Menu Zavřít

Byznys, který není na první pohled vidět. Český OKIN Facility pečuje o budovy Albertu, Coca-Coly i ukrajinské Ukrtatnafty

Šéf společnosti OKIN Facility Jaroslav Vaněk
Autor: OKIN Facility
  • OKIN Facility je česká společnost s více než 30letou historií, která se zabývá správou budov
  • Seznam jejích činností je dlouhý, stejně tak jako výčet firemních klientů
  • Pro BMW, Albert, Coca-Colu a další velké firmy zajišťuje ostrahu a úklid firemních prostor, údržbu výrobních linek, recepční služby, nejrůznější revize, ba dokonce nově i energo poradenství

Věnují se činnostem, které nejsou vidět. Tedy alespoň na první pohled, neboť se stále jedná o něco, bez čeho se žádná firma – snad až s výjimkou těch virtuálních – zkrátka a dobře neobejde. Řeč je o takzvaném facility managementu.

Pod tímto termínem si lze představit vše od správy budov přes jejich úklid a ostrahu či údržbu technologií nacházejících se uvnitř až po recepční služby, ba dokonce nově i energo poradenství. Portfolio české společnosti OKIN Facility je vskutku objemné. A stejně tak objemný je i seznam jejích klientů a výčet objektů, o které v současnosti pečuje.

Přes 30 let na trhu

Základy firmy byly položeny již v roce 1993. Za tu dobu se OKIN rozrostl z malého podniku čítajícího pár desítek zaměstnanců na společnost s mezinárodním přesahem, s níž spolupracují ty největší firmy světa. Že potřebuje důkaz? Dobře, tady je.

„Mezi naše klienty patří například automobilka BMW. OKIN Facility se stará o její testovací polygon v Sokolově,“ prozrazuje šéf zmíněné společnosti Jaroslav Vaněk. „Dále je to síť prodejen Albert, továrna Foxconnu v Pardubicích, závod Coca-Coly v Bulharsku, rumunský Kaufland, prodejny Decathlon, Primark, Procter & Gamble a tak podobně,“ vyjmenovává.

Služby, které OKIN Facility všem těmto firmám a mnoha dalším nabízí, lze rozdělit do dvou základních kategorií. V rámci té první se jedná o již zmíněnou technickou správu budov, která zahrnuje nejrůznější revize, ale rovněž činnosti spjaté s fenoménem internetu věcí (IoT). V případě druhé její zaměstnanci pečují například o zeleň, jež se nachází v okolí těchto budov, čistí fasádu, ale také jednotlivé stroje nebo výrobní prostory. 

„Tyto úklidové služby je nutné provádět v souladu s časovými možnostmi klienta, kdy třeba v případě výrobní továrny musíme vše naplánovat tak, aby nedošlo k narušení samotného výrobního procesu či směny jako takové. To v praxi znamená, že například úklid společných prostor, jako jsou jídelny, sprchy a tak podobně, nebudete určitě plánovat na dobu půlhodinové přestávky a naopak úklid výrobní části podniku nemůže zpravidla probíhat za plného provozu,“ vysvětluje Vaněk.

Byznys na Ukrajině jede dál, nových zakázek ale ubylo

V opravdu velkých provozech mívá OKIN Facility na místě klidně až sedm či osm desítek vlastních zaměstnanců, jejichž hlavním úkolem není nic jiného, než aby bylo všude řádně uklizeno a firma fungovala tak, jak má. Zdaleka největším objektem, který česká společnost spravuje, je areál podniku Ukrtatnafta, což je rozsáhlá rafinérie nacházející se v ukrajinském Kremenčuku.

Vzhůru za hranice

Seriál Vzhůru za hranice pojednává o tuzemských firmách, které jejich byznys přivedl z Česka až za jeho hranice. Sleduje jejich příběhy a přibližuje, s čím vším se na nových trzích setkaly a jakým výzvám musely čelit. Máte-li pro nás tip na firmu se zahraniční zkušeností, o který byste se s námi chtěli podělit, budeme rádi, když se nám ozvete. Vaše náměty prosím posílejte na email redakce@euro.cz.

Ve válkou zmítané zemi působí firma od roku 2007. Poslední tři roky ale pro její zdejší byznys byly pochopitelně z objektivních důvodů mnohem náročnější, než si vedení dokázalo představit. Jak konkrétně Ruskem vyvolaný konflikt podnikání na Ukrajině ovlivnil?

