Menu Zavřít

Čínská lavina v Holešovicích

Autor: Euro.cz

MOTOCYKL 2008 - Dvanáctý ročník mezinárodní výstavy motocyklů a příslušenství se uskutečnil minulý týden na pražském Výstavišti. Co bylo v Holešovicích k vidění?

Výstava Motocykl představuje tradičně před jarní sezonou téměř celou nabídku jednostopých vozidel v Česku. Na stáncích letos nicméně nebyly jen motorky, ale také čtyřkolky, sajdkáry, vozíky a různé další podivuhodné stroje. A také přilby, oděvy či další doplňky.

Uplynulý veletrh se vyznačoval velkým nástupem čínských značek. Poprvé se prezentovala i ruská značka Ural. Největší stánky ale měli tradičně Japonci. Pro fajnšmekry byly připraveny americké harley-davidsony nebo anglické triumphy. Nepříliš opulentní byla česká účast, představovaly ji prakticky jen stánky Jawy a jihočeského výrobce Blata.

Japonci a Italové

Nejvíce motorek prodala loni v tuzemsku Yamaha a tomu odpovídala i velikost její obří expozice. Vedle konfekčních motocyklů letos ukázala speciál YZR-M1 Rossi replica nebo koncept V-Max. Druhou největší výstavku měla Honda, kde dominovala mohutná Fireblade model 2008. U Kawasaki stála za pozornost nová verze silniční „pily“ ninja. Značka také prezentovala svoji nejsilnější terénní čtyřkolku KVF 750. U Suzuki nechyběla poslední verze Hayabusy či chopperu Intruder. Zmíněná silniční Hayabusa se chlubí nejvyšším výkonem u sériově vyráběného motocyklu na světě – 201 koní.

Překvapivě velká byla letos přítomnost italských motorek. Největší expozici měla Moto Guzzi, kde převažovaly klasické kusy, takzvané „naháče“. Z nich největší zájem zřejmě připoutal V7 Classic, ale za zmínku také stálo silniční enduro Stelvio 1200. Na výstavišti měly reprezentativní zastoupení i značky Aprilia, Ducati a Malaguti. A co skútry? Samozřejmě nechyběly stroje piaggio, známé z mnoha italských filmů.

Čínská tsunami

Japoncům a Italům letos konkurovala lavina čínských značek. Šlo převážně o menší stroje, které se do České republiky dovážejí rozložené na díly v kontejnerech. Nejúspěšnější z nich je Kymco, která nepřivezla do Holešovic jen tradiční skútry, ale také čtyřkolku UXV 500, která už spíše připomíná auto než motorku. Má totiž volant, dvě sedadla vedle sebe a dokonce nákladní korbu. Hodně motorek ukázaly také značky Kentoya a Keeway, které jsou dobře známé z českých supermarketů. Zastoupeni byli i producenti Daelim, Hyosung, Chunlan, Jianshe a Linhai.

Pionýr hned vedle Uralu

Největší pikanterií veletrhu byly ruské motorky Ural, postavené na principu strojů BMW. Mají silné motory s protilehlými válci typu boxer a se sajdkárou připomínají spíše traktor. V Holešovicích byl ale k vidění i jeden kus bez sajdkáry, vzdáleně připomínající chopper. Značka Ural na trhu nahradila ukrajinské dněpry, jichž se kvůli nízké spolehlivosti mnoho neprodalo.

MM26_AI

Pro tuzemské návštěvníky byl určitě zajímavý stánek domácí Jawy. Tento kdysi dominantní výrobce z Týnce nad Sázavou se v současnosti nevejde s prodeji v České republice do první dvacítky a je dokonce za takovými značkami, jako jsou neznámé stroje Shenke, Baotian či Meiduo. V Jawě se ale stále vyrábí, letos předvedla například nově homologovanou „dvěstěpadesátku“.

Společný stánek s týneckou firmou měla ostravská firma Motoscoot, která se soustředí na výrobu retro motocyklů na bázi Jawy. Její hlavní novinkou byl New Pionyr Black Death – jakási moderní variace na někdejšího jednomístného pionýra, kterému se přezdívalo „pařez“. I tento nový pionýr má ale čínský motor.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek