Menu Zavřít

Horažďovický motopříběh

Autor: Euro.cz

JAROSLAV CVACH, ADOLF WAGNER - Západočeské město Horažďovice není průmyslově nijak významné. Přesto se za první republiky mohlo stát centrem výroby motocyklů. Jednostopá vozidla zde totiž konstruovali hned dva odvážní podnikatelé – Jaroslav Cvach a Adolf Wagner.

Nejznámějším českým výrobcem motocyklů je bezesporu Jawa (o jejím zakladateli Františku Janečkovi psal Profit v čísle 20/2005). V meziválečném období ale na území Čech existovala i řada menších dílen, jejichž majitelé vyráběli originální motocykly vlastní konstrukce.

Většinou se jednalo jen o několikakusové série. Omezené finanční možnosti jejich tvůrcům totiž nedovolovaly, aby se nové značky výrazněji prosadily proti silnější konkurenci.

Téměř neznámí jsou proto dnes i dva motocykloví konstruktéři z Horažďovic, Jaroslav Cvach a Adolf Wagner. Pracovali nezávisle, jejich sen byl ale stejný – vyrobit kvalitní lidový motocykl, který by vynikal dobrými jízdními vlastnostmi a nízkou cenou.

Nejlevnější pětistovka

JAROSLAV CVACH (1903-1986)

Český podnikatel Jaroslav Cvach se narodil roku 1903 v Malém Boru u Horažďovic. Původně se věnoval výrobě pletacích strojů. Získal několik patentů a zboží vyvážel i do zahraničí. Roku 1929 ho však zlákala výroba motocyklů a v Horažďovicích založil společnost JAC-J. A. Cvach, továrna motocyklů. Pustil se do konstrukce robustních silných strojů, které nabízel za nízké ceny. K masové produkci ale nakonec nedošlo a firma vyrobila do roku 1932 pouze 32 motocyklů. Jaroslav Cvach byl také nadaným výtvarníkem. Pro skautský oddíl v Horažďovicích vyrobil například unikátní loutkové divadlo. Zemřel roku 1986 ve věku 83 let.

Významnějším z obou konstruktérů byl Jaroslav Cvach, jeho cesta k motocyklům ale nebyla přímá. Původně měl v Horažďovicích dílnu na výrobu pletacích strojů, které vyvážel i do zahraničí. Koncem 20. let minulého století ale převládla láska k motorům a roku 1929 vznikla firma JAC – J. A. Cvach, továrna motocyklů.

Slovo „továrna“ bylo sice poněkud nadsazené, výroba se ale brzy slibně rozběhla. Cvachovy motocykly se vyznačovaly robustním rámem a objem válců byl téměř 500 ccm (tolik mají i dnešní nejsilnější stroje). Cena jednoho kusu byla přitom velmi příznivá – pouhých 9500 korun. Cvach proto na reklamních plakátech neopomínal zdůraznit, že se jedná o nejlevnější „pětistovku“ na našem trhu.

Motocykly byly navíc velmi spolehlivé. Dva z testovacích strojů najely každý 50 tisíc kilometrů bez sebemenší závady. Pohybovaly se přitom hlavně v horských terénech a na silnicích s těžkým povrchem.

Pražský neúspěch

Díky úspěšným testům chtěl Jaroslav Cvach brzy výrobu rozšířit, vydal se proto do Prahy požádat v bance o úvěr. Zde ale tvrdě narazil. Jím oslovená banka totiž jen několik týdnů předtím poskytla vysoký úvěr společnosti Jawa a o podporu konkurence rozhodně nestála.

Ambiciózní plány vzaly za své a Jaroslav Cvach musel dál vyrábět motocykly jen s minimem zaměstnanců i peněz. Originálních strojů JAC vzniklo nakonec v letech 1929 až 1932 pouze 32 kusů. Všechny se podařilo prodat, což byl alespoň malý úspěch. Firma totiž neměla žádné obchodní zástupce a každý zájemce si musel pro motocykl přijet přímo do Horažďovic.

