Automobilový trh se v posledních letech výrazně mění, a to především kvůli postupnému přechodu na elektromobilitu. Velcí hráči v oboru se proto snaží rozšířit své pole působnosti a věnují se rovněž oblastem, které pro automobilky rozhodně nejsou typické.
Podobný krok nyní oznámil i předseda představenstva koncernu Toyota Motor Akio Tojoda. Firma se podle něj chce zaměřit na odvětví vývoje a výroby orbitálních raket, takže prostřednictvím své dceřiné společnosti Woven by Toyota investuje sedm miliard jenů (téměř 1,1 miliardy korun) do japonského startupu Interstellar Technologies.
Zmíněná firma založená před 12 lety podle CNBC vyvíjí nosné rakety pro satelity. Od roku 2019 už startup vyslal do vesmíru celkem sedm svých malých suborbitálních raket MOMO, přičemž tamní vývojáři nyní pracují i na konstrukci větších nosičů řad ZERO a DECA, které už mají být schopné přepravovat kosmické lodě.
Proti vesmírnému monopolu
Hlavním důvodem na první pohled asi trochu překvapivé expanze Toyoty je skutečnost, že firma nechce zůstat pozadu za svou konkurencí. „Hodláme se věnovat i raketám, protože budoucnost mobility by se neměla omezovat pouze na Zemi. A rozhodně není vhodné, abychom vývoj těchto technologií nechali na jedné automobilce,“ okomentoval rozhodnutí šéf Toyoty.
Ačkoliv Tojoda ve své řeči žádného konkrétního konkurenta nejmenoval, pravděpodobně tím narážel především na americkou Teslu. Její šéf Elon Musk totiž zároveň vede firmu SpaceX, která je aktuálně asi nejvýznamnější soukromou vesmírnou společností na světě.
Na domácím trhu pak Toyotě ve vesmírném odvětví konkuruje především Mitsubishi, jejíž dceřiná firma Mitsubishi Heavy Industries vyvinula pro Japonskou kosmickou agenturu (JAXA) řadu raket H3. Ty sice do vesmíru poprvé odstartovaly s několikaletým zpožděním oproti původnímu plánu, podle svých tvůrců jsou ale cenově konkurenceschopné s nosiči Falcon 9 společnosti SpaceX, které aktuálně dominují globálnímu raketovému trhu.
Testovací areál pro nové technologie
Vesmírné ambice Toyoty rozhodně nejsou jedinou významnou novinkou, s níž automobilka tento týden přišla. Firma totiž oznámila rovněž dokončení první fáze projektu Woven City, což má být jakýsi prototyp města budoucnosti.
V unikátním sídle, které se nachází na rozsáhlém pozemku na úpatí japonské hory Fudži, mají experti a vynálezci vyvíjet, testovat a ověřovat různé inovativní produkty a služby. Kromě zaměstnanců Toyoty budou v lokalitě pracovat také další externí společnosti. Velkou výhodou Woven City pak má být fakt, že poskytne bydlení pro osoby, jež se na projektu podílí.
„Posláním Woven City není nutně vydělávat peníze, ale být testovacím areálem a experimentálním zkušebním prostorem pro nově vznikající technologie, jako jsou třeba autonomní vozidla,“ uzavřel šéf Toyoty Tojoda.