„Aktuálně tam máme více jak 500 vlastních zaměstnanců. Hodně našich klientů navíc působí na východě země, například v okolí Charkova a podobně, kde jsou dopady války zdaleka nejviditelnější,“ míní Vaněk a pokračuje: „Co se výběrových řízení týče, tak těch samozřejmě není tolik, kolik jich bývalo. Tam, kde byznys běží dál, má klient zpravidla zájem na jeho pokračování. Zároveň ale platí, že spousta z nich nyní chce zcela logicky dostávat službu jen v nějakém základním nastavení. Snaží se hledat cesty k úsporám a naopak do ničeho nijak zásadně neinvestují – tedy s výjimkou nutných oprav, mnohdy způsobených právě probíhajícím konfliktem.“

Kromě Ukrajiny a Česka je OKIN Facility aktivní ještě v dalších čtyřech evropských zemích. Jedná se konkrétně o sousední Slovensko a Polsko a také Bulharsko s Rumunskem. Nejdůležitějším trhem generujícím v současnosti největší příjmy je i nadále trh domácí. Ovšem co se růstového potenciálu týče, tam je dle Vaňka pro změnu zajímavé právě Rumunsko, kde lze nalézt spoustu investorů, kteří se nezdráhají investovat velké peníze do velkých továren s velkou výrobní kapacitou.

Robotizace na vzestupu

Celkově spravuje OKIN Facility víc než devět tisíc objektů. Aby to vše firma stíhala, musela se v uplynulých letech poohlédnout po nových pomocnících. A protože kvalitních lidí je na trhu čím dál méně, vydala se cestou automatizace a robotizace.

Mýty o uklízení nově boří i v Brně. Služba Youklid expanduje do Jihomoravského kraje, do konce roku chce pokořit 1500 zákazníků
Přečtěte si také:

Mýty o uklízení nově boří i v Brně. Služba Youklid expanduje do Jihomoravského kraje, do konce roku chce pokořit 1500 zákazníků

„My se lidské pracovníky snažíme nasazovat především na takové pozice, které mají dodatečnou přidanou hodnotu a kde to bez lidí zkrátka a jednoduše nejde. Všechno ostatní se, podobně jako spousta dalších firem, snažíme automatizovat,“ přiznává Vaněk s tím, že v průběhu let on a jeho tým otestovali již desítky různých robotů. „Díky tomu už víme, kde a na co se který z nich nejlépe hodí. Víme, jaké roboty nasadit v logistice, jaké v obchodních centrech, jaké v retailu, jaké v kancelářích a tak dále,“ říká.

Co považuje za jejich největší přednost? „Tak především je to kontinuita kvality, protože robot – na rozdíl od člověka – odvede svoji práci vždy stejně, nepotřebuje přestávku na jídlo a ani dovolenou. Osobně bych se o nich ale, minimálně v našem případě, radši bavil jako o cobotech. Pořád se totiž jedná o stroje, které aby správně fungovaly, tak potřebují alespoň zčásti lidský input – ať už z hlediska nastavení, údržby, oprav a tak podobně,“ objasňuje šéf české firmy, která tyto moderní výdobytky používá na všech svých trzích s výjimkou Ukrajiny.

Letos v tržbách vyhlížejí půl druhé miliardy

Ačkoliv loňské finanční výsledky ještě nejsou zauditované, tržby společnosti zůstaly podle předběžných odhadů na podobné úrovni jako o rok dříve, tedy zhruba na hodnotě 1,3 miliardy korun. Na nových zakázkách firma získala přibližně 250 milionů, přičemž její služby začaly využívat taková jména, jako je Miele, O2, Budvar nebo Cinema City.

Co se letošního roku týče, cílem je navýšit firemní obrat na částku půl druhé miliardy, expanze na další trhy ale zatím na pořadu dne není. „U nás je to do značné míry nastaveno tak, že rosteme s našimi klienty. Když tedy klient expanduje na nový trh, stává se celkem běžně, že nás osloví s tím, abychom se o jeho budovu starali i tam. My sami ovšem v tuto chvíli nic podobného nechystáme,“ uzavírá Vaněk.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek