm s funkcemi objednávkového systému. Celá platforma funguje nezávisle a veškerá komunikace mezi obchodníky a zemědělci probíhá v soukromém chatu, kde si můžou dohodnout konkrétní podmínky. Platforma samozřejmě umožní dohodnout a uzavřít obchody také mezi samotnými zemědělci, což se hodí například pro splnění podmínek dříve dohodnutých smluv i v případě špatné úrody,“ doplnil Musil.

Za osm let už kvalitní půdu neseženete, říká investor Mičulka. Jeho Verdant pomáhá zemědělcům s životaschopných podnikáním i bez dotací
Přečtěte si také:

Za osm let už kvalitní půdu neseženete, říká investor Mičulka. Jeho Verdant pomáhá zemědělcům s životaschopných podnikáním i bez dotací

Aktuálně mohou zemědělci na AgDeals nabízet různé plodiny, jako jsou třeba obiloviny v krmné i potravinářské kvalitě, řepka, vejce, nosnice či masný, mléčný nebo zástavový skot. Obchodníci zde zase prodají osiva, hnojiva, přípravky na ochranu rostlin, pesticidy, steliva, krmiva nebo pohonné hmoty. Vedení Agdata navíc do budoucna plánuje tyto kategorie ještě více rozšířit.

V plánu je expanze do zahraničí

Nová platforma AgDeals je podle svých tvůrců dalším důležitým krokem ve vývoji precizního a digitalizovaného zemědělství, které může farmářům zjednodušit jejich práci, ušetřit finance a zároveň zvýšit výnosy. Důležitým přínosem je ale i propojení se stávajícím řešením od Agdata, což dohromady poskytuje komplexní řízení celého podniku v jednom systému.

„Do budoucna navíc plánujeme ještě užší propojení obou platforem. Bude se to týkat třeba prediktivního doporučení nákupů podle stavu skladových zásob, automatického naskladnění uzavřených kontraktů, ocenění skladových zásob na základě aktuálních i budoucích cen, automatických objednávek a spousty dalšího,“ shrnul plánované novinky Musil.

Chce proměnit potravinářský průmysl a na to investoři slyší. Estonský eAgronom získal od českého fondu dalších pět milionů
Přečtěte si také:

Chce proměnit potravinářský průmysl a na to investoři slyší. Estonský eAgronom získal od českého fondu dalších pět milionů

Objem obchodů zprostředkovaných přes AgDeals by měl podle české firmy do pěti let dosáhnout jednoho milionu tun komodit, což má zajistit rovněž expanze na několik dalších evropských trhů. Společné obchodování ve více zemích totiž dává smysl nejen díky jejich geografické blízkosti, ale třeba i z důvodu lepší dostupnosti velkých přístavů. Ostatně, i proto jsou na platformě připojení také obchodníci z Německa, jejichž prostřednictvím mohou čeští zemědělci prodávat do zahraničí už nyní.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek