Budeme investovat do nudných startupů, říkají manažeři poradenské firmy se 161miliardovým obratem

5. 4. 2022
Zdroj: RSM
  • Obrat české a slovenské odnože společnosti RSM loni stoupl o 13 milionů na 377 milionů korun. Celosvětově pak dosáhl 7,26 miliardy dolarů (161 miliardy korun)

  • O růst se postarala hlavně pomoc s digitálním přerodem českých firem, který si vyžádala covidová pandemie, a poptávka po IT systémech či outsourcingu účetnictví

  • Do budoucna chce firma investovat do startupů, jež omezují byrokracii a šetří čas účetním


Materiály zdražují, inflace stoupá, lidem se nechce pracovat a zákazníci volají po vylepšení e-shopu. Doba je nejistá, situace kolísá a každý den může být všechno jinak. Zkrátka, babo raď. Kdyby se však české a slovenské firmy obracely s žádostí o radu na kdejakou babu, nespíš by neuspěly, a proto není divu, že v globálním kontextu se na vlně úspěchu vezou spíše k tomu mnohem vhodnější poradenské společnosti. Jako důkaz může sloužit třeba RSM, jedna z největších poradenských firem v českých, potažmo i slovenských rukou. Její obrat loni meziročně narostl o čtyři procenta, respektive 13 milionů korun, díky čemuž se dostal na dosud rekordní 377milionovou hranici.

K povzbudivému výsledku dopomohl RSM zejména digitální přerod zdejších podniků a s ním spojená poptávka po IT systémech a kompletním outsourcingu účetnictví. „Nejen v Česku, ale ve většině západního světa důležitost segmentu malých a středních firem posiluje. A také střední a velké tuzemské společnosti dozrávají do fáze, kdy strategická rozhodnutí nechtějí dělat bez vhodného partnera po boku. I s ohledem na neklidné dění ve světě věřím, že i v Česku brzy proto poroste síť RSM stejným tempem jako ve světě,“ věří Monika Marečková, Managing Partner RSM CZ & SK.

Na vlně růstu. Slovenský Luigi’s Box opět zdvojnásobil tržby, se svým chytrým vyhledávačem se chce vydat i do dalších koutů Evropy
Přečtěte si také:

Na vlně růstu. Slovenský Luigi’s Box opět zdvojnásobil tržby, se svým chytrým vyhledávačem se chce vydat i do dalších koutů Evropy

Globálně totiž společnost vyrostla, především zásluhou poradenského byznysu, ještě rychleji, a sice o 15,8 procenta na 7,26 miliardy dolarů. To vystřelilo RSM na královskou pozici nejvíce rostoucí velké společnosti v oboru.

Technologická revoluce

Češi na rozdíl od zbytku světa prahnou po docela jiných radách, a sice po radách v již zmíněném IT byznysu. Ty v rámci RSM poskytuje její technologická divize, která se jí vloni postarala o pětinu příjmů. Obrat tohoto oddělení vzrostl během pouhých dvanácti měsíců ze 17,5 milionu korun na 78 milionů.

Co je oním ,kouzlem‘, které jeho zaměstnanci dokážou? Tak například pomáhají firmám kompletně přejít do cloudu, střeží jejich nejcitlivější data nebo zachraňují nervy manažerů při zavádění nových systémů. Jejich nabídka sahá od zdánlivých samozřejmostí, jako je zlepšování zákaznické podpory, po kompletní technologickou a digitální transformaci provozů.

RSM celosvětově vyrostla meziročně o 15,8 procenta. Foto: RSM

Pochvalu před nastoupenou jednotkou si však zaslouží i pracovníci zajišťující ve společnosti RSM outsourcing firemního a mzdového účetnictví. Do celkového obratu totiž přispěli 65 miliony korun. Daňové a transakční poradenství se pak podílelo dalšími pětačtyřiceti.

Ze sci-fi se stává nutnost

Z hlediska klientského portfolia bylo i v loňském roce patrné zaměření především na středně velké společnosti - ty tvořily 70 procent příjmů. Do této kategorie spadá 987 z celkových 1 410 zákazníků RSM CZ & SK. Mezi největší klienty i nadále patřily česká pobočka IBM, sítě hotelů Marriott či OREA, provozovatel a vlastník obchodních center Unibail-Rodamco-Westfield, supermarkety Albert nebo CPI Group či další původně česká unicorn investice Emlifi.

„Bez přehánění se dá říct, že to, co jindy firmám trvalo desetiletí, zvládly nyní během pouhých dvou let. A pro řadu firem digitalizace i příklon k outsourcingu může znamenat vyloženě generační posun, který dá základ pro rychlý růst a vyšší konkurenceschopnost v dnešní neklidné době,“ zmiňuje Marečková. „Nedostatek pracovní síly, ale i nutnost převést provozní procesy do digitální podoby vytvořily nejsilnější poptávku po komplexních IT službách za posledních dvacet let, zároveň se dnes minimu středních firem vyplatí držet například vlastní inhouse účetní oddělení,“ dodává.

Byznysmen Igor Fait koupil strojírenskou firmu Rockfin. Hodnota akvizice přesáhla miliardu korun
Přečtěte si také:

Byznysmen Igor Fait koupil strojírenskou firmu Rockfin. Hodnota akvizice přesáhla miliardu korun

„Zaprvé se ze sci-fi stává nutnost. Zadruhé je digitalizace cenově dostupnější. Zatřetí je ve firmách víc a víc mladých lidí, pro které nejsou nové technologie nepřítel, naopak tito lidé stojí o to s novinkami pracovat,“ potvrzuje její slova další expert na digitalizaci Jaromír Peterka. Digitální přerod firmy přirovnává ke stavbě domu, na níž si člověk také pozve zedníky a nebude ji chtít dělat sám. Taková je úloha poradenských společností.

Sexy účetnictví

RSM výše uvedený trend podporuje – hodlá totiž za pomoci digitálních nástrojů růst do všech myslitelných oblastí. Třeba na Slovensko, kde v poslední době na trhu velmi posiluje. Do vedení pobočky se dostal někdejší regionální manažer Manpower Group Juraj Polák, a tak se bude investovat ve velkém. Třeba do vlastních řešení, jako je mzdový a personální systém Nugget SW nebo aplikace Payminator, která umožní vyúčtovat daně i úplnému laikovi.

Právě v podobných softwarech totiž RSM vidí svou budoucnost, jelikož otupují zuby byrokracie a pomáhají šetřit českým účetním ročně až stovky hodin práce. Na investice do startupů, které mohou firmy zbavit papírování a neproduktivní hodiny nahradit smysluplně stráveným časem, má v letošním roce RSM CZ vyčleněno několik desítek milionů korun.

„Asi není třeba nikomu vysvětlovat, jak byrokratické je v některých oblastech Česko. Chytří lidé tu proto ve firmách často tráví čas prací, kterou zvládne chytře navržená aplikace. Účetnictví, které má navíc specifickou legislativu v každé zemi, bohužel často nebývá tím nejvíce sexy oborem pro startupovou scénu. Přesto se dotýká každé firmy v Česku a každé technologické zlepšení v této oblasti má tak reálný dopad na efektivitu,“ popisuje Marečková. „Budeme investovat do ,nudných startupů‘, které však mají velkou ekonomickou roli s vizí digitalizovat maximum možné provozní agendy českých firem,“ uzavírá.

  • Našli jste v článku chybu?