Menu Zavřít

Musk to znovu zkouší v Indii. Se svou Teslou míří do bohatých měst, Starlink se zaměří na „offline vesnice“

Autor: Depositphotos
  • Elon Musk mění kurz. Poté, co ochladly jeho vztahy s Čínou i administrativou USA, začíná více sázet na jiný klíčový trh, a sice na Indii
  • Tesla i Starlink vstupují do země s více než miliardou potenciálních zákazníků, ale i s výzvami, jaké jinde neřeší
  • Vstup miliardáře na indický trh může být víc než jen nový byznys, má potenciál spustit další vlnu zahraničních investic

Indie se stále častěji ocitá v hledáčku globálních technologických gigantů, kteří pokukují po nových trzích mimo geopoliticky komplikovanou Čínu. Země s téměř půldruhou miliardou obyvatel, rostoucí střední třídou a silným důrazem na digitalizaci přitahuje přirozeně i ty největší a nejhodnotnější firmy na světě. A nyní se k nim přidávají i americká automobilka Tesla či internetový poskytovatel Starlink podnikatele Elona Muska

Slavný miliardář měl Indii v hledáčku už dlouho, nicméně vše zůstávalo spíš u neuskutečněných plánů. Tesla projevila zájem o tuto východní zemi již v roce 2021, své plány ale stopla poté, co ztroskotala jednání o dovozních clech. Další Muskova firma Starlink začala v tomtéž roce přijímat předobjednávky, jenže i ta musela kvůli regulacím nakonec couvnout, uvádí server CNCB.

To vše se každopádně nyní, jen pár týdnů poté, co se Musk veřejně distancoval od amerického prezidenta Donalda Trumpa, začíná měnit. Tesla otevřela první showroom v Bombaji, zatímco Starlink získal od indických úřadů regulatorní schválení k zahájení komerčního provozu v zemi.

Důvod změny strategie

Co konkrétně se v případě obou uvedených společností změnilo? Na jedné straně představuje Indie pro Muska nové možnosti růstu právě ve chvíli, kdy se jeho vztahy s Čínou i USA komplikují. Na straně druhé je pro indickou vládu investice jednoho z nejznámějších světových podnikatelů vítaným bodem její agendy „Make in India“, zejména v oblasti čistých technologií a digitální infrastruktury. Samotná realita je ale zatím v počátcích.

Cílem Tesly v této části světa zatím není masový prodej, jde jen o průnik značky do prémiového segmentu. Na tamní trh dorazil model Y s cenou kolem sedmi milionů rupií (v přepočtu téměř 1,7 milionu korun). Nejprodávanější auta v Indii ale stojí jen zlomek této částky. Segment s luxusním zbožím je tam sice na vzestupu, jenže v jeho rámci už nyní soutěží o pozornost značky jako BMW, Mercedes nebo Audi.

Muskova Tesla ztrácí dech. Padají akcie i zisk a nálada mezi investory houstne
Přečtěte si také:

Muskova Tesla ztrácí dech. Padají akcie i zisk a nálada mezi investory houstne

Bombajský showroom Tesly je každopádně jen první krok. Americká automobilka začala podle zpráv z loňského dubna opět hledat vhodnou lokalitu pro továrnu, která by představovala investici ve výši tří miliard dolarů (téměř 64 miliard korun). Realizace takového záměru by mohla otevřít cestu k dostupnějším modelům, posílit místní dodavatelské řetězce a vytvořit nová pracovní místa. Navíc podle současné indické politiky platí, že dovozní cla se snižují pro ty firmy, které jsou ochotné vyrábět lokálně.

Indický trh s elektromobily sice vypadá jinak než ten v USA nebo Číně, neboť mu dominují dvou- a tříkolky, jež lidé běžně nabíjejí doma. Tesla však cílí na náročnější zákazníky, pro které je rychlé veřejné dobíjení klíčové. To zatím chybí, a tak bude firma musetinvestovat do vlastní infrastruktury, především ve městech jako Bombaj, Dillí nebo Bengalúr.

Starlink do škol i nemocnic

Zatímco Tesla cílí se svými auty na velké a bohaté aglomerace, Starlink by mohl zásadně ovlivnit internet na venkově, který zůstává často bez kvalitního připojení, přestože levná mobilní data v Indii existují. Potíž je v tom, že pokládání kabelů mimo města je logisticky velice náročné, takže alternativa v podobě Starlinku, jenž nabízí připojení z oběžné dráhy, je celkem nasnadě.

Kde se asi stala chyba? Prodeje elektromobilů Muskovy Tesly v EU meziročně klesly o více než polovinu
Přečtěte si také:

Kde se asi stala chyba? Prodeje elektromobilů Muskovy Tesly v EU meziročně klesly o více než polovinu

Jenže ani satelitní internet není levná záležitost, běžná cena přesahuje sto dolarů měsíčně (přes dva tisíce korun), což je výrazně víc, než jsou Indové zvyklí platit. Cílovou skupinou by se tak mohly stát spíš instituce jako školy, nemocnice, firmy ve vzdálených oblastech či vládní zakázky. Vedení Starlinku za tímto účelem už prý jedná s tamními telekomunikačními giganty typu Reliance Jio či Bharti Airtel, což naznačuje spolupráci, ne přímou konkurenci.

Nový začátek, nebo jen další kapitola složitého vztahu?

Muskův rostoucí zájem o indický trh pro domácí zákazníky znamená nové technologické možnosti. Pro investory je to pak jasný signál toho, že nejbohatší člověk světa vidí v této více než 1,4miliardové zemi velký potenciál. 

Pokud navíc bude úspěšný, může se stát, že jeho krok inspiruje další přední hráče ze světa technologií a elektromobility. Zda jde skutečně o nový začátek dlouhodobého působení Muska v Indii, nebo jen další kapitolu ve složitém a přerušovaném vztahu, ukážou až následující měsíce, potažmo roky.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek