Téměř polovina českých žen nenachází na trhu plavky, které by skutečně odpovídaly jejich postavě, ukázal průzkum Perfect Crowd pro tradiční jihlavskou značku Modeta. Ta letos slaví 125 let od svého založení a po letech útlumu se pod vedením nové šéfky a spolumajitelky Elišky Kišové dočkala znovuzrození. S pozměněnou vizí se nyní značka vrací na trh s exkluzivní kolekcí plavek pro reálné ženy.
Poté, co firma Modeta Style Jihlava prošla téměř klinickou smrtí, se jí v roce 2022 ujala právě Kišová, které se poté podařilo ji s pomocí externích klientů finančně stabilizovat. Dalším krokem pak byla digitalizace, jež zefektivnila výrobu, následně začalo opětovné budování vlastního brandu.
„Modetu jsem převzala ve velmi složitém stavu. Firmu sužovaly finanční problémy, chybějící vize a ztráta důvěry zákazníků i zaměstnanců,“ vzpomíná Kišová, které se v několika letech podařilo téměř nemožné. Z podniku na hraně zániku vybudovala rostoucí firmu s vlastní značkou, silným B2B segmentem a jasnou vizí. Za zlomové přitom označuje rozhodnutí investovat do vývoje vlastních kolekcí.
Řemeslo a technologie
Základem byznysu je dnes v Jihlavě kombinace tradiční řemeslné výroby a moderního přístupu k módě a e-commerce. „Na jedné straně máte poctivé řemeslo, které vyžaduje čas, preciznost a zkušenosti, na straně druhé je digitální svět, který se neustále mění a vyvíjí. Udržet krok je nesnadný úkol,“ přiznává Kišová s tím, že výhodou je autenticita a plná kontrola nad výrobou.
To znamená, že na jednom místě se dělá vše – od návrhu přes výrobu až po prodej. Je tak jednodušší reagovat na zpětnou vazbu, kontrolovat kvalitu a tvořit produkty, které skutečně odpovídají potřebám zákaznic. Z pohledu škálovatelnosti jde ovšem o náročný model: „Nemůžete ze dne na den navýšit kapacity. Malé série zvyšují jednotkové náklady, ale zároveň jsou flexibilní. Proto jsme velmi selektivní v tom, co vyrábíme.“
A co se týká prodeje a e-commerce, staví Modeta na datech, komunitě a vlastních komunikačních kanálech, kromě e-shopu je v plánu i spolupráce s kamennými prodejnami. Růst pro značku neznamená jen prodávat víc plavek, ale rozšiřovat nabídku o smysluplné produkty.
Data jako strategický nástroj
Před spuštěním nové kolekce plavek s brandem Modeta proběhl zmíněný výzkum a podle reakcí žen vznikaly střihy pro různé typy postav s důrazem na pohodlí a kvalitní materiály. „Prošli jsme stovky historických střihů a vybrali několik z nich. Museli jsme je však upravit pro potřeby dnešních žen a vdechnout jim nový život,“ podotýká Kišová a doplňuje, že data pomáhají i při cenotvorbě, nastavování kolekcí, skladbě sortimentu či marketingu.
Modeta dnes realizuje nejen vlastní kolekce, nýbrž i zakázkovou výrobu pro klienty jako Kinoko, Yoginy či MOOQ. „V praxi je to neustálé balancování mezi dvěma světy. Na jedné straně volnost tvorby vlastních kolekcí, na druhé přísný režim v oblasti zakázek. Klíčem je přitom plánování, dobře nastavené procesy a otevřená komunikace. Je to živý organismus, který se neustále mění,“ uvádí Kišová s tím, že zároveň spolupráce s jinými značkami přináší inspiraci, nové přístupy a trendy.
Digitalizace, růst a diverzifikace
V roce 2023 dosáhla Modeta obratu devatenáct milionů korun, vloni to bylo o dva miliony víc a letos už cílí na překonání třiadvacetimilionové hranice: „Klíčovým tahounem je návrat značky Modeta, ale roste i B2B divize. Máme desítky klientů, pro které jsme nejen výrobcem, ale často i vývojovým zázemím. Tento model ,výroba na míru s přesahem‘ nám umožňuje lépe plánovat kapacity i finanční toky.“
Přitom zásadně pomáhá digitalizace, a to od elektronického plánování přes polohovací programy až po interní systémy. Firma se také posunula k širšímu portfoliu a kromě plavek šije i takzvaný activewear, spodní prádlo, sportovní funkční vrstvy nebo volnočasovou módu. Tím si v Jihlavě pokrývají sezonní výkyvy a oslovují zároveň širší spektrum zákazníků i klientů.
Budoucnost českého textilu
Před svým příchodem do Modety působila Kišová ve vedení firem jako Zoot, Mall nebo Bibloo, odkud si přinesla cenné zkušenosti a zaměření na zákazníka, jak se dívat jeho očima. „Nebo také schopnost práce s daty a marketingem či pohled na značku jako na živý organismus, který musí být důvěryhodný a schopný rychle reagovat, protože trh se neustále mění, obzvláště v e-commerce,“ míní.
Až v textilní výrobě však pochopila, co vše stojí za tím, než produkt vznikne, kolik je za tím rukou, rozhodnutí i detailů: „Nejvíc mě učí tým Modety. Jejich know-how je nenahraditelné.“
Kišová věří, že do budoucna se může ze značky stát jak oceňovaný lokální brand pro české ženy, tak i výrobní základna nové generace značek, tedy místem, kde vznikají nápady, střihy i know-how. A podobně se dívá i na budoucnost českého textilního průmyslu, kterou vidí v menších, vysoce specializovaných výrobách, spojujících řemeslné know-how s moderní technologií a udržitelným přístupem. „Místo obřích továren můžeme být základnou pro značky, které hledají kvalitu, transparentnost, flexibilitu a výrobní proces na jednom místě. To dnes zákazníci po celém světě čím dál víc oceňují a právě to Modeta nabízí,“ uzavírá šéfka jihlavské textilky.