Cvachova dílna se později paradoxně stala značkovým servisem Jawy a na zajímavou místní značku se postupně zapomnělo. Dnes existuje pouze jeden dochovaný exemplář, který je k vidění v Muzeu historických motocyklů v Kašperských Horách.

ADOLF WAGNER

O narození a úmrtí Adolfa Wagnera nejsou žádné zprávy. Podle dostupných informací byl nejmladším synem horažďovického koželuha Františka Wagnera. Vyučil se zámečníkem a elektromontérem v plzeňské Škodovce a počátkem 20. let si v Horažďovicích otevřel vlastní dílnu. Nejprve vyráběl jízdní kola a po spojení s elektrikářem Adolfem Brejchou v roce 1924 začal i s konstrukcí motocyklů. Jednalo se o originální stroje, z nichž každý byl jiný. Výroba ale nebyla příliš úspěšná a již roku 1934 skončila. Adolf Wagner později pracoval v místním autodružstvu a k motocyklům se již nevrátil. Za život prodal jediný stroj.

Kola s motorem

Druhým výrobcem motocyklů v Horažďovicích byl Adolf Wagner. Jeho otec byl místním koželuhem, syna ale nechal učit zámečníkem a elektromontérem v plzeňské Škodovce. Mladý Adolf tak získal potřebné zkušenosti a počátkem 20. let minulého století si mohl v rodném městě otevřít vlastní zámečnickou dílnu.

Kromě oprav a výroby různých drobných strojů v ní brzy začal vyrábět také jízdní kola, od kterých byl už jen krůček ke kolům motorovým. Roku 1924 se spojil s místním elektrikářem Adolfem Brejchou a společně zkonstruovali první motocykl.

V následujících deseti letech pak údajně vzniklo ještě pět dalších prototypů – každý jiný. Podle údajů z roku 1934 však firma vedle klasických motocyklů vyráběla i různá levná motokola, produkce byla tedy větší.

Odolný vůči rychlíku

Kusová výroba motocyklů nebyla příliš perspektivní, přesto nelze Wagnerovi s Brejchou upřít několik originálních řešení. Ze všech prototypů, jejichž rámy byly většinou vyrobeny z nepříliš kvalitního materiálu, vybočoval hlavně stroj z roku 1928. Jeho celková konstrukce byla tak bytelná, že by odolala i případné srážce s rychlíkem.

Všechny modely měly čtyřdobé motory s třístupňovou převodovkou, vyrobené v plzeňské Škodovce. Životnost motocyklů ale nebyla nijak vysoká a často se na nich objevovaly i konstrukční vady.

Hlavním problémem rozšíření výroby byl ale, podobně jako u Cvacha, nedostatek kapitálu. Evropu počátkem 30. let 20. století zasáhla hospodářská krize, která drobným podnikatelům nepřála. Firma Adolfa Wagnera do roku 1934, kdy zanikla, vyrobila pouze 15 motocyklů, z nichž se prodal jediný. Do dnešní doby se dochovaly dva exempláře, které jsou k vidění v Kašperských Horách a Bečově nad Teplou.

Konec odvážlivců

Je zajímavé, že se Jaroslav Cvach s Adolfem Wagnerem údajně osobně neznali, ačkoliv měli dílny nedaleko od sebe. Spojením obou podniků přitom mohla vzniknout firma, která by na potřebné peníze dosáhla mnohem snáz.

MM26_AI

Po druhé světové válce se už ani jeden z dvojice podnikatelů k výrobě motocyklů nevrátil. Jaroslav Cvach byl několik let vězněn komunisty a po propuštění se v západočeské Kdyni věnoval navrhování pletacích strojů. Později byl plně rehabilitován a dostal dokonce řád Klementa Gottwalda.

Adolf Wagner pracoval v 50. a 60. letech minulého století v Západočeském autodružstvu, kde vyráběl automobilové svíčky. Prý byl vyhlášený samotář a o podnikatelské minulosti nerad hovořil.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek