Menu Zavřít

Jak přesvědčují o očkování jiné země? Pomáhají celebrity, lékaři a národní hrdost

8. 2. 2021
Autor: Slovenskoproticovidu.sk
  • Přesvědčovací kampaně prezentují vakcínu jako nejrychlejší cestu k normálnímu životu

  • Slovenská kampaň sází na motiv svobody, zapojila se do ní i prezidentka Čaputová

  • Polský koncept akcentuje volnočasové aktivity a setkávání s rodinou, Rakušané jdou cestou precizního vysvětlování

  • Kdy odstartuje česká osvětová kampaň a jaký bude její koncept, dosud vláda neoznámila


Ve všech okolních státech už běží velké osvětové kampaně na podporu očkování proti koronaviru. Vysvětlují, proč je důležité a jak funguje. Státy se snaží apelovat na národní hrdost a prezentují vakcínu jako nejrychlejší cestu k normálnímu životu. Největším problémem je nyní nedostatek očkovacích látek, poptávka výrazně převyšuje nabídku.

Na Slovensku připravila kampaň agentura AMI Communications. Hlavním motivem je svoboda, kterou symbolizuje také vítězné gesto s prsty do „véčka“. Na stránce Slovensko proti covidu podporují vakcinaci veřejně známé osobnosti včetně prezidentky Zuzany Čaputové, umělců, sportovců a zdravotníků. Jde celkem o patnáct lidí, kteří se zapojili bez nároku na honorář. „Základní podmínkou zodpovědného rozhodnutí jsou korektní a ověřené informace, ne nepodložené názory laiků a dezinformace,“ vysvětlují autoři kampaně.

Prozatím jde hlavně o osvětu. Slovenské ministerstvo zdravotnictví dlouhodobě v digitálním prostředí vyvrací fámy o koronaviru i očkovacích látkách. Koncept kampaně se postupně rozvine, jak bude očkování dostupné pro různé cílové skupiny. Podle toho se změní také jejich oslovování prostřednictvím různých médií, propagace tedy nebude pouze internetová. Zapojí se například sdružení pacientů, sociální organizace a neziskový sektor.

Denní aktualizace dat o průběhu onemocnění na Slovensku má podobu jednoduchých infografik. Stručné a názorné je také vyvracení hoaxů kolujících v prostředí sociálních sítí.

Prohlédněte si ukázky zahraničních očkovacích kampaní ve fotogalerii:

Také polský komunikační koncept představuje očkování jako možnost, jak se vrátit k normálnímu životu, oblíbeným volnočasovým aktivitám a setkávání s rodinou. Ve vládních spotech od začátku ledna vystupují populární herci, například v podobě otce a syna, kteří spolu vyrážejí na cyklistický výlet. Jak napovídají jména, Stanisław a Mateusz Banasiukovi v těchto rolích nejen účinkují v seriálech, příbuzní jsou i ve skutečnosti. V jiném videu oslovuje Poláky herec a stand-upový komik Cezary Pazura. Myšlenkou kampaně je, že se neočkujete pro sebe, ale pro druhé.

Ústředním portálem s informacemi o vakcinaci je vládní stránka „Očkujeme se“ (Szczepimy Się​), stejný hashtag provází také komunikaci na sociálních sítích. Na tomto webu zároveň probíhá registrace k očkování. 24 hodin denně funguje telefonní informační linka. Informace jsou natočené také s překladem do polského znakového jazyka. Kromě webu využívá Úřad vlády pro kampaň rovněž televizní a rozhlasové vysílání nebo stovky billboardů a dalších venkovních ploch. Aktivně ji podporují mimo jiné sportovní kluby sponzorované petrochemickou firmou PKN Orlen.

S podporou lékařských kapacit

V Rakousku zaštítil kampaň s podporou vlády Červený kříž a jejími ambasadory se stala pětice lékařských kapacit. Mezi nimi rektor vídeňské lékařské univerzity, přední expertka na imunologii nebo praktický lékař, jenž má také akademické zázemí. Slogan Rakousko očkuje se objevuje na webu, na sociálních sítích a v komunikačních kanálech všech partnerů, kteří se do kampaně rozhodli zapojit. Jsou mezi nimi pojišťovny, supermarkety, výrobci spotřebního zboží, loterijní firmy nebo telekomunikační operátoři. Přidat se může kdokoliv další, ať už je to jednotlivec nebo podnik.

Rakušané také dávají přednost osvětě, s cílem předat na sociálních sítích co nejvíce přesných, srozumitelných, ale odborně podložených informací. Na Facebooku si například zájemci mohou přehrát video vysvětlující, proč jsou vakcíny na Covid-19 k dispozici tak rychle, když jindy trvá vývoj očkovacích látek celé roky. Z formátů je využíváno mimo jiné živé vysílání, kde experti odpovídají na otázky uživatelů. Do osvětové kampaně se zapojila také veřejnoprávní rozhlasová a televizní stanice ORF, v jejímž celostátním i regionálním vysílání se objevují informační spoty, populární tváře a fakta o očkování. Podstatná sdělení jsou přeložena do turečtiny nebo balkánských jazyků, neboť jsou to důležité jazykové menšiny v zemi.

Vyhrnuté rukávy

U našich západních sousedů přichystaly osvětu jednotlivé spolkové země, zároveň ale existuje jednotící celostátní linka. Tou je myšlenka, že „Německo si vyhrnuje rukávy“. Vláda kampaň poprvé představila na konci prosince, garantem je spolkové ministerstvo zdravotnictví. Spoty a tiskové materiály odkazují na web Společně proti koroně, kde je možné se dočíst všechno podstatné o průběhu očkování, účinných látkách, vedlejších účincích, počtu naočkovaných nebo možnostech, jak se dobrovolnicky zapojit v různých segmentech společnosti.

Slogan #ÄrmelHoch se objevuje i na sociálních sítích, kde se někteří podporovatelé očkování sami označují jako „impfluenceři“ (impfen znamená německy očkovat, influencer je vlivný uživatel sociálních sítí). Tvářemi oficiální kampaně jsou zdravotní sestry, pečovatelé v sociálních službách, lékaři, senioři nebo vozíčkáři. Všichni hrdě ukazují náplast po aplikaci očkování.

Stejně jako Rakušané nezapomínají Němci na uživatele se zvláštními potřebami a na jazykové menšiny. Protože zejména v domovech pro seniory a podobných zařízeních je mnoho zahraničního personálu, jsou základní informace ke stažení ve 20 jazycích včetně vietnamštiny, bulharštiny nebo urdštiny. Tlumočené jsou rovněž do znakového jazyka a pro nevidomé je určené zvukové shrnutí.

KL24

Kdy odstartuje česká osvětová kampaň a jaký bude její koncept, dosud Úřad vlády neoznámil. Minulý týden pouze vyvolalo bouřlivou odezvu angažování dvou tiktokerů, kteří natočili několik krátkých videí pro sociální sítě, v nichž odborníci vyvracejí fámy o očkování. Tento styl kampaně byl však kritizován, stejně jako záměr investovat půl milionu korun do placeného šíření videí. Od toho nakonec oba tvůrci i Úřad vlády odstoupili, videa se budou šířit pouze spontánně.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).