Budou smět do evropských měst všechny diesely i příští rok?
Diesely si zamilovaly Evropu a Evropa si zamilovala diesely. Do ideální lásky je ale ještě daleko. Dlouho odkládaný problém má krycí název filtr pevných částic. Vozům spalujícím naftu, které zmíněný filtr nemají, totiž může být v některých případech upřen vjezd do center měst.
Nejde ani tak o to, že by o připravovaných opatřeních výrobci vozů nevěděli. Unie v roce 1996 přijala pravidla, která zpřísňují povolenou míru emisí oxidů dusíku či oxidu uhelnatého, ale stejně tak pevných mikroskopických částic unikajících z výfuků naftových vozů. Uplatňovat se mají od příštího roku. Při inverzi neustálých zácpách se situace ve městech zhoršuje, proto takové řešení. Na druhou stranu však unie automobilky nenutila zavést filtry pevných částic jako povinnou výbavu, ačkoli k tomu má pravomoce.
Nejlépe jsou na tom francouzští výrobci, kteří na dieselech postavili svou budoucnost a jejich vývoji se intenzivně věnují. Zatímco každý Citroën má filtr v základní výbavě, třeba v novém Audi A4 si za něj musí majitel připlatit jako za nadstandard. A chránit svá města před atakem nehodných dieselů chtějí hlavně němečtí Zelení.
Většina problémů vzniká kvůli mizerné komunikaci a otázka filtru pevných částic může být jedním z nich. Nakonec ale řešení nemusí být složité. Spousta dodavatelů náhradních dílů aspoň zvýší zisky, když bude do nevyhovujících vozů montovat filtry dodatečně.